Waar is het gezonde verstand gebleven?

Actueel op de korrel foto 1

(Uit VVP 3-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP onderzoekt het weer in de rubriek ‘actueel op de korrel’. Dit keer: met gezond verstand kom je door het hele land. Begreep de politiek dat nou eindelijk maar eens!

We mogen weer gaan stemmen, als het zo doorgaat moeten we er elk jaar ruimte voor houden in onze toch al zo drukke agenda! En het ergste is: we weten dat alle gelikte verkiezingsbeloftes bij voorbaat loze beloftes zijn. Ja hoor, we gaan er in koopkracht op vooruit. Gelooft u het? Het kabinet heeft alleen maar méér geld nodig. Al is het maar voor defensie, waar jarenlang op is beknibbeld maar misschien dus wel niet terecht. Wie weet moeten uw medewerkers straks op herhaling, zoals dat vroeger was! Dat terwijl u toch al kampt met personeelstekort. Hopelijk regeert het gezonde verstand en krijgen de oorlogshitsers niet helemaal hun zin. Want vrede en niet oorlog heeft gemaakt dat wij nu in grote welstand leven.

Op het moment van schrijven waren de verkiezingsprogramma’s nog niet allemaal gepubliceerd, of alleen in concept. Maar Groen Links-PvdA had wel al een miljonairsbelasting aangekondigd. Een beter bewijs dat wij mensen helaas niet leren van het verleden, bestaat niet. Hoe harder je op hun vermogen jaagt, hoe eerder miljonairs het land ontvluchten en dan heb je helemaal niks. Maar goed, de Belgen gaan er garen bij spinnen want die dure auto’s kopen die miljonairs dan natuurlijk ook daar.

Verontrustend ook de trend om te morrelen aan het verplichte eigen risico zorgverzekering. Volgens sommigen moet het zelfs helemaal worden afgeschaft, anderen denken aan wat ze noemen ‘tranchering’. De uitkomst laat zich raden: het aantal behandelingen zal eerder toe-dan afnemen en dat moeten we nou net niet hebben want de zorgkosten rijzen toch al de pan uit. Dus wees nou verstandig: handhaaf het eigen risico de 385 euro waar het nu op bevroren is. Anders krijgen die specialisten die dan inmiddels naar België zijn gevlucht, alleen maar nog meer geld. Want reken maar dat elk bobbeltje ineens verdacht is en toch vooral preventief moet worden verwijderd. En om dat snijwerk te verrichten, rijden de specialisten graag even naar Nederland. Want ja, verdreven door de miljonairsbelasting wonen ook die specialisten dan natuurlijk inmiddels in België of in welk ander fiscaal vriendelijk land dan ook.

Wij hebben trouwens de oplossing voor het grootste politieke vraagstuk (aan voldoende pecunia komen om alle uitdagingen te financieren): laat nou eindelijk eens de echte vervuilers betalen. Uiteraard moeten we daarbij rekening houden met de minderbedeelden onder ons, maar waarom zouden we vervuiling blijven subsidiëren? Het omgekeerde moet juist het geval zijn, duurzaamheid moet worden beloond. Dat getuigt pas van gezond verstand.

Geen zwaar beroep

U werkt u uit de naad voor het welzijn van uw klanten, u loopt de benen uit uw lijf om elke verzekeringsen adviesvraag passend te beantwoorden. Maar ook al ligt u bij tijd en wijle voor pampus op uw kantoor, geloof nou niet dat u een zwaar beroep heeft. Dat stellen tenminste de cao-partners verzekeringsbedrijf. We lezen: “Per 1 januari 2026 wordt de nieuwe, permanente RVU-regeling van kracht. Deze regeling maakt het voor werknemers met fysiek of mentaal zwaar werk mogelijk om tot drie jaar eerder te stoppen met werken. Caopartijen concluderen dat het werk in de verzekeringsbranche niet voldoet aan de criteria voor zwaar werk zoals fysieke belasting, werktijden, nachtdiensten, psychosociale druk en cognitieve belasting. Dergelijke kenmerken zijn in de verzekeringsbranche in veel mindere mate aanwezig.”

Dus als u weer eens zit te zwoegen, in het holst van de nacht naast de klant staat terwijl zijn huis of fabriek affikt, die o zo complexe schade toch tot een goed einde weet te brengen, bedenk dan dat u eigenlijk een makkelijk leventje heeft!

