VVP Academy biedt gefundeerd vertrouwen in de toekomst

VVP Academy white board

(Uit VVP 1-2021) De VVP Academy – een initiatief van VVP, Lindenhaeghe, Beeckestijn Business School, CustomerTalk en C-Profile is – met het verschijnen van deze VVP-editie – van start gegaan. De Academy, die openstaat voor andere aanbieders, biedt een breed palet op elkaar afgestemde trainingen, opleidingen en examens voor de financieel professional van morgen. In de Academy bundelen aanbieders hun krachten om adviseurs te verrijken met inspiratie, kennis en gefundeerd vertrouwen in de toekomst. VVP vroeg mede-initiatiefnemers Ewald Bary, Hans Molenaar, Remko Westra en Urjan Claassen naar de meerwaarde van de VVP Academy voor financieel adviseur.

Om het belang van de VVP Academy voor adviseurs goed te kunnen uitleggen, kijken we eerst naar de ontwikkelingen in het adviesvak zelf. Ewald Bary (Lindenhaeghe): “De rol van de onafhankelijke adviesmarkt wordt alleen maar groter. Hiervoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Aan de ene kant zijn er externe invloeden die de informatiebehoefte bij particuliere en zakelijke klanten voeden: de coronacrisis, het veranderde pensioenstelsel, macro-economische ontwikkelingen, gevolgen van klimaatverandering etc. Aan de andere kant nemen institutionals als banken en verzekeraars steeds meer hun primaire rol: ze bedenken en ontwikkelen financiële producten maar investeren niet meer in het uitleggen van de werking en het begeleiden van de eindklant. Dat maakt dat de klant steeds meer de veilige en neutrale haven van de onafhankelijke adviseur opzoekt. Want ook bij de klant zie je een verandering: hoe onzekerder de tijd, hoe meer hij kiest op zijn gevoel en vertrouwen.”

Remko Westra (CustomerTalk): “Als je een relatie goed en objectief wilt adviseren, zal ‘onafhankelijkheid’ en ‘oprechte betrokkenheid’ door je aderen moeten stromen. Daarnaast moet je blijven investeren in jezelf. Doordat steeds meer online gaat, wordt het persoonlijk contact vaak minder. De adviseurs in de onafhankelijke adviesmarkt zullen zich op een andere manier moeten onderscheiden. Dat doe je onder meer door een excellente marketingstrategie en optimale communicatie. Alleen die organisaties blijven bestaan, die hierin blijven investeren.”

Urjan Claassen (C-Profile) is van mening dat data en data-gedreven werken in een snel tempo zeer bepalend zullen zijn voor het business model en de verdiensten van de adviseur. “In de eerste plaats wordt dit gedreven door meer transparantie en druk op provisies en commissies. Doordat processen bij verzekeraars en kredietverstrekkers steeds efficiënter worden, ontstaat er druk op de vergoedingen voor adviseurs. Adviseurs worden steeds minder gecompenseerd voor het uitvoeren van administratieve processen. Door data binnen systemen slim te (her)gebruiken kan de adviseur veel noodzakelijke efficiëntie realiseren. Ook is het van belang dat de adviseur zijn toegevoegde waarde richting de klant en binnen de keten verder uitbouwt. Door slim data te verzamelen en te (her)gebruiken binnen het adviesproces wordt het voor de adviseur mogelijk om op het juiste moment persoonlijk relevant te zijn voor de klant.”

Hans Molenaar (Beeckestijn): “De behoefte aan onafhankelijke financiële kennis zal alleen maar groter worden. Tegelijkertijd kunnen consumenten online eenvoudig informatie verzamelen. Adviseurs zullen wel in toenemende mate moeten laten zien waar zij waarde toevoegen ten opzichte van online spelers. De markt zal steeds meer eisen dat adviseurs echt de klant centraal stellen en hiermee een sterke reputatie opbouwen. Klanten die niet goed geholpen worden zullen dit via reviews duidelijk kenbaar maken. Succesvolle adviseurs zijn in staat de kracht van digital goed te combineren met een uitstekende klantgerichte dienstverlening. Een uitstekende customer experience gedurende de gehele klantreis is het beste fundament voor een langdurige klantrelatie.”

