Een frisse blik op het adviesvak

Linda van Loon

(Uit VVP 3-2022) In de rubriek Nieuwkomers en Doorstarters besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt te leren kennen en meer te weten over hun ondernemerschap. Bovendien willen we de vernieuwing/de andere kijk op adviseren, meer aan het woord laten, juist om te laten zien hoe aantrekkelijk onze bedrijfstak kan zijn. In deze editie: Jacco Hofland van De Risico Strateeg en Linda van Loon van Helder Hypotheekadvies.

 

Verzeker je beter!

“De Risico Strateeg ontzorgt en brengt inzicht in complexe risicovraagstukken en het verzekeren daarvan. Mijn motto ‘verzeker je beter’ vormt hierbij het uitgangspunt”, zegt Jacco Hofland van De Risico Strateeg uit Wervershoof.

Jacco Hofland (49) is getrouwd met Alexandra en woont samen met hun twee tienerdochters in Wervershoof, een klein plaatsje in West-Friesland. “Vorig jaar ben ik gestart met mijn bedrijf De Risico Strateeg. Als onafhankelijk risico- en verzekeringsadviseur richt ik mij op MKB en ZZP. In mijn eerdere functies als adviseur en accountmanager – bij onder andere een intermediair, RVS en Nationale-Nederlanden – heb ik mij gespecialiseerd in zakelijk verzekeren, verzuim en inkomen.”

“Zonder portefeuille en met veel kennis en ervaring ben ik het avontuur aangegaan. Mijn vrouw biedt mij ondersteuning op het gebied van social media en is een van mijn sparringpartners.”

“Na wederom een reorganisatie bij NN was het tijd voor iets anders. Midden in de coronatijd solliciteren, was geen makkelijke opdracht. Werkgevers waren afwachtend of op zoek naar ‘het schaap met vijf poten’. Hierdoor ontstond het idee om voor mijzelf te beginnen. Uiteindelijk heb ik een ondernemersplan geschreven en onderzocht waar mijn kansen lagen. Wat mij vooral opviel, is dat banken en verzekeraars zich terugtrokken uit de regio en lokale adviseurs werden opgeslokt door grote partijen. De klant raakt hierdoor zijn vaste aanspreekpunt kwijt en moet veel zaken zelf regelen. Daarnaast zijn er in mijn regio weinig kantoren die zich specifiek richten op de zakelijke markt. Zonder klantenbestand is dat wel even spannend omdat je niet weet hoe dat uitpakt. Ik ben er echter van overtuigd dat een grote groep ondernemers een adviesbehoefte heeft. Daarbij speelt persoonlijk contact en service een grote rol. Na de eerste klant ging het balletje rollen. Door lokaal netwerken en vooral mond-tot-mond reclame groeit mijn klantenkring gestaag.”

Specialisatie

Jacco koos bewust voor specialisatie in zakelijk verzekeren, verzuim en inkomen. “Daarbij werk ik nauw samen met adviseurs die zijn gespecialiseerd in andere vakgebieden. Het samen ondernemen en het uitwisselen van elkaars expertise geeft enorm veel energie.”

Hij koos echter niet voor een bepaalde niche. “Gezien mijn brede interesse, kennis en ervaring wil ik mijzelf niet vastpinnen op een niche. Iedere branche en onderneming kent zijn eigen risico’s en verzekeringsoplossingen. Dit maakt het werk ook zo dynamisch en aantrekkelijk.”

Belangrijkste uitdagingen zitten voor Jacco in groei en de bijbehorende administratieve werkzaamheden. “Persoonlijk contact is een kernwaarde van De Risico Strateeg. Hierin wil ik geen concessies doen. Dit houdt wellicht in dat ik op termijn personeel zal aannemen.”

Social media

De Risico Strateeg zet in op zichtbaarheid op social media. “Het valt mij op hoe weinig kantoren en adviseurs hier gebruik van maken. Zelfs de grotere advieskantoren zie ik bijna niet voorbij komen op LinkedIn. Zichtbaarheid van je bedrijf is iets waar je continu mee bezig moet zijn, anders raak je uit beeld. Iedere week plaats ik iets over een thema dat mij bezighoudt en als het even kan met een leuke kwinkslag.”

Jacco Hofland: ‘Bewust actief op social media.’

Jacco maakt binnenkort de overstap naar een nieuw CRM-systeem. “Hiermee gaan processen gemakkelijker verlopen en kan ik meer sturen op data. Dit komt de klant ten goede. In de toekomst komt er zeker een app waar mijn klanten direct hun informatie kunnen inzien.”

“Klanten komen bij mij voor maatwerk. Dat is de meerwaarde van advieskantoren. Bij de meeste maatschappijen zie je een standaardisering en verdere digitalisering. Vroeger had ik hier dagelijks mee te maken. Als zelfstandig adviseur ervaar ik nu de impact hiervan. Geen bedrijf is standaard. De meeste ondernemers beginnen met nieuwe ideeën waar een verzekeraar geen panklare oplossing voor heeft. In de praktijk is elk bedrijf nét even anders ingericht. Soms moet ik praten als Brugman om een risico verzekerd te krijgen. Vanuit de verzekeraar snap ik het wel, maatwerk is duur. Gelukkig zie ik bij veel maatschappijen ook positieve ontwikkelingen op dit gebied en wordt er meer ingezet op de dialoog. In overleg is er dan meer mogelijk.”

