Wanneer is er sprake van advies?

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN – Wanneer kan van een uiting van een aanbieder of financieel advieskantoor gesteld worden dat dit een “advies” is? Dit antwoord is belangrijk omdat bij een advies voor complexe financiële producten dan voldaan moet worden aan de wettelijke advieseisen van artikel 4:23. Wft. Privaatrechtelijk is in dit kader, voor het vaststellen van de aansprakelijkheid van degene die een bepaalde uitlating doet, belangrijk of deze uitspraak door de ontvanger van de boodschap mocht worden opgevat als een advies dan wel als “informatie met handelingsperspectief”.

De hier behandelde uitspraak is alleen relevant omdat de Geschillencommissie komt tot de volgende definitie van advies: “Het wezenlijke kenmerk van advies is dat er sprake is van een aanbeveling met betrekking tot een specifiek financieel product, gericht aan een bepaalde consument.”

De Geschillencommissie streeft consistentie na in de motivering van haar besluitvorming. Verwacht mag daarom worden dat deze definitie, van wanneer een uiting door de commissie als advies wordt aangemerkt, ook in de komende tijd aan dit basiscriterium zal worden getoetst. Dit geldt bijvoorbeeld voor de rechtstreekse berichten die aanbieders op dit moment aan hun relaties met een aflossingsvrije hypotheek sturen. – Uitspraak 2019-012

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuwsbrief Ken je vak op vrijdag

Nieuwsbrief Ken je vak op vrijdag

Met een nieuwsbrief vol vakinformatie het weekeinde in. De VVP-nieuwsbrief bevat items uit het praktijkgerichte VVP-katern Ken je vak!, een aantal actuele vakinhoudelijke...

Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Een consument claimt bij verzekeraar Klaverblad schade aan het aanrechtblad op zijn woonhuisverzekering. Klaverblad wijst de claim af omdat de oorzaak van de schade...

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement...

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN, INKOMEN, UIT VVP 2 Ondanks dat de consument zich niet realiseerde dat hij ziek was, had zijn adviseur hem nadrukkelijk moeten adviseren...

Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Omdat Kifid klachten over prestaties in natura niet behandelt, kan het een klacht over de Wegenwacht Service van de ANWB behandelen. Dit omdat het pakket wordt aangemerkt...

Leerschool Kifid

Leerschool Kifid

Veel adviseurs reageerden verbolgen op de verhoging voor de kosten van het klachteninstituut Kifid. Naast de jaarbijdrage 2019 moeten adviseurs bijbetalen in verband...