Verzekeraar moet buitengerechtelijke kosten vergoeden
SCHADE – Consument veroorzaakt een schade en doet in dat kader een beroep op zijn AVP. De verzekeraar weigert uitkering van deze schade. De consument doet daarop een beroep op een deskundige om hem in zijn discussie met de verzekeraar bij te staan. De geschillencommissie stelt vast dat artikel 6:96 lid 2 BW voor vergoeding in aanmerking laat komen:
• redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid;
• redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.
De geschillencommissie meent dat in deze zaak aan de eis van de dubbele redelijkheidstoets is voldaan en veroordeelt de verzekeraar € 50 te betalen voor de kosten van ondersteuning voorafgaand aan de fase dat de klacht werd voorgelegd aan de geschillencommissie en € 50 voor de bijstand in het kader van de procedure bij de geschillencommissie.
Deze uitspraak is onder meer van belang voor consumenten met een WA-autoverzekering die door schuld van een derde schade oplopen aan hun auto. Indien het voor de consument noodzakelijk is voor het verhalen van deze schade ondersteuning van een derde in te roepen en de kosten van deze derde redelijk zijn, dan zal de aansprakelijke partij ook deze kosten van bijstand moeten vergoeden – Uitspraak 2017 – 117
Reactie toevoegen
Editie
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
Kifid: adviseur schiet tekort en moet zijn klanten vergoeding betalen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0814). Consumenten beklagen zich over het advies van Finergie uit Rotterdam (Hypotheekshop) de adviseur bij de aankoop van hun nieuwe...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...



