Waardevoller én makkelijker dan het lijkt

Kennisverhaal Avero Achmea, foto

(Partner in kennis Avéro Achmea in Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Ondernemers kijken verder dan verzekerbare risico’s, bevestigt de Nationale Monitor Risicomanagement 2025 van Avéro Achmea, uitgevoerd door Universiteit Twente. Met name de arbeidsmarkt, inflatie en geo-economische ontwikkelingen worden gezien als risico voor de continuïteit en toekomstplannen. Voorzie-consultant Berlinda Dijkma en marketeer Marc de Groot van Avéro Achmea zien de uitkomsten van het onderzoek als een uitgesproken kans voor intermediairs om hun positie als trusted advisor te verstevigen. “Het draait allemaal om perceptie.”

...

“Adviseurs zoeken manieren om meerwaarde toe te voegen”, vertelt Berlinda. “Ondernemers hebben in toenemende mate te maken met risico’s waarbij verzekeren slechts een deel van de oplossing is. We weten uit onderzoek (Merkperceptieonderzoek Avéro Achmea, 2024) onder intermediairs dat zeker 80 procent van de adviseurs risicomanagement ziet als de toekomst van hun advies, maar dat ze niet altijd goed weten hoe ze dat moeten aanpakken.”

Een gesprek over risico’s

Marc noemt schaarste op de arbeidsmarkt als voorbeeld. “In verzekeringstermen denk je dan aan inkomen. WIA, Verzuim, AOV: op die fronten kun je je relaties goed verzekeren. Maar daarmee is het achterliggende probleem, de schaarste aan goede medewerkers, nog niet getackeld. Met aandacht voor duurzame inzetbaarheid kun je uitval en verloop terugdringen, zodat je mensen blijer en gezonder aan het werk blijven. En je kunt ze helpen om zich te blijven ontwikkelen. Maar misschien heb je meer mensen nodig om je doelen te kunnen halen, of zijn er andere onze kerheden. Dan is het goed als je als ondernemer een sparringpartner hebt die met de juiste vragen het probleem boven tafel krijgt.”

“Een gesprek over risico’s begint bij de toekomstplannen van de ondernemer”, vult Berlinda aan. “Als je weet welke doelen er zijn, kun je de vraag stellen welke onzekerheden daar een rol bij spelen. Waar ligt hij wakker van, als het gaat om het bereiken van zijn doelstellingen? Maar je begint dus altijd bij zijn plannen, de visie voor de toekomst. Elke ondernemer vindt het fijn om te sparren over zijn bedrijf, over de kansen die hij ziet en hoe hij daarop wil inspelen. En natuurlijk zien zij ook de beren op de weg. Bij risicogestuurd adviseren gaat het om de perceptie van de ondernemer: welke onzekerheden en kansen ziet hij en hoe worden deze ervaren?”

Creeër bewustzijn bij de ondernemer

“De Nationale Monitor Risicomanagement 2025, Universiteit Twente, gaat uit van precies die vraag: ‘Waar lig je wakker van?’”, vertelt Marc. “Ruim 750 ondernemers uit het MKB hebben daarop gereageerd door hun zorgen te delen. En dan blijkt dat de top 10 bestaat uit risico’s die vragen om een bredere aanpak. Schaarste op de arbeidsmarkt hadden we al even aangestipt. Maar ook inflatie, cybercrime, veranderende wet- en regelgeving en geo-economische confrontatie komen prominent naar voren. De uitdagingen die ondernemers daar ervaren kun je niet alleen met een verzekering afvangen. De oplossing ligt breder. En de onzekerheid die dat met zich meebrengt willen on dernemers bespreken met iemand die hun business begrijpt. Een adviseur die dat aanvoelt en die behoefte invult, bindt zijn relaties echt aan zijn kantoor – meer dan alleen met verzekeren.”

Marc de Groot en Berlinda Dijjkma: ‘Adviseurs vergroten hun waarde met de risicomonitor’

“De Nationale Monitor Risicomanagement geeft duidelijk aan wat de behoefte is van ondernemers”, vindt Berlinda. “Ik denk dat adviseurs daar een kans hebben om hun waarde te vergroten. Dat is veel minder ingewikkeld dan het lijkt. Risicogestuurd adviseren is bedoeld om bewustzijn te creëren voor de onzekerheden waarmee ondernemers kampen. Je kunt elke ondernemer vragen naar zijn doelen. Dan heb je meteen een persoonlijk, verbindend gesprek, want het gaat écht over zijn of haar business. Welke factoren zorgen dan voor onzekerheid bij het halen van die doelen? En dan de ham vraag: wat ga je met die onzekerheid doen? Deze pragmatische aanpak noemen we risicogestuurd adviseren. Het is gebaseerd op het gedachtengoed van Martin van Staveren en een aanvulling op risicomanagement.”

