Vooruitbetaling van rente: Geschillencommissie gaat om

Kifid (logo)

HYPOTHEKEN – Sinds enige jaren staat de Belastingdienst toe dat de hypotheekrente tot maximaal zes maanden vooruitbetaald wordt. In 2016 heeft de Geschillencommissie een klacht gegrond verklaard waarin de consument zich beklaagde over het feit dat zijn bank niet aan deze vooruitbetaling wilde meewerken. De geschillencommissie baseerde destijds haar oordeel primair op haar interpretatie van artikel 6:39 lid 1 BW. Dit artikel luidt: “Is wél een tijd voor nakoming bepaald, dan wordt vermoed dat dit slechts belet dat eerdere nakoming wordt gevorderd”

In de nieuwe klacht gaat de Geschillencommissie “om” door te stellen dat zij van oordeel is dat “de Bank niet verplicht kan worden mee te werken aan de door Consument gewenste mogelijkheid tot het vooruitbetalen van zes maanden hypotheekrente”. – Uitspraak 2019-043

Reactie toevoegen

 
Editie
Klager gaat nat

Klager gaat nat

(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...

Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

(Kifid-uitspraak GC 2024-0694) Tijdens een verblijf in een kliniek is de rugtas van de consument gestolen met daarin zijn laptop en een bril. De consument heeft...

Ken je vak! Wartaal: prolongeren

Ken je vak! Wartaal: prolongeren

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...

Klacht afgeknald

Klacht afgeknald

(Kifid-uitspraak GC 2024-0683) De consument heeft een geschil met de koper van zijn woning over harde knallen afkomstig uit het dak. De consument is door de rechtbank...

Bruidspaar verliest duizenden euro's op aanbetaling ondanks bruiloftverzekering

Bruidspaar verliest duizenden euro's op aanbetaling ondanks bruiloftverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0677) De consumenten hebben op basis van de bruiloftverzekering de volledige vergoeding gevorderd van de gevolmachtigde voor de betalingen...

Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid

Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0678) Tijdens de wintersport van de consument zijn de skistokken gestolen. Tijdens een lunch in een restaurant op de piste heeft de consument...

Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje

Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje

(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje...

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....

Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten

Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten

(Kifid-uitspraak GC 2024-581) De consument heeft het kenteken van haar auto tijdelijk geschorst, maar is hierbij vergeten haar verzekering stop te zetten. Zij verzoekt...