VKG krijgt energie van vernieuwen

Eric-Jan van den Berg en Van der Linde VKG 2020

(Partner in Kennis VKG in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) In de snel veranderende hypotheekmarkt blijft advies een complexe zaak, is de overtuiging van VKG Hypotheken & Kredieten. De serviceprovider ondersteunt dat met innovatieve processen en een breed aanbod. Daarom wordt er veel energie gestopt in de ondersteuning van de adviseur en zijn klant.

VKG is al jaren een van de grootste serviceproviders. Met VKG Hypotheken & Kredieten focust de serviceprovider uit Hoorn vooral op persoonlijke en gestroomlijnde dienstverlening. “Wij bedienen de adviseur zoals hij dat wil: één aanspreekpunt en een snel transparant proces. De adviseur wil een breed aanbod en met 28 aanbieders is er ruime keus.” Zelf producten ontwikkelen doet VKG niet. “Geldgevers en verzekeraars zijn daar beter in.”

Digitale ondersteuning

De ontwikkelingen op de hypotheekmarkt vormen een van de redenen om de financieringstak nadrukkelijker op de voorgrond te zetten, geeft directeur Commercie Eric-Jan van den Berg aan. “Wij zien de markt snel veranderen. Innovaties zoals videogesprekken, chatten met je adviseur of inzicht in je dossier of portefeuille, worden door de consument steeds meer gewaardeerd.”

Energie

Naast het brede aanbod is een hoge kwaliteit van dienstverlening speerpunt bij VKG Hypotheken & Kredieten, zegt Van der Linde. “Wij willen de adviseur energie geven. Wij helpen adviseurs met een snel en transparant proces. Bij ons kun je 24/7 de status van het dossier volgen en zien welke stukken er nog nodig zijn. Onze kracht is daarnaast de persoonlijke benadering. We hebben een team waarmee de adviseur kan sparren om samen tot een oplossing voor de klant te komen. We nemen zelf geen adviserende rol in, maar kunnen wel in een vroeg stadium een indicatie geven of een klant bij een bepaalde geldverstrekker terecht kan.”

Handige tools

Tijdens de coronacrisis werd duidelijk dat niet alle afspraken op kantoor nodig zijn. Er is heel veel online met je klant te bespreken en af te handelen. Voor een kleine maandelijkse vergoeding ondersteunen we de adviseur. Een greep van de mogelijkheden waar we de afgelopen periode energie in hebben gestoken is:

  • online aanvragen en ondertekenen van een bankgarantie;
  • chat en video mogelijkheden van de adviseur met zijn klant;
  • de klant een afspraak in je agenda laten zetten;
  • je afgeronde dossiers omzetten naar je eigen CRM omgeving om de zorgplicht van je hypotheekklanten te monitoren.

Financiële huisarts

Wat VKG betreft is de financieel adviseur de financiële huisarts, de ‘local hero’. “Tachtig procent van de consumenten vertrouwt voor een financieel advies op zijn adviseur. Eenvoudig hypotheekadvies bestaat eigenlijk niet. De groep starters is echt nog steeds klein: die maakt nog maar tien procent van de totale markt uit. Er zijn veel meer huizenkopers die onder het oude regime vallen, die gescheiden zijn, met verschillende pensioenaanspraken: er zijn geen standaard hypotheken. Het advies blijft dus complex en realiseer je dat het advieslandschap groter is dan alleen dat van hypotheekproducten.”

De komst van nieuwe producten, zoals de verhuurhypotheken en de digitale hypotheken, maken het aanbod voor de klant breed. Advies blijft daarbij essentieel.

Verduurzaming

Belangrijk is ook dat adviseurs zich richten op meer dan alleen het hypotheekproduct. “Consumenten verwachten dat je hen ook met andere dingen op weg helpt, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming.”

Een andere doelstelling van VKG is adviseurs meer ondersteuning bieden dan alleen op bemiddelingsgebied. “We zijn bijvoorbeeld een campagne gestart over duurzaamheid”, zegt Van der Linde. “Wij willen de adviseur helpen samen met de klant de weg daarin te vinden. Verduurzaming is een goed middel om met de klant in gesprek te raken. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat de consument verwacht dat de adviseur hem op dat gebied de weg wijst. Die rol moet je pakken.”

Met hulp van de Duurzaamheidsrapportage die in elk dossier oproepbaar is, heb je snel inzicht waarmee je de klant kan helpen.

Whitepaper

Om adviseurs op weg te helpen, heeft VKG een whitepaper ontwikkeld over verduurzaming. “We merken dat de klant niet in beeld heeft welke investeringen nodig zijn en welke financiële mogelijkheden hij heeft. Dat zijn echt kansen voor adviseurs”, zegt Van den Berg. “Met de whitepaper willen we ze daarin een zetje geven. We gaan in op financieringsmogelijkheden en manieren om verduurzaming in je advies te integreren. Ook geven we suggesties hoe je een verdienmodel maakt voor dat advies.”

”Suggesties verdienmodel verduurzaming”

Bijenkorf op het dak

Wij ondernemen zelf ook duurzaam. We hebben bijvoorbeeld bijenkorven op het dak. Adviseurs die bij ons op bezoek komen, krijgen een bloemzaadbolletje mee. Dat kunnen ze thuis planten zodat er weer meer bijen komen. We doen daarnaast zoveel mogelijk digitaal om papier te besparen en scheiden natuurlijk ons afval.”

De zaadbolletjes die we zelf hebben gestrooid, hebben rondom ons pand hun werk al gedaan. Vanaf juni tot en met augustus was het één bloemenzee rond het pand in Hoorn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VKG vernieuwt aanvraagmodule BedrijvenOpvangPolis

VKG vernieuwt aanvraagmodule BedrijvenOpvangPolis

VKG biedt adviseurs voortaan een snellere en meer gebruiksvriendelijke aanvraagmodule voor zakelijke verzekeringen. Eric-Jan van den Berg, directeur Commercie: "Met...

Samenwerking VKG en De Regt Adviesgroep

Samenwerking VKG en De Regt Adviesgroep

VKG is een samenwerking gestart met De Regt Adviesgroep op het gebied van pensioenen. Bij VKG aangesloten financieel adviseurs kunnen pensioenvraagstukken onderbrengen...

Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand

Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand

(Partner in kennis VKG in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) VKG ging de hele zomer met financieel adviseurs en een preventiespecialist op pad naar particulier...

VKG: samenwerkingsvergoeding per 1 januari 2024

VKG: samenwerkingsvergoeding per 1 januari 2024

VKG brengt vanaf 1 januari een samenwerkingsvergoeding in rekening van 65 euro per maand. Dit schrijft de serviceprovider in zijn nieuwsbrief voor deelnemers. De...

VKG introduceert Privé Totaal Pakket

VKG introduceert Privé Totaal Pakket

VKG heeft een uitgebreid volmacht verzekeringspakket voor particulieren geïntroduceerd, het Privé Totaal Pakket. Het pakket omvat de volgende verzekeringen:...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

VKG heeft Aplaza-functionaliteit uitgebreid

VKG heeft Aplaza-functionaliteit uitgebreid

VKG heeft de Aplaza-functionaliteit uitgebreid. Naast prolongatie- en mutatieberichten worden nu ook polisdocumenten aangeboden. De eerste documenten die via Aplaza...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...