Verspilde energie

Edwin Herdink (medium shot 2013)

De afgelopen maanden hebben veel collega’s zich op de diverse fora geroerd in de beloningsdiscussie rondom de komende evaluatie van het provisieverbod. Naar mijn overtuiging allemaal verspilde energie. Schadeprovisie staat in zijn geheel niet ter discussie en zal volledig overeind blijven. Laat je energie dus niet weglekken door een zinloze discussie, maar richt je op verbetering van de eigen bedrijfsprocessen.

Stop met discussiëren over beloningsmodellen, maar zet in op nieuwe kansen en toepassingen om met innovatieve communicatiemiddelen het succes te vergroten. Dit zou vele collega’s en hun bedrijf ten goede komen. Zo heb ik de afgelopen weken menig collegaadviesbedrijf gegoogled en is me duidelijk geworden dat er voor velen grote winst te behalen is. Om eerlijk te zijn is de positionering van menig adviesbedrijf ronduit bedroevend. Het kan echt veel beter. Bedenk hierbij dat de kracht van financieel adviseurs zit in de persoonlijke bereikbaarheid. Doordat we als adviseurs bij wijze van spreken bij onze klanten om de hoek wonen, zijn we de meest succesvolle schakel in de distributieketen van financiële producten.

Daarbij komt dat niemand zoveel vertrouwen geniet als de persoonlijke adviseur. Banken en verzekeraars weten dit en kunnen daar maar één concept tegenover zetten en dat zijn giga reclamebudgetten. En daar wringt nu net voor menig adviesbedrijf de schoen. Het ontbreekt aan reclamebudget. Maar wie de moeite neemt om hier serieus over na te denken, vindt hier uitstekende oplossingen voor in de markt. En die oplossingen zijn eenvoudiger en goedkoper dan men misschien wel denkt.

Vooropgesteld, in dit digitale tijdperk is persoonlijk contact nog steeds een sterk bindmiddel, het onderscheidt ons van de polisfabrieken. Wij zijn mens onder de mensen. Maar wil men naar de toekomst toe niet door intelligente systemen voorbij gestreefd worden, dan dient de financieel adviseur de binding met de eigen klanten te intensiveren. Niet door meer persoonlijk contact, maar door meer intelligente communicatie met de eigen klanten. Niks is makkelijker zou je denken. Maar wie enig onderzoek doet moet anders constateren. Want wat me is opgevallen is dat veel adviesbedrijven de afgelopen jaren niet geïnvesteerd hebben in de presentatie van het eigen bedrijf en de communicatie met de klant.

Daar waar banken en verzekeraars volledig inzetten op een gouden imago en communicatie met de klant, zo slecht is dit gesteld bij menig adviesbedrijf. Uitstraling, digitalisering en communicatie zijn essentieel om de bestaande klant te behouden en tegelijkertijd de concurrentie met banken en verzekeraars aan te kunnen gaan.

Wie een ronde maakt langs adviesbedrijven zal veelal geconfronteerd worden met slechts een statische homepage, waar papier nog steeds koning is. Maar wil men met succes de strijd aan kunnen met het directe kanaal, dan moet een aantal processen drastisch verbeterd en ontwikkeld worden:

– geheel gedigitaliseerde desktop homepage;

– mobiele homepage voor gebruik op de smartphone;

– gekoppelde intelligente maandelijkse nieuwsbrief.

Wanneer men deze stap gezet heeft en dit combineert met de unieke persoonlijke binding met de eigen klantenkring, dan kan men elke concurrentie met het digitale kanaal aan. En u zult zien dat uw klanten u nog meer gaan waarderen en snel vertrouwd raken met uw gedigitaliseerde kantoor. Zo krijgt u meer tijd voor persoonlijk advies, wat uw bedrijfsresultaat ten goede komt en meer plezier geeft in ondernemen.

‘Meer tijd voor persoonlijk advies komt het bedrijfsresultaat ten goede en geeft meer plezier in ondernemen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport! Vvp vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Edwin Herdink , voorzitter CFD. Wie...

MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie

MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie

Het ministerie van Financiën is tegen een nieuwe categorie semiprofessionele beleggers in MiFID II, schrijft ze in reactie op een EU-consultatie. Financiën:...

Wim Koster in nieuwsbrief CFD: "Nooit incasso uit handen geven"

Wim Koster in nieuwsbrief CFD: "Nooit incasso uit handen geven"

In de nieuwe CFD-nieuwsbrief een lezenswaardig interview met de gepensioneerde maar nog steeds uitgesproken financieel adviseur Wim Koster (oprichter Koster Verzekeringen...

CFD dient Corona Crisis Code in bij Financiën

CFD dient Corona Crisis Code in bij Financiën

CFD heeft een Corona Crisis Code aangeboden aan het ministerie van Financiën. CFD: "Er is momenteel terecht volop aandacht voor het bestrijden van het Corona...

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Adfiz meldt in gesprek te zijn met het Verbond over de vraag of in verband met de coronacrisis de premiebetaling tijdelijk opgeschort kan worden zonder de dekking...

CFD pleit voor garantieregeling verzekeringen

CFD pleit voor garantieregeling verzekeringen

CFD wil dat het kabinet samen met het Verbond van Verzekeraars een garantieregeling opzet voor alle verzekerden die financieel getroffen worden door de huidige overheidsmaatregelen...

CFD wil verlenging PE-termijn

CFD wil verlenging PE-termijn

CFD verzoekt Financiën om verlenging van de PE-examentermijn voor die adviseurs die voor 01-04-2020 een examen hadden gepland. Indien dit niet uitvoerbaar is,...

CFD prolongeert WOZ-bezwaarloket

CFD prolongeert WOZ-bezwaarloket

Per 1 februari prolongeert CFD het WOZ-bezwaarloket. CFD: "Dit loket stelt uw klanten in staat om op zeer eenvoudige wijze een professioneel WOZ-bezwaarschrift in...

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

De zoveelste bom onder het gelijke speelveld. Dat is volgens CFD het kabinetsplan de kennis- en ervaringstoets bij een hypotheekverhoging af te schaffen. CFD-voorzitter...

Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt...