Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Edwin Herdink resized

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

In een tijd waarin veel collectieve zekerheden worden afgebroken en de verschillen tussen rijk en arm toenemen hebben consumenten steeds minder vertrouwen in de politiek, banken en verzekeraars. Daar kun je nog miljarden euro’s aan ‘van-alles-blij’-campagnes tegenaan gooien, maar daarmee bouw je geen vertrouwen op.

‘Zekerheid zit niet in meer regels, maar in meer mens’

We hebben dit ook weer gemerkt in de gesprekken met stakeholders over actieve transparantie op schade. Er heerst bij veel partijen een soort overtuiging dat alles vanachter het bureau maakbaar is. Het DVD is daar een pijnlijk voorbeeld van. Zelfs waardevolle verbeteringen zoals het UPO en Mijnpensioenoverzicht.nl of het IPID spreken consumenten vrijwel niet aan. Ze worden ironisch genoeg vooral gebruikt door adviseurs.

Al die documenten, wetgeving en verplichte dikke pakken adviesrapporten maken consumenten alleen maar nog onzekerder en nog wantrouwender. En dan is het logisch dat je die deal gewoon persoonlijk wil sluiten. De zekerheid die de wetgever en toezichthouder zoeken zit niet in meer regels, maar in meer mens.

Theorie en praktijk

Wij blijven ons wat dat betreft verbazen over de grote verschillen tussen theorie en praktijk. We spreken met grote regelmaat met pensioen-, hypotheek-, leven- en vermogensexperts. Deze door de wol geverfde praktijkexperts ervaren elke dag het enorme kennisgat en de desinteresse in financiële producten. En al die praktijkexperts zijn het met elkaar eens dat zodra de consument moet betalen voor advies, ze richting diensten rennen waar geen advies wordt gegeven.

‘Samen dingen doen bouwt vertrouwen op’

In het laatste onderzoek hierover door CentERdata bleek dat ook weer klip en klaar. Het werd zelfs bevestigd door journalist Rentsje de Gruyter in het NRC, die het CentERdata onderzoek onder de loep had genomen. Kop van haar artikel: ‘Iedereen wil advies, tenzij het geld kost’. Duidelijker hadden wij het niet kunnen samenvatten.

Maar in een recent interview (18 oktober 2019) met een van de vakbladen wist de minister van Financiën ons te vertellen dat “de evaluatie van het provisieverbod gelukkig geen problemen met toegankelijkheid van financieel advies aan het licht heeft gebracht”. Begrijpt u het nog?

Focus op commerciële nazorg

CFD heeft daarom besloten meer in te zetten op oplossingen die het intermediair ondersteunen in de actieve commerciële nazorg. Dus alles wat niet onder de Wftnazorg valt. Dat is een terrein waar wij heer en meester kunnen zijn. We zien aan de initiële advieskant gewoon een steeds complexere wereld ontstaan van stapelende wetgeving, bedacht door theoretici. Daar blijven we ons natuurlijk tegen verzetten, maar wij willen het intermediair ook laten zien dat het een slimme strategie is om vanaf de andere kant in te steken. Immers die consument vertrouwt het intermediair wel al zijn financiele gegevens toe!

We willen consumenten met bestaande financiële producten via consumentvriendelijke software zelf aan de knoppen zetten om te ontdekken waar ze kunnen besparen of bijvoorbeeld slimmer kunnen combineren. Maar met de adviseur ernaast! Die dan direct het gevonden voordeel omzet in alle activiteiten die nodig zijn om dat te realiseren. Mining advice noemen wij dat, samen met de klant op zoek naar de verbeteringen in zijn bestaande situatie.

Samen dingen doen bouwt vertrouwen op. Het grote voordeel hiervan is ook dat die klant bij het sluiten van een nieuwe hypotheek niet eens nadenkt over andere aanbieders. Uiteindelijk wint de praktijk het altijd weer van de theorie.

 

Reactie toevoegen

 
CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD roept politici op gezinnen te helpen met financieel advies. Dat draagt namelijk bij aan een financieel veiligere samenleving. Wel dient de politiek dit in de...

Wft en AVG botsen

Wft en AVG botsen

(Financieel adviseur Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin, in VVP 3-2022) Gij zult nazorg leveren! In dit artikel stel ik aan de orde welke (juridische) problemen...

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD plaatst vraagtekens bij het actief transparantiemodel voor schadeprovisie van minister Kaag, gebaseerd op fijnmazige gemiddelden van diverse typen verzekeringsproducten....

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust hebben samen een AOV-onderhoudsproces ontwikkeld dat elke adviesorganisatie direct kan gebruiken om de klant goed te adviseren en te voldoen aan...

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

(Kifid-uitspraak GC 2022-0124) Anders dan de adviseur stelt had hij wel degelijk een nazorgverplichting tegenover de consument. Van de tussenpersoon, aldus de Geschillencommissie,...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

CFD: klein is het nieuwe groot

CFD: klein is het nieuwe groot

"Klein is het nieuwe groot", zo luidt de kerstboodschap van CFD dit jaar. Hiermee geeft CFD aan dat zij ook in 2022 zich hard maken voor kleine gespecialiseerde...

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...