Voldoende belang

Kifid 2017 (deel logo)

KLASSIEKERVERZEKERING – Kifid laat de Europeesche de klassiekerverzekering herstellen van een Alfa Romeo Spider. De Geschillencommissie: “Tussen partijen staat niet ter discussie dat de verzekeraar bij het opzeggen van de autoverzekering per 15 juni 2018 niet de in artikel 3.9 van de voorwaarden opgenomen opzegtermijn in acht heeft genomen. Er is dus sprake van een onregelmatige opzegging.”

De verzekeraar voerde onder meer aan dat de consument zijn belang bij zijn vordering tot herstel van de autoverzekering onvoldoende duidelijk heeft gemaakt. De commissie volgt de verzekeraar hier niet: “Het gegeven dat de consument zonder de autoverzekering geen gebruik kan maken van de auto, maakt al dat hij voldoende belang heeft bij zijn vordering. Dat hij de auto mogelijk elders had kunnen verzekeren, doet dit belang niet vervallen. Ook de omstandigheid dat de verzekeraar heeft aangeboden de autoverzekering opnieuw te accepteren voor de duur van maximaal één jaar neemt het belang van de consument bij zijn vordering niet weg. De consument hoeft er immers niet (vooraf) mee akkoord te gaan dat een nieuwe autoverzekering bij de verzekeraar per definitie een looptijd heeft van maximaal één jaar. Bovendien is het zo dat, als de opzegging door de verzekeraar in stand zou blijven, niet uitgesloten kan worden dat de consument inderdaad in de toekomst, in het kader van een verzekeringsaanvraag bij een andere verzekeraar, mededeling moet doen van deze opzegging, hetgeen op voorhand niet in zijn belang zou zijn. De consument zou dan weliswaar kunnen uitleggen wat er gebeurd is en dat van een onregelmatige opzegging sprake was, maar niet geheel zeker is of de veronderstelde andere verzekeraar met die uitleg genoegen zal nemen.”

De opzegging vind plaats nadat de rechtspersoon waarvan de consument eigenaar is, bij de verzekeraar een bootverzekering had aangevraagd. De Europeesche wees de aanvraag af, omdat de consument zijn mededelingsplicht zou hebben geschonden door het beëindigen van een eerdere bootverzekering door een andere verzekeraar (in verband met veronderstelde fraude) niet mede te delen. De vraag of het correct is hierom een andere polis op te zeggen, blijft hier onbeantwoord. Ook op een ander punt gaat deze zaak niet in. De consument stelde bij de aanvraag van de bootverzekering zelf geen onjuiste gegevens te hebben verstrekt aan de verzekeraar, omdat zijn tussenpersoon de aanvraag heeft ingevuld.

In 2019 oordeelde de Rechtbank Limburg: “Een assurantietussenpersoon handelt onzorgvuldig indien hij een aanvraagformulier voor een verzekering aan zijn opdrachtgever (de aspirant-verzekerde) verstrekt, waarop vragen staan die de verzekerde zelf moet invullen, maar die de assurantietussenpersoon al (deels) heeft ingevuld zonder dat de assurantietussenpersoon weet of de door hem voor-ingevulde antwoorden juist zijn. De assurantietussenpersoon die dergelijk voor-invulwerk doet moet zeker weten dat de door hem gegeven antwoorden op vragen, die gegeven hadden moeten worden door de aspirant-verzekerde, juist zijn. Die tussenpersoon moet zich er verder van vergewissen dat zijn opdrachtgever (de aspirant-verzekerde) de voor-ingevulde antwoorden controleert en de assurantietussenpersoon dient zijn opdrachtgever nadrukkelijk te wijzen op de eventuele gevolgen voor de verzekerde bij het laten staan van foute antwoorden.” – Uitspraak GC 2021-0150

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...