Meerwaarde academy

“Juist in deze tijd is men op zoek naar verbinding”, zegt Bary over de toegevoegde waarde van de VVP Academy. “Niet alleen vanwege de coronacrisis maar ook vanwege de snelheid waarmee (technologische) ontwikkelingen doorgevoerd worden. Met deze academy willen we niet alleen stimuleren dat we weer gaan leren en ontwikkelen om toekomstproof te zijn, maar willen we ook laten zien dat mensen niet alleen staan en dat we kunnen leren mét en van elkaar.”

“Het in 2014 gelanceerde vakbekwaamheidsbouwwerk heeft in sommige opzichten weliswaar voor duidelijkheid gezorgd maar het heeft ook gezorgd voor uitholling van de kennis in de markt”, aldus Bary. “De VVP Academy stimuleert om zelf weer het heft in handen te nemen en te kiezen voor ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als op vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Met als resultaat dat er nog meer plezier komt in het vak én dat de kwaliteit van advies op een nog hoger niveau komt.”

‘Als je een relatie goed en objectief wilt adviseren, zal onafhankelijkheid en oprechte betrokkenheid door je aderen moeten stromen’

Westra: “De VVP Academy wordt gelanceerd vanuit de 1-loket gedachte, waarbij optimale ondersteuning en opleidingstrajecten aan het onafhankelijke intermediair wordt aangeboden op meerdere vlakken; verzekeringstechnisch, juridisch, ICT, marketing, sales, competenties en vaardigheden en meer. Dit varieert van korte tot lange opleidingen die gegeven worden door trainers en docenten die zelf ook in de dagelijkse praktijk als ondernemer of vakspecialist werkzaam zijn.”

Claassen: “Het portfolio aan opleidingen is zorgvuldig samengesteld op basis van kennis en ervaring die relevant is voor het bouwen van een toekomstbestendig advieskantoor. Het aanbod richt zich niet alleen op de bedrijfsvoering maar ook nadrukkelijk op de competenties en vaardigheden van de adviseur zelf. Er is veel aandacht voor trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en klantgerichtheid.”

Volgens Molenaar is lifelong learning en blijven groeien als professional een must voor onafhankelijke adviseurs. “Net alleen financiële vakkennis maar ook kennis op gebied van online marketing, digital selling, klantgerichtheid en social media. Klanten zullen zich steeds meer online oriënteren. Zowel vergelijkingssites, de eigen website alsook social media zullen een steeds grotere rol spelen in het oriëntatie- en koopproces.”

Ewald Bary: ‘Heft in handen van de adviseur.’

Voor professionals

“Kort en krachtig: de VVP Academy is voor elke professional in de financiële dienstverlening die wil investeren in zijn continue en duurzame ontwikkeling”, stelt Bary.

Westra: “De academy is voor iedereen die zijn vak serieus neemt, kwaliteit en objectiviteit hoog in het vaandel heeft staan en waarbij klantgerichtheid tot een van hun kernwaarden behoort.”

Claassen: “Met name binnen- en buitendienstmedewerkers van advieskantoren zullen veel profijt hebben van de academy.”

Molenaar: “De academy is ontwikkeld voor moderne adviseurs die zich succesvol willen blijven aanpassen aan veranderende behoeftes.”

Winst voor adviseur

Bary: “Kennis is onontbeerlijk voor een goed advies. Maar vaardigheden werken als katalysator: zonder vaardigheden kun je de kennis niet goed overbrengen. Je blijft hangen in theoretische geneuzel en onleesbare rapporten. Daar wordt niemand blij van. De klant niet, de adviseur niet en uiteindelijk: de maatschappij niet. Groot voordeel van deze combinatie is een betere klantbeleving. Je klanten blijven terugkomen én gaan fungeren als ambassadeur voor jou als adviseur.”

