Vertrouwen in verzekeringen terugwinnen
(Koen Thijssen van Insify in VVP 2) Als founder van Bloomon wist ik weinig over verzekeringen. Ik liet me adviseren en dacht dat ik na weken advies en puzzelen goed gedekt was. Het bleek niet eenvoudig om een start-up te verzekeren.
Dit werd extra duidelijk op het moment dat er op mijn splinternieuwe kantoor voor 20.000 euro aan laptops gestolen werd. Maar omdat er nog een oud adres op de polis stond, wees de verzekeraar de claim af. Toen ik navraag deed, bleek dat huidige partijen onvoldoende afgestemd zijn op de veranderende behoeften van kleine ondernemers. Triviale klantvragen blijken vaak te complex voor verzekeraars, denk bijvoorbeeld aan het kunnen inspelen op adreswijzigingen en het combineren van meerdere bedrijfsactiviteiten op één polis.
De meeste verzekeraars maken een strikt onderscheid tussen twee type klanten, namelijk consumenten en grote bedrijven. Kleine ondernemers, zoals freelancers en het mkb, vallen daarmee buiten de boot. Zij zijn geen consumenten, maar ook geen enterprise klanten. Producten zijn voor hen vaak (te) complex, waardoor een lang adviestraject onvermijdelijk is. Het resultaat: een tijdsintensief traject met hogere premies, advies- en afsluitkosten.
Vliegwiel
Als verzekeraar hoef je eigenlijk maar drie dingen goed te doen. Je moet klanten in staat stellen een polis af te sluiten of een claim in te dienen. Ten tweede moet je risico’s goed prijzen en tot slot fraude tijdig detecteren. Door deze drie activiteiten volledig te automatiseren, kun je enorm veel overheadkosten besparen én veel meer data genereren. Dat laatste werkt als een vliegwiel om vervolgens risico’s weer scherper te prijzen en fraude nog eerder op te sporen.
De uitvoering van deze digitalisatie is een complex proces. Hiervoor was een volledig nieuw verzekeringsplatform nodig dat we vanaf de grond hebben opgebouwd. Niet voor niets werken wij samen met de grootste herverzekeraars ter wereld, namelijk Munich Re en iptiQ (Swiss Re). Zij stellen ons in staat om verzekeringsproducten voor ondernemers volledig te innoveren.
AOV in vijftien minuten
Een goed voorbeeld van zo’n innovatie is onze nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering die we begin december gelanceerd hebben. Deze AOV is 100 procent online af te sluiten, inclusief gezondheidsverklaring. We zijn de allereerste waar de gezondheidsverklaring volledig automatisch afgehandeld wordt (ook als de medische verklaring niet helemaal ‘schoon’ is), en men dus binnen twee minuten na het verzenden van de aanvraag een volledig geaccepteerde AOV in zijn mailbox ontvangt. In vijftien minuten kun je zo als zelfstandige je AOV regelen en morgen al verzekerd zijn. De kosten die we dankzij deze digitalisering besparen, geven we vervolgens terug aan de klant. Onze AOV is namelijk erg scherp geprijsd. We zijn er bovendien trots op dat onze AOV dagelijks opzegbaar en zo ook voor starters heel aantrekkelijk is.
Onze producten stellen daarnaast de intermediairs waarmee we samenwerken in staat hun klanten beter te helpen. Traditionele producten voor ondernemers vragen door hun complexiteit om een lang en kostbaar adviestraject. Zowel klanten als intermediairs zitten hier vaak niet op te wachten. Ons AOV-product biedt de uitkomst en is bij uitstek geschikt voor een verkort adviestraject, omdat je de verzekering eenvoudig online kunt aanvragen. Dat opent voor intermediairs de deur naar een nieuwe klantgroep die niet zit te wachten op een lang traject, en stelt ze in staat hun huidige klanten efficiënter te bedienen. We hebben dan ook de ambitie om met onze verkorte digitale klantreizen en scherpe premies zoveel mogelijk intermediairs bij ons aan te sluiten. Ook werken we samen met grote platformen. Zo mogen we ons al partner noemen van Bol. com, Finom, Yezzer, Malt, Freelancer.nl, Qommunity en Zelfstandig Ondernemers.
‘Als verzekeraar hoef je eigenlijk maar drie dingen goed te doen’
Impact
Hoewel de koers gezet is, ben ik me ervan bewust dat we nog een lange weg hebben te gaan. De meerderheid van alle zelfstandigen in Nederland heeft geen adequaat vangnet. Juist daar willen we verandering in brengen. Maar die impact kunnen we alleen maken als we er ook in slagen het vertrouwen in verzekeringen terug te winnen. Mijn persoonlijke doel is dat wij de partij zijn waarbij ik destijds verzekerd had willen zijn.
Reactie toevoegen
Meer over
Insify biedt nu ook meegroeiende premie AOV
Klanten van Insify kunnen sinds kort een leeftijdsafhankelijke premie kiezen bij het afsluiten van een AOV. Daarmee speelt de insurtech, die eerder alleen verzekeringen...
Vooral jonge zzp'ers voor verplichte AOV
Vooral zzp’ers jonger dan dertig jaar juichen een verplichte AOV toe, blijkt uit onderzoek door Insify. De Insurtech: "Van de respondenten vindt 22 procent...
Insify lanceert AOV voor hogere inkomens
Insify heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering gelanceerd voor ondernemers met een inkomen tot circa 200.000 euro. Koen Thijssen, oprichter en CEO van Insify:...
Vooral jongeren verwachten overheidssteun bij arbeidsongeschiktheid
"Het is opvallend dat vooral jongeren naar de overheid kijken voor steun bij arbeidsongeschiktheid, aangezien juist zij toegang hebben tot betaalbare en goede verzekeringsopties."...
Insify regelt binnen vijftien minuten online inkomensvoorziening
Insify is een samenwerking aangegaan met Zelfstandig Ondernemers waardoor het voor zelfstandig ondernemers mogelijk is geworden om online binnen vijftien minuten...
Insify is gestart met het aanbieden van zijn eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dankzij volledige digitalisatie van het aanvraag- en acceptatieproces is de...
Start-up Insify richt zich online op zakelijke verzekeringen
Koen Thijssen, eerder mede-oprichter van Bloomon, heeft Insify gelanceerd. De Nederlandse Insurtech “zet in op volledig digitale processen, waarmee het bedrijf...