Verspilde energie

Edwin Herdink (medium shot 2013)

De afgelopen maanden hebben veel collega’s zich op de diverse fora geroerd in de beloningsdiscussie rondom de komende evaluatie van het provisieverbod. Naar mijn overtuiging allemaal verspilde energie. Schadeprovisie staat in zijn geheel niet ter discussie en zal volledig overeind blijven. Laat je energie dus niet weglekken door een zinloze discussie, maar richt je op verbetering van de eigen bedrijfsprocessen.

Stop met discussiëren over beloningsmodellen, maar zet in op nieuwe kansen en toepassingen om met innovatieve communicatiemiddelen het succes te vergroten. Dit zou vele collega’s en hun bedrijf ten goede komen. Zo heb ik de afgelopen weken menig collegaadviesbedrijf gegoogled en is me duidelijk geworden dat er voor velen grote winst te behalen is. Om eerlijk te zijn is de positionering van menig adviesbedrijf ronduit bedroevend. Het kan echt veel beter. Bedenk hierbij dat de kracht van financieel adviseurs zit in de persoonlijke bereikbaarheid. Doordat we als adviseurs bij wijze van spreken bij onze klanten om de hoek wonen, zijn we de meest succesvolle schakel in de distributieketen van financiële producten.

Daarbij komt dat niemand zoveel vertrouwen geniet als de persoonlijke adviseur. Banken en verzekeraars weten dit en kunnen daar maar één concept tegenover zetten en dat zijn giga reclamebudgetten. En daar wringt nu net voor menig adviesbedrijf de schoen. Het ontbreekt aan reclamebudget. Maar wie de moeite neemt om hier serieus over na te denken, vindt hier uitstekende oplossingen voor in de markt. En die oplossingen zijn eenvoudiger en goedkoper dan men misschien wel denkt.

Vooropgesteld, in dit digitale tijdperk is persoonlijk contact nog steeds een sterk bindmiddel, het onderscheidt ons van de polisfabrieken. Wij zijn mens onder de mensen. Maar wil men naar de toekomst toe niet door intelligente systemen voorbij gestreefd worden, dan dient de financieel adviseur de binding met de eigen klanten te intensiveren. Niet door meer persoonlijk contact, maar door meer intelligente communicatie met de eigen klanten. Niks is makkelijker zou je denken. Maar wie enig onderzoek doet moet anders constateren. Want wat me is opgevallen is dat veel adviesbedrijven de afgelopen jaren niet geïnvesteerd hebben in de presentatie van het eigen bedrijf en de communicatie met de klant.

Daar waar banken en verzekeraars volledig inzetten op een gouden imago en communicatie met de klant, zo slecht is dit gesteld bij menig adviesbedrijf. Uitstraling, digitalisering en communicatie zijn essentieel om de bestaande klant te behouden en tegelijkertijd de concurrentie met banken en verzekeraars aan te kunnen gaan.

Wie een ronde maakt langs adviesbedrijven zal veelal geconfronteerd worden met slechts een statische homepage, waar papier nog steeds koning is. Maar wil men met succes de strijd aan kunnen met het directe kanaal, dan moet een aantal processen drastisch verbeterd en ontwikkeld worden:

– geheel gedigitaliseerde desktop homepage;

– mobiele homepage voor gebruik op de smartphone;

– gekoppelde intelligente maandelijkse nieuwsbrief.

Wanneer men deze stap gezet heeft en dit combineert met de unieke persoonlijke binding met de eigen klantenkring, dan kan men elke concurrentie met het digitale kanaal aan. En u zult zien dat uw klanten u nog meer gaan waarderen en snel vertrouwd raken met uw gedigitaliseerde kantoor. Zo krijgt u meer tijd voor persoonlijk advies, wat uw bedrijfsresultaat ten goede komt en meer plezier geeft in ondernemen.

‘Meer tijd voor persoonlijk advies komt het bedrijfsresultaat ten goede en geeft meer plezier in ondernemen’

Reactie toevoegen

 
Editie
CFD: klein is het nieuwe groot

CFD: klein is het nieuwe groot

"Klein is het nieuwe groot", zo luidt de kerstboodschap van CFD dit jaar. Hiermee geeft CFD aan dat zij ook in 2022 zich hard maken voor kleine gespecialiseerde...

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...

CFD lanceert Huizenlinks.nl

CFD lanceert Huizenlinks.nl

Met Huizenlinks.nl kan de adviseur zich positief onderscheiden door klanten te helpen met het verkopen of met het vinden van een woning. Aldus CFD bij de lancering...

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Dat de beleggingsonderneming zorgdraagt voor de inning van de afgesproken vergoeding tussen financieel adviseur en diens klant, is niet zonder meer een overtreding...

Speelveld Advies

Speelveld Advies

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant...

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Minister Hoekstra heeft de Kamer laten weten dat de door het lid Grinwis (ChristenUnie) gestelde schriftelijke vragen over het omzeilen van het provisieverbod door...

CFD lanceert BORG Certificaat Service

CFD lanceert BORG Certificaat Service

Het Business Benefits Pakket van CFD is uitgebreid met de 'CFD BORG Service'. Hiermee kunnen adviseurs hun zakelijke klanten excellent ondersteunen bij het verkrijgen...

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Pieter Grinwis (ChristenUnie) wil van minister Hoekstra weten of het waar is dat enkele aanbieders van financiële producten het provisieverbod omzeilen en wat...