Over vijf jaar zou De Risico Strateeg een begrip in de regio moeten zijn. “En wie weet, De Risico Strateeg in elke regio, met lokale adviseurs door het hele land onder de vlag van De Risico Strateeg. Dat zou gaaf zijn!”

 

Met oog voor de mens achter de vraag

“Mijn laatste werkgever was een grote bank waarbij de focus op het aantal afspraken en snelheid lag. Dit ging me steeds meer tegenstaan en daarom ben ik gestart als zelfstandig adviseur. Ik wil er zijn voor de klant, weten wat zijn of haar interesses zijn, hoe ze in het leven staan, want alleen dan kan ik een goed advies geven”, aldus Linda van Loon (42) van Helder Hypotheekadvies uit Dongen.

Linda woont samen met haar man en twee zoontjes in Dongen. Na twintig jaar ervaring in de financiele dienstverlening, waarvan tien jaar in de hypotheekbranche, besloot ze in 2020 dat het tijd was om zelfstandig aan de slag te gaan. “Ik wilde op mijn eigen manier adviseren. Met oog voor de mensen achter de vraag, korte lijntjes, persoonlijk, betrokken en vooral tijd voor de klant.”

Linda maakt sinds vorig jaar gebruik van een binnendienst zodat ze administratieve taken uit handen kan geven en de focus op het contact met haar klanten kan behouden. “Daarnaast heb ik een team deskundigen zoals een makelaar, notaris, fiscalist en mediator om me heen verzameld, wat prettig samenwerken is.”

Linda van Loon: ‘Verbeteren kan alleen door digitalisering.’

Kansen

Het begin was spannend. “Ik zou namelijk in april 2020 van start gaan en in maart kwam de lockdown. Niemand wist nog waar het naartoe zou gaan, maar de vooruitzichten waren niet positief. Inmiddels weten we allemaal dat het voor de hypotheekmarkt geen nadelige gevolgen heeft gehad, integendeel.”

Linda richt zich niet echt op een nichemarkt. “Ik richt me op de particuliere woonmarkt en die is natuurlijk heel breed met starters, doorstromers, oversluiters, verzilverhypotheken, hypotheekverhogingen en scheidingen.”

Uitdaging

“De balans tussen werk en privé is een persoonlijke uitdaging. Ik ben dan ook altijd op zoek naar mogelijkheden om mijn werkzaamheden efficiënter in te kunnen vullen. Digitaliseren speelt hierbij een grote rol.”

Klanten moeten weten dat Linda er voor hen is. “Korte lijntjes, aandacht, heldere uitleg en transparantie. Ik ga voor een duurzame klantrelatie en blijf de klant dan ook tijdens de looptijd van zijn hypotheek volgen.”

Voor Linda biedt de huidige wet- en regelgeving genoeg ruimte voor ondernemerschap. “Wel liggen er soms behoorlijke uitdagingen. Maar die ga ik graag aan. De maatwerkhypotheek wordt op dit moment kritisch onder de loep genomen. Hier zullen ongetwijfeld verbeterpunten liggen, maar als de mogelijkheden drastisch worden ingeperkt, baart me dat zorgen. Juist in de maatwerkhypotheek kun je het onderscheid maken voor de klant.”

Digitalisering

“Digitaliseren is belangrijk. Ik investeer veel tijd in het uitzoeken van verbetermogelijkheden in processen als in klantbeheer. Investeren in digitalisering is noodzakelijk, want zonder digitaliseren raak je het overzicht op processen kwijt en het contact met je klant. Door te investeren in digitalisering kun je als bedrijf groeien, kan ik processen beter managen en mijn klanten meenemen in het proces. Dit is een continu proces. Goede communicatie is één van de speerpunten van mijn bedrijf. Digitalisering helpt mij hierin om klantverwachtingen te kunnen overtreffen.”

Toekomst

Over een paar jaar wil Linda graag in zee met een zakelijke partner. “Iemand die mijn visie deelt. Aan de ene kant vind ik het heerlijk om alles zelf te mogen bepalen, maar ik merk ook wel dat de druk hoog is. Samen ben je niet alleen sterker maar je houdt elkaar ook scherp.”

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Een frisse blik op het adviesvak: Askanj@

Een frisse blik op het adviesvak: Askanj@

(Uit VVP 4-2022) In de rubriek Nieuwkomers (en dat kunnen ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken) besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die...

Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

In de rubriek nieuwkomers (en dat kunnen ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken) besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent...

Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

(Rubriek Nieuwkomers en doorstarters in VVP 01-2022). VVP start in 2022 met de nieuwe rubriek nieuwkomers (en dat kunnen uiteraard ook ervaringsdeskundigen zijn...