Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Edwin Herdink resized

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

In een tijd waarin veel collectieve zekerheden worden afgebroken en de verschillen tussen rijk en arm toenemen hebben consumenten steeds minder vertrouwen in de politiek, banken en verzekeraars. Daar kun je nog miljarden euro’s aan ‘van-alles-blij’-campagnes tegenaan gooien, maar daarmee bouw je geen vertrouwen op.

‘Zekerheid zit niet in meer regels, maar in meer mens’

We hebben dit ook weer gemerkt in de gesprekken met stakeholders over actieve transparantie op schade. Er heerst bij veel partijen een soort overtuiging dat alles vanachter het bureau maakbaar is. Het DVD is daar een pijnlijk voorbeeld van. Zelfs waardevolle verbeteringen zoals het UPO en Mijnpensioenoverzicht.nl of het IPID spreken consumenten vrijwel niet aan. Ze worden ironisch genoeg vooral gebruikt door adviseurs.

Al die documenten, wetgeving en verplichte dikke pakken adviesrapporten maken consumenten alleen maar nog onzekerder en nog wantrouwender. En dan is het logisch dat je die deal gewoon persoonlijk wil sluiten. De zekerheid die de wetgever en toezichthouder zoeken zit niet in meer regels, maar in meer mens.

Theorie en praktijk

Wij blijven ons wat dat betreft verbazen over de grote verschillen tussen theorie en praktijk. We spreken met grote regelmaat met pensioen-, hypotheek-, leven- en vermogensexperts. Deze door de wol geverfde praktijkexperts ervaren elke dag het enorme kennisgat en de desinteresse in financiële producten. En al die praktijkexperts zijn het met elkaar eens dat zodra de consument moet betalen voor advies, ze richting diensten rennen waar geen advies wordt gegeven.

‘Samen dingen doen bouwt vertrouwen op’

In het laatste onderzoek hierover door CentERdata bleek dat ook weer klip en klaar. Het werd zelfs bevestigd door journalist Rentsje de Gruyter in het NRC, die het CentERdata onderzoek onder de loep had genomen. Kop van haar artikel: ‘Iedereen wil advies, tenzij het geld kost’. Duidelijker hadden wij het niet kunnen samenvatten.

Maar in een recent interview (18 oktober 2019) met een van de vakbladen wist de minister van Financiën ons te vertellen dat “de evaluatie van het provisieverbod gelukkig geen problemen met toegankelijkheid van financieel advies aan het licht heeft gebracht”. Begrijpt u het nog?

Focus op commerciële nazorg

CFD heeft daarom besloten meer in te zetten op oplossingen die het intermediair ondersteunen in de actieve commerciële nazorg. Dus alles wat niet onder de Wftnazorg valt. Dat is een terrein waar wij heer en meester kunnen zijn. We zien aan de initiële advieskant gewoon een steeds complexere wereld ontstaan van stapelende wetgeving, bedacht door theoretici. Daar blijven we ons natuurlijk tegen verzetten, maar wij willen het intermediair ook laten zien dat het een slimme strategie is om vanaf de andere kant in te steken. Immers die consument vertrouwt het intermediair wel al zijn financiele gegevens toe!

We willen consumenten met bestaande financiële producten via consumentvriendelijke software zelf aan de knoppen zetten om te ontdekken waar ze kunnen besparen of bijvoorbeeld slimmer kunnen combineren. Maar met de adviseur ernaast! Die dan direct het gevonden voordeel omzet in alle activiteiten die nodig zijn om dat te realiseren. Mining advice noemen wij dat, samen met de klant op zoek naar de verbeteringen in zijn bestaande situatie.

Samen dingen doen bouwt vertrouwen op. Het grote voordeel hiervan is ook dat die klant bij het sluiten van een nieuwe hypotheek niet eens nadenkt over andere aanbieders. Uiteindelijk wint de praktijk het altijd weer van de theorie.

 

Reactie toevoegen

 
ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD-voorzitter Edwin Herdink noemt het de hoogste tijd dat intermediairverzekeraars de daad bij het woord voegen. Dit in een reactie op het voornemen van minister...

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Algemene ontwikkelingen, zoals het ingestelde provisieverbod, hebben geen gevolgen voor de dekking van de AOV en vallen daarmee niet onder de nazorgplicht. De Wft...

CFD-BAV uitgebreid

CFD-BAV uitgebreid

De vorig jaar gelanceerde CFD-BAV is uitgebreid. Belastingaangiftes voor particulieren vallen voortaan standaard onder de dekking evenals het opstellen van en het...

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

"Via de lobby op alle mogelijke manieren het verdienmodel van verzekeraars proberen te verbeteren is onbehoorlijk." Aldus CFD in een open brief aan minister Hoekstra...

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD vindt het onverteerbaar dat andere partijen dan financieel adviseurs mogelijk niet aan de provisietransparantie eisen hoeven voldoen. “Dat past echt niet...

Geen plicht tot premienazorg

Geen plicht tot premienazorg

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Anders dan de Geschillencommissie vindt de Commissie van Beroep van Kifid dat de adviseur niet gehouden is om de consument...

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport! Vvp vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Edwin Herdink , voorzitter CFD. Wie...

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

"De duidelijkheid die met deze uitspraak ontstaat is zeer welkom." Aldus Adfiz over de uitspraak vorige week van de Kifid-commissie van Beroep 'Adviseur hoeft niet...