Voorbereid op de toekomst

Karina Raaijmakers

‘Bent u voorbereid op de toekomst?’ Deze vraag stelt u uw klanten ongetwijfeld regelmatig. Bij de aankoop van een eerste huis, bij de beslissing om zzp’er te worden, bij de afweging om extra geld opzij te zetten voor de oude dag. Een hele relevante maar ook een hele moeilijke vraag.

Aan de orde van de dag is dat financiële risico’s meer en meer bij het individu komen te liggen. Denk bijvoorbeeld aan de versobering van pensioenregelingen. Een eenvoudig antwoord op de vraag hierboven is er niet. Niemand heeft een glazen bol en kan in de toekomst kijken. Aan toekomstwensen meestal geen gebrek, maar hoe koppel je die aan een realistisch financieel plaatje? Dat is uw vakmanschap. Van grote waarde voor iedereen met dromen en de wens om die dromen – in ieder geval deels – te verwezenlijken.

‘En bent ú voorbereid op de toekomst?’ Dat is ook de vraag die ik u wil stellen. Het antwoord op deze vraag kan vele elementen omvatten, meer of minder grijpbaar. Eén element is in ieder geval grijpbaar: is uw vakbekwaamheid op orde? De afgelopen jaren zijn de vakbekwaamheidseisen veranderd: er is een nieuwe diplomaplicht geïntroduceerd en de norm ‘permanent actueel vakbekwaam’ heeft haar intrede gedaan. Aan het einde van dit jaar ligt een belangrijke deadline. De overgangsperiode voor vakbekwaamheid loopt dan echt voor iedereen af en dit betekent dat elke ‘adviserende klantmedewerker’ – zoals de wet dat zo mooi zegt – aan de diplomaplicht moet gaan voldoen. Op dat moment moet u ook uw oude diploma’s hebben omgewisseld voor nieuwe Wft-diploma’s.

In mijn contacten met adviseurs merk ik dat zij de nieuwe vakbekwaamheidseisen en alles wat daarbij komt kijken best spannend vinden. Het roept zelfs associaties op met het doen van eindexamen op de middelbare school. Wat ik me van deze periode herinner, is dat iedereen op zijn eigen manier studeerde. Ikzelf was (en ben) niet goed in het onthouden van feitjes. Maar als ik van de lesstof een voor mij logisch verhaal maakte, dan lukte het me wel om het te onthouden. Anderen stampten de feitjes er moeiteloos in. En weer anderen maakten zich de lesstof eigen door er veel met anderen over te praten. Maatwerk dus. Een andere herinnering betreft het verlossende woord: geslaagd! Een vrijbrief om de wijde wereld in te trekken. En om in uw huidige context te blijven: een bevestiging dat u beschikt over de vakbekwaamheid om dromen van uw klanten op financieel verantwoorde wijze te laten uitkomen.

Open norm

Naast de nieuwe diplomaplicht, ik schreef het al, geldt ook de norm ‘permanent actueel vakbekwaam’. Deze norm is niet alleen van toepassing op adviserende medewerkers, maar op alle medewerkers met klantcontact. Een open norm heeft één groot voordeel: u kunt de inrichting van deze norm aanpassen aan uw eigen bedrijfsvoering. Maar, zoals elk voordeel een nadeel heeft: de lat – datgene wat goed genoeg is – is niet zonder meer duidelijk. Het kan best lastig zijn om te bepalen hoe u op goede wijze invulling geeft aan de norm.

Ik raad u aan uw oor te luisteren te leggen bij vakgenoten. En van datgene wat u hoort en zelf vindt uw eigen verhaal te maken, een beetje zoals ik studeerde. In mijn contacten met adviseurs heb ik vastgesteld dat er vele manieren zijn om goed invulling te geven aan deze norm. Hoewel de vakbekwaamheidseisen voor iedereen hetzelfde zijn, is de manier waarop u binnen uw organisatie borgt dat aan de eisen wordt voldaan afhankelijk van de eigen bedrijfsvoering. Maatwerk dus. Net zoals uw adviezen op maat gemaakt zijn. Dat is uw vakmanschap!

‘Ik raad u aan uw oor bij vakgenoten te luisteren te leggen’

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Onveranderde waarde in een veranderende wereld

Onveranderde waarde in een veranderende wereld

(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt...

AFM: "Beter changemanagement beschermt consumenten tegen overkreditering"

AFM: "Beter changemanagement beschermt consumenten tegen overkreditering"

De AFM vraagt aandacht voor tien principes bij het verbeteren van changemanagement door verstrekkers van consumptief of hypothecair krediet. Naar aanleiding van...

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...

Sector kijkt met argusogen naar gegevensdrift AFM

Sector kijkt met argusogen naar gegevensdrift AFM

"Wij zijn niet overtuigd dat de AFM meer bevoegdheden nodig heeft om efficiënt en effectief gedragstoezicht te houden op verzekeraars." Zo reageert het Verbond...

AFM hecht aan strikte toepassing leennormen

AFM hecht aan strikte toepassing leennormen

De AFM zal de komende jaren nadrukkelijk blijven toezien op de kredietverstrekking en de naleving van de leennormen voor hypotheken. Dat schrijft de toezichthouder...

AFM benadrukt schokbestendigheid financiële sector in snel veranderende omgeving

AFM benadrukt schokbestendigheid financiële sector in snel veranderende omgeving

De AFM constateert dat onzekere economische vooruitzichten en monetaire verkrapping niet hebben geleid tot grote onrust op de financiële markten. Wel kunnen...

AFM richting pensioenfondsen: informeer deelnemers tijdig over overbruggingsplan

AFM richting pensioenfondsen: informeer deelnemers tijdig over overbruggingsplan

Pensioenfondsen die gebruik willen maken van de tijdelijke regels van het transitie-ftk moeten voor 1 juli 2024 een overbruggingsplan indienen bij DNB. De tijdelijke...

AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering

AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering

De AFM heeft "een ‘been heeft bij te trekken’ op het gebied van digitalisering om de ontwikkelingen in het de AFM-werkveld bij te houden". Aldus minister...

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

De AFM zou graag zien dat de pensioenadviseur bij klanten altijd informatie over de duurzaamheidsvoorkeuren inwint. Dit is bij andere beleggingsproducten nu al verplicht,...

AFM start publiekscampagne 'checkjeaanbieder'

AFM start publiekscampagne 'checkjeaanbieder'

De AFM ziet een toename in het aantal signalen en consumentenvragen over oplichting en fraude. De toezichthouder start daarom met de online publiekscampagne checkjeaanbieder.nl...