Wat is een passend salaris?

Astrid van de Bovekamp: ‘Zorg voor verbinding.’

Voor het werven van medewerkers en het behoud van bestaande krachten, is het belangrijk marktconform te belonen. Een te lage beloning zorgt voor problemen bij de werving en het leidt bij bestaande medewerkers tot ontevredenheid. Een te hoge beloning is echter ook onwenselijk. Bedrijfseconomisch gezien is het niet verstandig en het belemmert een gezonde doorstroming binnen het bedrijf.

Het is goed als een ‘gouden kooi’ wordt voorkomen. Medewerkers moeten niet blijven hangen, omdat ze nergens anders hetzelfde kunnen verdienen. Regelmatig nieuwe medewerkers op de werkvloer, houdt de boel fris en wendbaar. Essentieel voor bedrijven in een veranderende omgeving. De ervaring is dat medewerkers -als zij eenmaal bij een intermediair werken-zelden kiezen voor een ander type werkgever. Ook medewerkers die eerst bij een bank of een verzekeraar hebben gewerkt, vinden het professionele assurantie-intermediair een verademing. Doordat deze ondernemers zich inzetten voor hun klanten en hun medewerkers voor de lange termijn aantrekken, hebben zij als werkgever veel te bieden.

Denk aan:

• Echt onafhankelijk advies.

• Het beste willen doen voor de klant.

• Tijd en aandacht voor elkaar.

• Mogelijkheden om door te groeien.

• Korte lijnen, mee mogen denken, direct succes ervaren.

• Geen grote onzekere reorganisaties.

• Geen rare flexibele inhuurconstructies.

Een assurantiebedrijf is voor veel potentiële medewerkers een prettige werkplek. Vergeleken met banken en verzekeraars liggen de salarissen gemiddeld 20 tot 25 procent lager. Maar een leuke uitdagende functie en een focus op de lange termijn, zorgen ervoor dat deze bedrijven een aantrekkelijke werkgever zijn. Onder schat deze kracht niet bij het werven van nieuwe medewerkers.

Het hbo-dilemma

Veel leidinggevenden worstelen met het hbo-dilemma. Jonge afgestudeerde hbo’ers leren snel, halen makkelijk hun Wft-diploma’s en werken zich vlot ineen nieuwe functie in. Maar na een paar jaar zijn ze uitgekeken op de functie, missen zij doorgroeimogelijkheden en is het als kleine werkgever lastig om ze te behouden voor het

‘Leidinggevenden worstelen met hbo-dilemma’

bedrijf. Mijn advies is om investeren voor de lange termijn, als prioriteit te nemen. En alleen jonge afgestudeerde hbo’ers aan te nemen, als er doorstroomfuncties beschikbaar zijn waar Wft inkomen, Wft hypotheken en/of Wft pensioen voor vereist is.

Het is prima om een hbo’er aan te nemen als hypotheekondersteuner, zolang deze maar na twee tot drie jaar kan doorstromen naar de functie van hypotheekadviseur. Ook instromen in de functie van relatiebeheerder particulier is prima, zolang doorstroming naar relatiebeheerder zakelijk of relatiebeheerder pensioen maar mogelijk is op korte termijn. Anders niet aan beginnen. Neem dan liever voor deze functies een mbo geschoolde

 

medewerker aan, die energie uitstraalt en zich positief opstelt. Het duurt wat langer voordat de benodigde diploma’s zijn behaald en de functie onder de knie is, maar het behoud is veel makkelijker en deze medewerkers hebben minder hoge verwachtingen over het salaris waar zij in de functie naartoe kunnen groeien. Hboopgeleide medewerkers verwachten als startsalaris namelijk een bedrag van 2000 euro bruto per maand. Binnen vijf jaar vinden zij een salaris van minimaal 3000 bruto per maand heel gewoon. Alles daaronder is reden tot ontevredenheid. Een goede mbo’er heeft minder hoge verwachtingen en dit past beter bij het salarisbeleid van de meeste assurantie-ondernemingen.

