Verzekering stopt bij arbeidsongeschiktheid

Kifid (logo)

LEREN VAN KIFID SCHADE

De consument in deze klacht is revisiespecialist en heeft een eigen bedrijf. In 2013 sluit hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering. In 2014 raakt consument door een bloedprop aan zijn linkeroog blind waardoor hij arbeidsongeschikt raakt. Omdat hij door deze arbeidsongeschiktheid zijn onderneming niet verder kan voeren, beëindigt hij de bedrijfsactiviteiten en meldt dit aan de verzekeraar.

In de polisvoorwaarden is echter bepaald dat de dekking vervalt en de verzekering wordt stopgezet indien het bedrijf wordt beëindigd of verkocht. Direct na ontvangst van de mededeling dat de consument als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid zijn bedrijfsactiviteiten heeft beëindigd, doet de verzekeraar een beroep op deze polisvoorwaarden. Concreet betekent dit dat voor de op het moment van beëindiging van de arbeidsongeschiktheidsverzekering bestaande arbeidsongeschiktheid wél dekking wordt geboden en de uitkering blijft doorlopen. Voor eventueel nadien optredende vermeerdering van de mate van arbeidsongeschiktheid bestaat echter geen dekking meer.

Consument vindt deze bepaling in de polisvoorwaarden onredelijk bezwarend. Dit mede omdat na de beëindiging de consument niet meer geaccepteerd zal worden door andere arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. De geschillencommissie wijst de klacht echter af. De polisvoorwaarden zijn naar het oordeel van de commissie duidelijk: artikel 12 van de voorwaarden is een uitvloeisel van het uitgangspunt dat de verzekering aan consument slechts dekking biedt in zijn verzekerde hoedanigheid van ‘revisiespecialist’. Zowel de omvang van het door de verzekering gedekte risico als de daarbij overeengekomen premie zijn op dat uitgangspunt gebaseerd. Dit brengt mee dat indien consument het verzekerde beroep of bedrijf niet langer uitoefent, daarmee ook de grondslag aan de verzekering is komen te ontvallen en het de verzekeraar onder die omstandigheden vrij staat te bedingen dat de verzekering niet langer wordt voortgezet.

Financieel adviseurs doen er derhalve verstandig aan hun arbeidsongeschikte klanten te wijzen op dit mogelijke gevolg, indien de klant als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid formeel zijn bedrijfsactiviteiten wil beëindigen.

Uitspraak: 2018-636

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...