Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Edwin Herdink resized

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt onze kracht. Dit bleek ook weer uit recent onderzoek waarbij consumenten in meerderheid aangeven wel hun financiële gegevens met hun tussenpersoon te willen delen, maar niet met hun bank of verzekeraar.

In een tijd waarin veel collectieve zekerheden worden afgebroken en de verschillen tussen rijk en arm toenemen hebben consumenten steeds minder vertrouwen in de politiek, banken en verzekeraars. Daar kun je nog miljarden euro’s aan ‘van-alles-blij’-campagnes tegenaan gooien, maar daarmee bouw je geen vertrouwen op.

‘Zekerheid zit niet in meer regels, maar in meer mens’

We hebben dit ook weer gemerkt in de gesprekken met stakeholders over actieve transparantie op schade. Er heerst bij veel partijen een soort overtuiging dat alles vanachter het bureau maakbaar is. Het DVD is daar een pijnlijk voorbeeld van. Zelfs waardevolle verbeteringen zoals het UPO en Mijnpensioenoverzicht.nl of het IPID spreken consumenten vrijwel niet aan. Ze worden ironisch genoeg vooral gebruikt door adviseurs.

Al die documenten, wetgeving en verplichte dikke pakken adviesrapporten maken consumenten alleen maar nog onzekerder en nog wantrouwender. En dan is het logisch dat je die deal gewoon persoonlijk wil sluiten. De zekerheid die de wetgever en toezichthouder zoeken zit niet in meer regels, maar in meer mens.

Theorie en praktijk

Wij blijven ons wat dat betreft verbazen over de grote verschillen tussen theorie en praktijk. We spreken met grote regelmaat met pensioen-, hypotheek-, leven- en vermogensexperts. Deze door de wol geverfde praktijkexperts ervaren elke dag het enorme kennisgat en de desinteresse in financiële producten. En al die praktijkexperts zijn het met elkaar eens dat zodra de consument moet betalen voor advies, ze richting diensten rennen waar geen advies wordt gegeven.

‘Samen dingen doen bouwt vertrouwen op’

In het laatste onderzoek hierover door CentERdata bleek dat ook weer klip en klaar. Het werd zelfs bevestigd door journalist Rentsje de Gruyter in het NRC, die het CentERdata onderzoek onder de loep had genomen. Kop van haar artikel: ‘Iedereen wil advies, tenzij het geld kost’. Duidelijker hadden wij het niet kunnen samenvatten.

Maar in een recent interview (18 oktober 2019) met een van de vakbladen wist de minister van Financiën ons te vertellen dat “de evaluatie van het provisieverbod gelukkig geen problemen met toegankelijkheid van financieel advies aan het licht heeft gebracht”. Begrijpt u het nog?

Focus op commerciële nazorg

CFD heeft daarom besloten meer in te zetten op oplossingen die het intermediair ondersteunen in de actieve commerciële nazorg. Dus alles wat niet onder de Wftnazorg valt. Dat is een terrein waar wij heer en meester kunnen zijn. We zien aan de initiële advieskant gewoon een steeds complexere wereld ontstaan van stapelende wetgeving, bedacht door theoretici. Daar blijven we ons natuurlijk tegen verzetten, maar wij willen het intermediair ook laten zien dat het een slimme strategie is om vanaf de andere kant in te steken. Immers die consument vertrouwt het intermediair wel al zijn financiele gegevens toe!

We willen consumenten met bestaande financiële producten via consumentvriendelijke software zelf aan de knoppen zetten om te ontdekken waar ze kunnen besparen of bijvoorbeeld slimmer kunnen combineren. Maar met de adviseur ernaast! Die dan direct het gevonden voordeel omzet in alle activiteiten die nodig zijn om dat te realiseren. Mining advice noemen wij dat, samen met de klant op zoek naar de verbeteringen in zijn bestaande situatie.

Samen dingen doen bouwt vertrouwen op. Het grote voordeel hiervan is ook dat die klant bij het sluiten van een nieuwe hypotheek niet eens nadenkt over andere aanbieders. Uiteindelijk wint de praktijk het altijd weer van de theorie.

 

Reactie toevoegen

 
AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

CFD lanceert Huizenlinks.nl

CFD lanceert Huizenlinks.nl

Met Huizenlinks.nl kan de adviseur zich positief onderscheiden door klanten te helpen met het verkopen of met het vinden van een woning. Aldus CFD bij de lancering...

CFD lanceert BORG Certificaat Service

CFD lanceert BORG Certificaat Service

Het Business Benefits Pakket van CFD is uitgebreid met de 'CFD BORG Service'. Hiermee kunnen adviseurs hun zakelijke klanten excellent ondersteunen bij het verkrijgen...

CFD lanceert keurmerk FinZeker voor onafhankelijke advieskantoren

CFD lanceert keurmerk FinZeker voor onafhankelijke advieskantoren

FinZeker. Dat is de naam van het door CFD ontwikkelde keurmerk voor onafhankelijke advieskantoren dat vrijdag is gelanceerd. Per adviesmodule (Hypotheek, Pensioen,...

CFD ondersteunt leden bij pensioenadvisering

CFD ondersteunt leden bij pensioenadvisering

CFD-leden kunnen voor pensioenadvisering voortaan een beroep doen op PLAN (Pensioen & Lijfrente Advies Nederland). CFD is een samenwerking aangegaan met dit...

CFD: "Onverwachte draai minister onbegrijpelijk"

CFD: "Onverwachte draai minister onbegrijpelijk"

Onbegrijpelijk. Zo noemt CFD de "onverwachte draai van de minister in het dossier ‘actieve provisietransparantie schadeverzekeringen’". CFD vraagt van...