Administratieve medewerkers

Administratieve medewerkers richten zich op het verwerken van polissen en de financiële administratie. Taken die hierbij horen zijn bijvoorbeeld het begeleiden van aanvragen en mutaties door verzekeraars, controleren van polissen, invoeren van polisgegevens in het assurantie-pakket, versturen van nota’s en debiteurenbeheer. Hoewel deze taken steeds verder geautomatiseerd worden, vormen administratieve medewerkers de kern van het bedrijf. Als zij hun werk goed doen, geeft dit commerciële medewerkers enorm veel lucht. Ondanks dat voor deze functies wettelijk geen Wft-diploma’s vereist zijn, is het wel aan te raden. Zij begrijpen dan veel beter wat ze aan het doen zijn en dit voorkomt veel fouten. De gewenste vakdiploma’s zijn meestal Wft basis en Wft schade particulier (en soms Wft schade zakelijk).

De salarissen voor administratieve medewerkers zijn in de markt globaal als volgt:

• Beginners en medewerkers zonder vakdiploma’s: 1.600 tot 2.000 euro bruto per maand.

• Ervaren medewerkers met 1 of meerdere vakdiplo-ma’s: 2.000 tot 2.500 bruto per maand.

• Zeer ervaren medewerkers in bezit van de gewenste vakdiploma’s: 2.500 tot 2.750 bruto per maand.

Relatiebeheerders

De relatiebeheerders richten zich op het bedienen van de bestaande klanten, vanuit kantoor. Taken die hierbij horen zijn bijvoorbeeld: opstellen van offertes voor nieuwe verzekeringen, aanpassen van bestaande verzekeringen, relaties helpen met hun vragen over de polisdekking, begeleiden van de behandeling van schades door verzekeraars en informeren van relaties over benodigde verzekeringen.

Bij de meeste assurantiekantoren zijn bovenstaande taken gesplitst in twee functies. Een commerciële functie gericht op het geven van advies, het opstellen van offertes en het aanpassen van verzekeringen. En een aparte functie als schadebehandelaar. Bij sommige kantoren doen de relatiebeheerders zowel commerciële taken als schadebehandeling. Voordeel hiervan is dat het met de kennis over schades, makkelijker is om relaties goed te informeren welke verzekeringen gewenst zijn en wat er precies onder de polisdekking valt. Beide functies worden in de praktijk vrijwel hetzelfde beloond. De gewenste vakdiploma’s zijn meestal Wft basis, Wft schade particulier, Wft schade zakelijk en Wft inkomen.

De salarissen voor relatiebeheerders zijn in de markt globaal als volgt:

• Beginners en medewerkers met 1 vakdiploma: 1.750,-tot 2.250,- bruto per maand.

• Ervaren medewerkers met meerdere vakdiploma’s: 2.250,- tot 2.900,- bruto per maand.

• Zeer ervaren medewerkers in bezit van alle gewenste vakdiploma’s: 2.900,- tot 3.250,- bruto per maand.

Adviseurs

Adviseurs werven nieuwe klanten, bezoeken relaties en richten zich op het specialistische advies. De meeste adviseurs hebben een portefeuille met relaties en polissen waar zij verantwoordelijk voor zijn en/of hebben een omzetdoelstelling voor nieuwe omzet. Sommige adviseurs worden ondersteund door een relatiebeheerder, die voor hen ook de adviezen uitwerkt, offertes aanvraagt en de dossierbegeleiding naar externe partijen verzorgt. Andere adviseurs werken als solist, maken zelf rapportages en offertes en verwerken zelf de administratieve taken die voortvloeien uit het advies.

De adviesfuncties die in de praktijk het meest voorkomen zijn hypotheekadviseur en adviseur schade- en inkomensverzekeringen MKB. Voor de meeste hypotheekadviseurs zijn de gewenste diploma’s: Wft basis, Wft vermogen, Wft consumptief krediet, Wft hypothecair krediet en erkend financieel adviseur (SEH). Voor een adviseur schade- en inkomensverzekeringen MKB zijn de gewenste vakdiploma’s meestal Wft basis, Wft schade particulier, Wft schade zakelijk en Wft inkomen.