De juiste vragen

“Het is niet de bedoeling dat jij als adviseur de antwoorden gaat invullen”, benadrukt ze. “Als adviseur ben je misschien gewend om met pasklare antwoorden te komen. Maar bij risicogestuurd adviseren gaat het om het stellen van de juiste vragen. Hierbij is wel algemene kennis nodig van actuele risico’s om een goed gesprek te voeren. In je adviesgesprek verken je 4 mogelijke oplossingsrichtingen: tolerate (accepteren), terminate (beëindigen), transfer (overdragen) en treat (behandelen). Welke oplossing een ondernemer kiest, is niet aan de adviseur. Jij faciliteert het proces, zodat de ondernemer bewuste keuzes kan maken.”

Dichter bij de ondernemer

“Deze manier van vragen stellen kun je ook toepassen bij het opstellen van een bedrijfscontinuïteitsplan. Niet alles is te voorkomen. Wat is nodig als een risico zich toch voordoet? En welke voorbereiding is hier voor nodig? De risicomonitor toont aan dat momenteel slechts 36 procent van de ondernemers bewust met een continuïteitsplan bezig is. Oftewel, het merendeel van de ondernemers kan nog een helpende hand gebruiken. Met deze vorm van risicogestuurd adviseren kom je dichter bij de ondernemer te staan. En dat biedt kans op een stevige rol als trusted advisor .” Marc: “Als adviseur kun je samen met de ondernemer heel pragmatisch vastleggen hoe hij zijn risico’s ervaart en wat hij ermee wil doen. Het gaat om perceptie. Hoe je risico’s aanpakt gaat soms een stap verder. Dan kun je een uitgebreider risicomanagementproces opstarten waar nodig. Maar ook zonder die stap bouw je al een waardevolle vertrouwensband op met je relaties. En het gesprek sluit aan op de drijfveren van de ondernemer!”

Klik HIER om alle resultaten van de Nationale Monitor Risicomanagement van Avéro Achmea en Universiteit Twente te lezen.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviesalerts! preventie en risicobeheer

Adviesalerts! preventie en risicobeheer

(Uit Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Preventie en risicobeheer zijn cruciaal bij het borgen van verzekerbaarheid. In de rubriek ‘Adviesalerts!’...

Dynamisch proces

Dynamisch proces

(Uit Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Wat komt er allemaal kijken bij preventie en risicobeheer? VVP vroeg het aan door de wol geverfde adviseurs:...

Bouwstenen voor succesvol (duurzaam) ondernemen

Bouwstenen voor succesvol (duurzaam) ondernemen

(Uit VVP 1-2025) Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was...

Ga nu aan de slag

Ga nu aan de slag

(Uit VVP 1-2025) “Word geen duurzaamheidsgoeroe, maar word een professionelere verzekeringsadviseur. Dat levert namelijk heel veel op”, aldus Kees...

VVP 1-2025: de klant als baken

VVP 1-2025: de klant als baken

"Ingewikkelde financiële keuzes moet je niet overlaten aan de Elon Musks van deze wereld", schrijft Martin Koot (MoneyView) in VVP 1-2025. AI maakt mensen niet...

Duurzaam adviseren is minder ingewikkeld dan het lijkt

Duurzaam adviseren is minder ingewikkeld dan het lijkt

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Duurzaam Advies) Tot 2030 heeft de financiële sector nog een kleine zes jaar om de CO2-uitstoot te halveren...

VVP-special Duurzaam Advies 2025: maak vandaag al het verschil!

VVP-special Duurzaam Advies 2025: maak vandaag al het verschil!

De VVP-special Duurzaam Advies 2025 barst uit zijn voegen van concrete praktijktips en tools om consument en ondernemer te kunnen bijstaan met duurzaam advies én...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Heeft u zich al opgegeven voor de VVP Ondernemersdag op 4 december? Dat kan eenvoudig HIER. Het belooft een dag te worden vol inspiratie voor ondernemers met uiteraard...