Duimen draaien

En als we de AI-goeroes mogen geloven, wordt uw leven alleen maar nóg zoeter; met behulp van kunstmatige intelligentie kan een hypotheekadviseur, zo hoorden wij laatst, zeven tot acht uur per week besparen op het schrijven van adviesrapporten. Dat tikt aan.

Als het zo doorgaat, zitten we straks met z’n allen duimen te draaien. Want je kunt erop wachten dat AI een deel van het advieswerk gaat overnemen. Tik voor de gein op Google eens in ‘goedkoopste zorgverzekering’ en het AI-overzicht dat tegenwoordig bovenaan verschijnt, zet het keurig op een rij. Je kunt je afvragen of hier niet feitelijk advies gegeven wordt. Misschien dat de AFM hier eens naar kan kijken, want voor roboadvies gelden immers dezelfde normen en waarden als voor adviseurs.

Default

De tool maakt nog wel de uiterst verstandige opmerking dat de goedkoopste optie “niet altijd de beste is, afhankelijk van de dekking die je nodig hebt”. Maar we weten allemaal: de mensen die zich blindstaren op de goedkoopste premie, lezen niet verder. Hoe dan ook nemen weinig mensen de moeite alle informatie die zij van financieel dienstverleners krijgen door te spitten. Deels is dat ook te wijten aan de stortvloed aan informatie, het resultaat van doorgeschoten compliance en regulering.

Om te bereiken dat mensen in ieder geval de meest relevante informatie tot zich nemen en verstandige financiële keuzes maken, wil de AFM dat aanbieders consumentengedragsinzichten toepassen. Nu dringt de toezichthouder hier al langer op aan en gebeurt er ook al veel. Uit recent AFM-onderzoek blijkt echter dat het breder en integraler moet.

‘Niks beter dan de default ‘neem contact op met een financieel adviseur’!’

Maar zelfs dan. De AFM schrijft: “In veel voorbeelden lijkt ervan uitgegaan te worden dat consumenten zich rationeel gedragen zodra de juiste informatie of tools beschikbaar zijn. Veel doelen zijn dan ook gericht op het vergroten van inzicht en het stimuleren van weloverwogen keuzes. Ondernemingen lijken minder aandacht te hebben voor de rol van motivatie, gewoontes of stress; zaken die vaak juist bepalend zijn voor financieel gedrag. Er wordt weinig gebruikgemaakt van defaults of automatische mechanismen (zoals automatisch sparen of aflossen), terwijl die bewezen effectief zijn.”

Wat dacht de AFM van de default ‘neem contact op met een financieel adviseur’? Dan weten we tenminste zeker dat verstandige financiële keuzes worden gemaakt!

RVS had vroeger de payoff ‘Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren’. De adviseur is uiteindelijk degene met het echte verstand van zaken. Dus wees nou verstandig die adviseur te stimuleren in plaats van te frustreren.

Grappig is dat juist AI-adviseurs te hulp schiet. Want we gaven ook even de prompt in: wat is een goede financieel adviseur? Daar kwam uit: “Een goede financieel adviseur is onafhankelijk, heeft de juiste kennis en ervaring, en communiceert helder en transparant. Hij of zij helpt je bij het stellen van financiële doelen en het maken van plannen om deze te bereiken, rekening houdend met jouw persoonlijke situatie en wensen.”

Dan ben je toch niet erg slim als je als consument of ondernemer níet naar een financieel adviseur gaat.

Inzicht

Wat is eigenlijk een verstandige financiële keuze? De AFM biedt geen duidelijk definitie. De toezichthouder: “Wat een verstandige financiële keuze is in een bepaalde situatie, zal in de praktijk moeten worden vastgesteld door financiële ondernemingen zelf. Er bestaat immers geen universele definitie van wat ‘verstandig’ is: wat voor de klant van onderneming X een goede keuze is, kan voor de klant van onderneming Y juist nadelig uitpakken.”