Remko Westra: ‘Stilstand is achteruitgang.’

Urjan Claassen: ‘Erg praktijkgericht.’

Westra: ”De opleidingen leveren de adviseur meer kennis op in hun vakgebied en ook een uitbreiding en/of verdieping van hun competenties en vaardigheden. Daarnaast kunnen ze leren welke tools ze nog meer kunnen inzetten. Ook leert de academy nog beter te begrijpen hoe ons brein werkt om een oprechte verbinding aan de gaan met je klanten voor langere tijd.”

Claassen: “De trainingen zijn erg praktijkgericht. Cursisten dienen na afloop van een training de opge-dane kennis de volgende dag direct in de praktijk te kunnen brengen. Niet alleen theorie maar ook praktische tools zodat de cursisten direct de resultaten van de training kunnen ervaren. Dat maakt de academy uniek. Hierbij hebben we ook aandacht voor het borgen van opgedane kennis in de praktijk. Binnen de academy denken we na over mogelijkheden om middels intervisies of terugkombijeenkomsten de cursisten na afloop te helpen.”

Molenaar: “Het doel van opleidingen is zowel persoonlijke ontwikkeling als meer business voor de organisatie. Wij streven ernaar dat de kennis van opleidingen direct wordt toegepast in de praktijk zodat deze direct rendeert. Binnen vier weken moet een adviseur in staat zijn de kosten van de opleiding terug te hebben verdiend.”

Hans Molenaar: “Lifelong learning must voor adviseurs.’

Aanbieders welkom

“Uiteraard zijn andere aanbieders welkom”, zegt Bary. “Het vak van financieel adviseur is dermate divers en complex, dat doorontwikkeling op meerdere gebieden noodzakelijk is. Juist door samenwerking bereiken we dat het resultaat meer is dan de som der delen.”

Westra: “Alles wat kan bijdragen aan een verdere optimalisering van de onafhankelijke adviesmarkt qua training en opleiding is welkom.”

Claassen: “De doelstelling van de academy is om de sector te helpen om een toekomstbestendig en duurzaam bedrijf te ontwikkelen. Dat betekent dat we continu evalueren of het bestaande aanbod aan trainingen aansluit bij de behoeften van de cursisten en/of hier wijzigingen in dienen te worden aangebracht. Nieuwe trainingen en aanbieders die het portfolio versterken zijn zeker welkom omdat het bijdraagt aan onze ambitie om de sector te helpen ontwikkelen.”

Molenaar: “In onze opleidingen en trainingen stimuleren we het leren van anderen. De meerwaarde van een opleiding is niet alleen de kennis van de docent en de toepassing hiervan in de praktijk. Ook het leren van elkaar en de uitbreiding van het netwerk is een belangrijke opbrengst van het volgen van een opleiding.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

"De welvaart kan beter worden verdeeld en wellicht is het een idee om met multinationals die nu en in de crisistijd megawinsten behaalden, te beginnen. Zoals techgiganten,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...

RISK en Lindenhaeghe gaan samenwerken

RISK en Lindenhaeghe gaan samenwerken

Serviceprovider RISK en Lindenhaeghe gaan samenwerken om adviseurs te ondersteunen in de wettelijke eisen op het gebied van vergunningen en opleidingen. Ferry Olthof,...

(Land)bouwvoertuigen zonder kentekenbewijs

(Land)bouwvoertuigen zonder kentekenbewijs

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 3-2022) Sinds 1 januari 2022 geldt er voor de meeste (land)bouwvoertuigen een wettelijke registratieplicht...

Hypotheek in box 1 of in box 3?

Hypotheek in box 1 of in box 3?

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 3-2022) In de praktijk wordt er steeds vaker gekozen om bij het aangaan van een hypotheek (aangegaan na...

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...