Volop inzetten op zorginhoudelijke afspraken

Gezond fruit

Door Adfiz

Eind juni stuurde minister Van Rijn van VWS de resultaten van een onderzoek naar zorgcollectiviteiten (uitgevoerd door Equalis) naar de Tweede Kamer. Daaruit bleek - onder meer - dat het aantal zorginhoudelijke afspraken binnen de collectiviteiten fors is toegenomen. Dit is een belangrijke voorwaarde voor het in stand houden van de collectiviteitskorting, die nog steeds onder druk staat.

Sinds het najaar van 2016 geldt voor alle Adfiz-leden de Gedragscode Onafhankelijk Collectief Zorgadvies. Deze code is aangenomen om het aantal gelegenheidscollectiviteiten terug te dringen en de toegevoegde waarde van adviseurs aan te tonen bij de totstandkoming van zorgcollectiviteiten met zorginhoudelijke afspraken. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Werden er in 2016 nog bij 20 procent van de werkgeverscollectiviteiten zorginhoudelijke afspraken gemaakt, in 2020 is dat gegroeid naar 89 procent van alle onderzochte collectiviteiten. Ook is gebleken dat naarmate er meer zorginhoudelijke afspraken zijn gemaakt voor een collectiviteit er verhoudingsgewijs vaker een adviseur betrokken is bij het contract.

Nu de commerciële periode voor zorgverzekeringen nadert, is het belangrijk de stijgende lijn qua collectiviteiten met zorginhoudelijke afspraken vast te houden. Niet alleen als signaal richting politiek, maar ook omdat steeds meer klanten hier waarde aan hechten. Dit blijkt uit onderzoek dat Aon heeft gedaan onder werknemers. Veertig procent van deze werknemers vindt andere factoren dan premiekorting belangrijker bij de keuze voor een zorgverzekering. Te denken valt dan aan extra fysiotherapeutische behandelingen, tandartszorg, coaching, vitaliteit, etcetera.

Als adviseur kun je van deze cijfers gebruikmaken bij het vormgeven van je campagnes tijdens de commerciële periode die in het najaar start. Een collectiviteit via de werkgever (of patiëntenvereniging) mag wellicht iets duurder zijn; op langere termijn draagt deze bij aan een betere gezondheid en het welzijn van de werknemer. Dit is dan ook een belangrijk argument voor werkgevers om zelf een (financiële) bijdrage te leveren aan de collectiviteit.

Modeloverzicht

Om adviseurs te helpen om per collectiviteit alle afspraken overzichtelijk weer te geven, heeft Adfiz vorig jaar het Modeloverzicht zorginhoudelijke afspraken ontwikkeld. Dit modeloverzicht biedt:

– per collectiviteit een snelle en overzichtelijke weergave van de gemaakte zorginhoudelijke afspraken en hoe de betreffende maatregelen bijdragen aan het verminderen van de (zorg)kosten;

– handvatten om de klant inzicht te bieden in mogelijkheden en kansen op het gebied van uitbreiding van de bestaande zorginhoudelijke afspraken met relevante maatregelen;

– een makkelijke manier om de diverse afspraken te vergelijken die zorgverzekeraars de klant bieden; Daarnaast is het ingevulde model een handig bespreekdocument als je met de betrokken partijen in gesprek gaat.

Behoud vijf procent korting

Hoewel Adfiz het onverstandig blijft vinden dat de maximale collectiviteitskorting op de basisverzekering is verlaagd van tien naar vijf procent blijkt dat verzekerden dus wel degelijk verder kijken dan enkel de laagste premie. Dit neemt niet weg dat de branchevereniging ervoor blijft lobbyen de vijf procent korting op de basisverzekering te behouden. Het geven van korting blijft immers het belangrijkste instrument om verzekerden te werven voor collectiviteiten met zorginhoudelijke afspraken.

Het Modeloverzicht zorginhoudelijke afspraken is te downloaden via de website van Adfiz (https://www.adfiz.nl/dossiers/zorgcollectiviteiten)

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...