Verzekeraar moet buitengerechtelijke kosten vergoeden
SCHADE – Consument veroorzaakt een schade en doet in dat kader een beroep op zijn AVP. De verzekeraar weigert uitkering van deze schade. De consument doet daarop een beroep op een deskundige om hem in zijn discussie met de verzekeraar bij te staan. De geschillencommissie stelt vast dat artikel 6:96 lid 2 BW voor vergoeding in aanmerking laat komen:
• redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid;
• redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.
De geschillencommissie meent dat in deze zaak aan de eis van de dubbele redelijkheidstoets is voldaan en veroordeelt de verzekeraar € 50 te betalen voor de kosten van ondersteuning voorafgaand aan de fase dat de klacht werd voorgelegd aan de geschillencommissie en € 50 voor de bijstand in het kader van de procedure bij de geschillencommissie.
Deze uitspraak is onder meer van belang voor consumenten met een WA-autoverzekering die door schuld van een derde schade oplopen aan hun auto. Indien het voor de consument noodzakelijk is voor het verhalen van deze schade ondersteuning van een derde in te roepen en de kosten van deze derde redelijk zijn, dan zal de aansprakelijke partij ook deze kosten van bijstand moeten vergoeden – Uitspraak 2017 – 117
Reactie toevoegen
Editie
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille
(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...
Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid
Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...
Kifid: geen reactie, geen renteherziening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....