Verzekeraar hoeft tijdens looptijd niet te wijzen op alternatieven
LEVEN – In 2009 sluit consument een overlijdensrisicoverzekering. In mei 2016 dient consument een klacht in bij de verzekeraar. Een van de onderdelen van deze klacht is dat de verzekeraar de consument er tijdens de looptijd niet op heeft geattendeerd dat de maatschappij inmiddels goedkopere overlijdensrisicoverzekeringen aanbood.
In de jaren sinds 2009 zijn de premies voor overlijdensrisicoverzekeringen bij vrijwel alle verzekeraars sterk gedaald. Verzekeraars bieden in het algemeen deze wel actief aan, aan nieuwe relaties, maar attenderen verzekerden met een bestaande overlijdensrisicoverzekering hier niet op.
De consument meent dat het niet attenderen van bestaande polishouders op de mogelijkheid om de verzekering tegen een lagere premie over te sluiten in strijd is met de Gedragscode Verzekeraars 2015 waarbij onder het kopje ‘Zekerheid bieden’ het klantbelang wordt benadrukt. De geschillencommissie verwerpt dit verwijt van de klant met de volgende overweging: “De Commissie overweegt dat de informatieplicht van een verzekeraar niet zover strekt dat deze gehouden is zijn klanten op de hoogte te stellen van het veranderende verzekeringsaanbod. Het is aan de consument zelf om na te gaan of een lopende verzekeringsovereenkomst na al die jaren nog steeds voldoet of dat er wellicht nieuwe overlijdensrisicoverzekeringen op de markt zijn gekomen die beter aansluiten bij zijn of haar wensen of situatie” – Uitspraak 2017 – 259
Reactie toevoegen
Editie
Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer
(Kifid-uitspraak GC 2024-0500) De Geschillencommissie overweegt dat schadevrije jaren gekoppeld worden aan de verzekeringnemer. Deze kunnen daarom niet worden toegekend...
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, VVP 3-2024
(Leren van Kifid-uitspraken, Ken je vak!, VVP 3-2024) De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Klant moet stukken wel lezen HYPOTHEKEN - Consument...
CvB Kifid: Mijn-omgeving kan voldoen als duurzame drager
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0041) De Commissie van Beroep van Kifid vindt anders dan de Geschillencommissie dat een Mijn-omgeving kan voldoen als duurzame informatiedrager....
Adviseur valt vertraging bij geldverstrekker niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2024-0482) Vertraging kan de hypotheekadviseur niet verweten worden in drukke markttijden. "De adviseur heeft zijn best gedaan om de initiële...
Hypotheekadviseur komt op de koffie
(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-0480A) De adviseur had de consument moeten waarschuwen voor het risico dat de bank geen geldlening zou verstrekken als de bestemming...
Nieuw commissielid Geschillencommissie Kifid
Elly van Zadelhoff wordt per 1 juli 2024 benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Van Zadelhoff werkte onder meer voor een ambtenarenbond, wetenschappelijk...
Niet bank maar adviseur moet relevante termijnen bewaken
(Kifid-uitspraak GC 2024-0458) Door een onjuiste veronderstelling van de adviseur is de offerte niet geüpload in het systeem van de bank. De termijn waarbinnen...
Kifid: te laag bedrag, geen beroep
(Kifid-uitspraak GC 2024-0444) Een consument heeft een klacht ingediend omdat in zijn optiek de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering een beroepsfout heeft...
Diefstal uit auto in gemeenschappelijke ruimte niet zonder meer gedekt op inboedelpolis
(Kifid-uitspraak GC 2024-0419) De consument heeft een beroep gedaan op haar inboedelverzekering nadat in haar auto is ingebroken terwijl de auto in een inpandige...
Zoals het klokje thuis tikt...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0410) De consument vordert vergoeding van schade door diefstal met gewelddadige beroving van zijn Rolex-horloge. Hij is van mening dat de...