Dat schiet lekker op… Wij hebben de Van Dale er maar eens op nageslagen. Volgens dit woordenboek betekent verstandig ‘van verstand, inzicht getuigend’. Inzicht is dus cruciaal. En wie kan dat inzicht beter bieden dan de financieel adviseur? Terecht reageerde Adfiz dan ook: “Het is positief dat de AFM de beperkingen van keuzeomgevingen benoemt en aanbieders én gebruikers bewust maakt. Voor aanbieders ligt hier de opdracht om slimmer te ontwerpen, maar ook om eerlijk te zijn over de grenzen van digitale begeleiding. Een logisch vervolgonderzoek is of de ingebouwde ‘escapes’ daadwerkelijk leiden tot betere keuzes en meer gebruik van advies. Want uiteindelijk moet de digitale keuzeomgeving niet de illusie van volledigheid geven, maar consumenten helpen om tijdig de juiste hulp in te schakelen.”

Basaal

De AFM organiseerde enkele maanden geleden een webinar voor financieel adviseurs, die een mooi kijkje kregen in de keuken van het Ondernemersloket van de toezichthouder. Wat ons opviel, was dat de vragen van adviseurs aan de AFM nog altijd tamelijk basic zijn. Dat bijna 20 jaar na de invoering van de Wft (in het eerste jaar 2006 nog Wfd geheten). Maar ook voor ons leverde het webinar toch enkele interessante weetjes op. Bijvoorbeeld: als een aanbieder de samenwerkingsovereenkomst met u opzegt, bent u verplicht dit te melden als incident. En klachten worden vaak opgelost voordat er echt een klacht wordt ingediend. Daardoor worden klachten dikwijls niet vastgelegd in de klachtenregistratie. Moet je juist wel doen, al is het maar vanwege het inzicht dat het je geeft. En een klacht is ook een kans om je dienstverlening te verbeteren.

Als we dan ook nog ons gezonde verstand wat meer gebruiken, komt het vast allemaal wel goed met ons!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Edith Cobelens - Assurantiekantoor Sonneveld Voogd Adviesgroep 3 oktober 2025

Ik ben van mening dat vooral de medewerkers van de assurantietussenpersonen krom liggen om niet standaard verzekeringen nog voor elkaar te krijgen. En wij vallen niet eens onder de CAO!

Meer over
Insify komt met AI-gedreven SmartGuide

Insify komt met AI-gedreven SmartGuide

“Onze SmartGuide verandert de manier waarop ondernemers hun AOV regelen.” Dat stelt Insify bij de introductie van haar nieuwe, AI-gedreven tool SmartGuide. Koen...

"Eenderde Nederlanders gebruikt AI voor financieel advies"

"Eenderde Nederlanders gebruikt AI voor financieel advies"

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt door veel Nederlanders ingezet bij financiële vragen. Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van het lokale dienstverleningsplatform...

Het echte advies blijft mensenwerk

Het echte advies blijft mensenwerk

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Generatieve AI is nu al niet meer weg te denken uit de adviespraktijk. Maar wat zijn de valkuilen? Weet u wat: we vragen...

Twee derde voor behoud eigen risico basisverzekering zorg

Twee derde voor behoud eigen risico basisverzekering zorg

Twee derde van de Nederlanders ziet niets in het verlagen van het eigen risico van de basisverzekering zorg. Zij verwachten dat dit tot hogere premies en langere...

Stop met optimaliseren, begin met groeien

Stop met optimaliseren, begin met groeien

(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...

AI bespaart tijd: wat doe jij ermee voor je klant?

AI bespaart tijd: wat doe jij ermee voor je klant?

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Artificial intelligence (AI) verovert in rap tempo de advieswereld. Tools die razendsnel...

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

(Partner in kennis Inpact in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Hoeveel tijd gaat er bij jou verloren aan administratie?” De meeste adviseurs antwoorden...

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

(Rondetafel in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) De advieswereld verandert fundamenteel. Klanten worden veeleisender en vooral jongeren wenden zich af van het...

VVP Ondernemersdag kennissie ARAG: gebruik AI met beleid

VVP Ondernemersdag kennissie ARAG: gebruik AI met beleid

Ernaar gevraagd bleken de meeste deelnemers aan de kennissessie van ARAG op de VVP Ondernemersdag 2025 al met AI en dan speciaal generatieve AI in de weer te zijn....

Revolutie of evolutie?

Revolutie of evolutie?

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Geef ChatGPT de prompt ‘bedenk 25 nieuwe verzekeringsproducten’ en er komen alleraardigste ideeën...