Verzekeraar draait niet op voor ‘onkunde’ klant

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - Wijlen de echtgenoot van een consument sluit in januari 2015 via execution only een direct ingaande garantielijfrente bij een verzekeraar. De consument onderwerpt zich hierbij aan de kennis- en ervaringstoets. Als begunstigde benoemt hij zichzelf. In de uitspraak worden slechts 5 van de 15 vragen uit de kennis- en ervaringstoets afgedrukt. Op vraag 12 geeft de man aan dat zijn partner goed verzorgd achterblijft indien hij komt te overlijden. De toets geeft geen inzicht in waarop deze uitspraak is gebaseerd. In september 2015 komt de man te overlijden. Hierna eindigen ook de lijfrente-uitkeringen.

Consument verwijt verzekeraar dat deze haar echtgenoot niet heeft geadviseerd haar als extra begunstigde op te nemen op de verzekering.

Consument geeft aan dat haar echtgenoot tijdens het aanvragen van de verzekering ongeneeslijk ziek was en de verzekering sloot om haar financieel goed verzorgd achter te laten. De consument verwijt dat verzekeraar ten onrechte heeft geprofiteerd van de onkunde van verzekerde. Van de inleg van 18.268 euro is slechts één uitkering ter grootte van 1.406 euro ontvangen.De aangesproken verzekeraar verweert zich onder meer met de stelling: de zorgplicht van de verzekeraar gaat niet zover dat hij bij een klant, die zelf heeft gekozen geen advies te willen, toch een nadere controle zou moeten doen. De commissie deelt het oordeel van de verzekeraar op basis van de volgende argumenten: de echtgenoot heeft de verzekeringsovereenkomst ontvangen en kunnen lezen, heeft zelf gekozen om geen beroep te doen op een adviseur, heeft de kennis- en ervaringstoets met goed gevolg afgelegd en er is geen informatie aan de commissie voorgelegd waaruit blijkt dat de man ten tijde van het afsluiten van de verzekering mentaal niet meer in staat was zelfstandig een verzekering af te sluiten. De klacht van de echtgenote wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Nieuw commissielid Geschillencommissie Kifid

Nieuw commissielid Geschillencommissie Kifid

Elly van Zadelhoff wordt per 1 juli 2024 benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Van Zadelhoff werkte onder meer voor een ambtenarenbond, wetenschappelijk...

Kifid: te laag bedrag, geen beroep

Kifid: te laag bedrag, geen beroep

(Kifid-uitspraak GC 2024-0444) Een consument heeft een klacht ingediend omdat in zijn optiek de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering een beroepsfout heeft...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...