Verspilde energie

Edwin Herdink (medium shot 2013)

De afgelopen maanden hebben veel collega’s zich op de diverse fora geroerd in de beloningsdiscussie rondom de komende evaluatie van het provisieverbod. Naar mijn overtuiging allemaal verspilde energie. Schadeprovisie staat in zijn geheel niet ter discussie en zal volledig overeind blijven. Laat je energie dus niet weglekken door een zinloze discussie, maar richt je op verbetering van de eigen bedrijfsprocessen.

Stop met discussiëren over beloningsmodellen, maar zet in op nieuwe kansen en toepassingen om met innovatieve communicatiemiddelen het succes te vergroten. Dit zou vele collega’s en hun bedrijf ten goede komen. Zo heb ik de afgelopen weken menig collegaadviesbedrijf gegoogled en is me duidelijk geworden dat er voor velen grote winst te behalen is. Om eerlijk te zijn is de positionering van menig adviesbedrijf ronduit bedroevend. Het kan echt veel beter. Bedenk hierbij dat de kracht van financieel adviseurs zit in de persoonlijke bereikbaarheid. Doordat we als adviseurs bij wijze van spreken bij onze klanten om de hoek wonen, zijn we de meest succesvolle schakel in de distributieketen van financiële producten.

Daarbij komt dat niemand zoveel vertrouwen geniet als de persoonlijke adviseur. Banken en verzekeraars weten dit en kunnen daar maar één concept tegenover zetten en dat zijn giga reclamebudgetten. En daar wringt nu net voor menig adviesbedrijf de schoen. Het ontbreekt aan reclamebudget. Maar wie de moeite neemt om hier serieus over na te denken, vindt hier uitstekende oplossingen voor in de markt. En die oplossingen zijn eenvoudiger en goedkoper dan men misschien wel denkt.

Vooropgesteld, in dit digitale tijdperk is persoonlijk contact nog steeds een sterk bindmiddel, het onderscheidt ons van de polisfabrieken. Wij zijn mens onder de mensen. Maar wil men naar de toekomst toe niet door intelligente systemen voorbij gestreefd worden, dan dient de financieel adviseur de binding met de eigen klanten te intensiveren. Niet door meer persoonlijk contact, maar door meer intelligente communicatie met de eigen klanten. Niks is makkelijker zou je denken. Maar wie enig onderzoek doet moet anders constateren. Want wat me is opgevallen is dat veel adviesbedrijven de afgelopen jaren niet geïnvesteerd hebben in de presentatie van het eigen bedrijf en de communicatie met de klant.

Daar waar banken en verzekeraars volledig inzetten op een gouden imago en communicatie met de klant, zo slecht is dit gesteld bij menig adviesbedrijf. Uitstraling, digitalisering en communicatie zijn essentieel om de bestaande klant te behouden en tegelijkertijd de concurrentie met banken en verzekeraars aan te kunnen gaan.

Wie een ronde maakt langs adviesbedrijven zal veelal geconfronteerd worden met slechts een statische homepage, waar papier nog steeds koning is. Maar wil men met succes de strijd aan kunnen met het directe kanaal, dan moet een aantal processen drastisch verbeterd en ontwikkeld worden:

– geheel gedigitaliseerde desktop homepage;

– mobiele homepage voor gebruik op de smartphone;

– gekoppelde intelligente maandelijkse nieuwsbrief.

Wanneer men deze stap gezet heeft en dit combineert met de unieke persoonlijke binding met de eigen klantenkring, dan kan men elke concurrentie met het digitale kanaal aan. En u zult zien dat uw klanten u nog meer gaan waarderen en snel vertrouwd raken met uw gedigitaliseerde kantoor. Zo krijgt u meer tijd voor persoonlijk advies, wat uw bedrijfsresultaat ten goede komt en meer plezier geeft in ondernemen.

‘Meer tijd voor persoonlijk advies komt het bedrijfsresultaat ten goede en geeft meer plezier in ondernemen’

Reactie toevoegen

 
Editie
CFD start opnieuw WOZ-actie

CFD start opnieuw WOZ-actie

Ook dit jaar gaat belangenvereniging CFD een WOZ-actie voeren met als doel relaties van adviseurs te helpen besparen op de onroerendezaakbelasting (OZB). "De eerste...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD nam onlangs deel aan een gesprek van ondernemers en vertegenwoordigers daarvan met de ministers van Economische Zaken en Buitenlandse Handel over het vestigingsklimaat...

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD zet het keurmerk Finzeker opnieuw in de markt. "Finzeker start met ingang van 2 oktober 2023 met de werving van kantoren voor het keurmerk. Zodra een landelijke...

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

Schrap provisietransparantie en neem een uiting op: 'Onze diensten betaalt u via de premie'. Aldus CFD in haar reactie op de Afdeling advies van de Raad van State,...

CFD start samenwerking met SHED Expertise

CFD start samenwerking met SHED Expertise

CFD is een samenwerking aangegaan met SHED Expertise. Met de diensten contra-expertise (brand/water/inbraak/stormschade), schade-expertise, bouw expertise, bedrijfsmatige...

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD heeft een digitale ledenkaart ontwikkeld. "Door onze leden digitaal in kaart te brengen, kunnen oriënterende consumenten snel de weg vinden...

CFD start WOZ-actief 2023

CFD start WOZ-actief 2023

De CFD gaat ook in 2023 van start met een WOZ-actie. Doel is relaties van CFD-adviseurs te helpen besparen op de WOZ-belasting. Er zijn voor adviseurs geen kosten...