De salarissen voor adviseurs zijn globaal in de markt als volgt:

• Beginners en medewerkers met enkele vakdiploma’s: 2.000,- tot 2.750,- bruto per maand.

• Ervaren medewerkers met (bijna) alle vakdiploma’s: 2.750,- tot 3.750,- bruto per maand.

• Zeer ervaren medewerkers in bezit van alle vakdiplo-ma’s: 3.750,- tot 4.250,- bruto per maand.

Passend salaris

De genoemde salarissen zijn gebruikelijk bij kantoren die zich primair richten op particuliere relaties en het lichte MKB. Voor kantoren die zich richten op het MKB of op grootzakelijke relaties, liggen de gemiddelde salarissen hoger. Ook zijn er regionale verschillen te zien. Uiteindelijk bepalen factoren als ervaring, opleiding en functioneren in de praktijk het salaris dat bij een individuele medewerker past. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan het marktconform belonen van medewerkers voor het succesvol werven en behouden van talent binnen de onderneming.

Reactie toevoegen

 
Editie
Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

VVP helpt bij vinden nieuwe medewerkers

VVP helpt bij vinden nieuwe medewerkers

VVP helpt financieel dienstverleners voortaan bij de zoektocht naar gekwalificeerd personeel. Dit is mogelijk door de samenwerking die VVP en Werk & Co zijn...

De A-factor

De A-factor

(door Astrid van de Bovekamp, AVDB Advies en lid VVP Ondernemerspanel) Medewerkers met de A(dvies)-factor hebben advieskracht, maar weten hun adviestalent ook...

Sessie 'Hoe breng je de wow-factor in je adviesorganisatie?' op Dag van het Topadvies

Sessie 'Hoe breng je de wow-factor in je adviesorganisatie?' op Dag van het Topadvies

Hoe breng je de wow-factor in je eigen adviesorganisatie? Dit is het onderwerp van de sessie van psychologe Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), specialist in personeelsbeleid...

Ik wil dat mijn medewerkers zich ook bovenwettelijk ontwikkelen. Hoe dwing ik dit af?

Ik wil dat mijn medewerkers zich ook bovenwettelijk ontwikkelen. Hoe dwing ik dit af?

(door Astrid van de Bovekamp, AVDB Advies) Vanuit de wetgeving zijn er voor de verschillende adviesfuncties bepaalde Wft-diploma’s verplicht. Bijvoorbeeld...

Werknemers gestimuleerd zelf regie te nemen over loopbaan

Werknemers gestimuleerd zelf regie te nemen over loopbaan

Bijna 60 procent van de verzekeraars investeert in de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers, een toename van 20 procent ten opzichte van 2016. Dit blijkt uit...

VVP Ondernemerspanel: eindejaarsgesprek gaat ergens over

VVP Ondernemerspanel: eindejaarsgesprek gaat ergens over

  Voor veel leidinggevenden en medewerkers voelt het eindejaarsgesprek als een verplichting. Het is vaak een ritueel, waar veel tijd in gaat zitten. De formulieren...

Nieuwe manieren vinden om personeel aan je te binden

Nieuwe manieren vinden om personeel aan je te binden

ABN Amro verwacht dat de groei in veel sectoren gaat afkalven door het chronische gebrek aan personeel. Het personeelstekort is het sterkst voelbaar in transport...

Tekort aan personeel grootste belemmering

Tekort aan personeel grootste belemmering

Zakelijke dienstverleners hebben volgens het CBS positieve verwachtingen voor de komende drie maanden. Wel wordt volgens een tekort aan personeel als een belemmering...

Praktisch voor  personeelsbeleid

Praktisch voor personeelsbeleid

Als lid van het vvp-ondernemerspanel mag ik antwoord geven op personeelsvragen die op dit moment spelen in de branche. Veel leidinggevenden hebben deze kans gepakt...