Wat is werkelijk van waarde in het leven?

André van Luijk 2021

(André van Luijk, Bureau van Luijk, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ook als je enorm veel geld of bezittingen hebt, kun je slaaf van je geld of je spullen zijn. Hoeveel mensen zijn er wel niet die veel bezittingen hebben en zich daar zorgen over maken, terwijl ze ook te druk zijn om ervan te genieten. Wat is werkelijk van waarde in het leven?

Met mijn adviezen probeer ik altijd de situatie van de klant een stukje te verbeteren. In een advies neem je altijd je eigen normen, waarden en ervaring mee. De overheid stelt een zekere basiskennis en een professionele houding verplicht. Maar als het alleen daarom zou draaien, kwam iedere adviseur tot een vergelijkbaar advies. Uiteraard moet het klantbelang centraal staan. Dat betekent niet dat ik altijd precies geef waar de klant om vraagt. Als dit namelijk niet strookt met het klantbelang, dan kan mijn klant de dupe worden van een verkeerde keuze.

Wat zijn belangrijke waarden die voor mij een rol spelen? Juist in de wereld van het geld moet je je ervan bewust zijn dat geld een middel is en geen doel. Veel mensen zijn slaaf van het geld in plaats van dat het geld hun dienaar is. Soms gebeurt dit ongewild omdat mensen financieel krap zitten, waardoor de financiën hun leven gaan bepalen. Je wilt zo’n situatie voorkomen en daarom vind ik het belangrijk hoe mensen hun toekomst zien. Ik vind het belangrijk dat er een bepaalde flexibiliteit in de financiën zit. Ik heb nooit sterk gestuurd op fiscaliteit en vind dit van secundair belang. Eerst moeten er voldoende buffers zijn. Als we daarna nog fiscale mogelijkheden kunnen benutten om de belastingdruk te minimaliseren, dan is dat mooi meegenomen.

‘Wees nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen en trends’

Veel blijer

Een jong stel had als gevolg van de vorige wooncrisis een dubbel huis. Ze kregen hun huis niet verkocht en hebben toen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te verhuren. Ze kregen de smaak te pakken en wilden graag een extra huurhuis om zo financieel vrij te zijn. Na wat doorvragen bleken ze eigenlijk van heel veel zekerheid te houden en vonden ze het verhuren wel een gedoe. Ik heb hun laten zien dat als ze het huurhuis zouden verkopen en het geld zouden gebruiken om hun huidige hypotheek te verlagen, ze vrijwel hypotheekvrij zouden zijn en ze nu al minder konden werken. Uiteindelijk werden ze hier veel blijer van. Het advies ging wel tegen de tijdgeest van een paar jaar terug in, omdat juist iedereen toen vastgoed voor de verhuur wilde kopen.

Abonnementsmodel

Ik zie de complexiteit van advies alleen maar toenemen. Veel mensen ervaren de maatschappij als een ratrace en financiële situaties kunnen snel veranderen, net als de wet- en regelgeving op financieel gebied. Ik werk natuurlijk wel in de dynamiek van de stad. Wellicht is de situatie in een plattelandsgebied minder hectisch.

Ik kijk veel naar hoe andere branches werken en ik zie regelmatig dat zij sommige zaken slimmer aanpakken. Pas vroeg bijvoorbeeld een ondernemer waarom we onze nota voor de hypotheek pas incasseren bij de notaris en niet direct een iDEAL-betaallink naar de klant sturen. Hij had gelijk en dit hebben we direct ingevoerd. Op die manier probeer ik kansen en trends in de maatschappij en in mijn eigen branche te zien. Op deze manier hoop ik de juiste keuzes voor mijn klanten, voor mijn eigen bedrijf en voor mezelf te maken. Uiteraard is digitalisering een belangrijke trend, maar ook bijvoorbeeld de vergrijzing zal een enorme impact op de maatschappij hebben. Ook zorgplicht voor de klant is steeds belangrijker en noodzakelijker. Als we als branche onze zorgplicht goed willen integreren, kunnen we niet om een abonnementsmodel heen.

Omdat het personeelsgebrek overal in de maatschappij speelt, zie je financiële instellingen hier ook mee worstelen. Ik merk bijvoorbeeld dat medewerkers van banken minder kennis van zaken hebben, terwijl de complexiteit van klanten toeneemt. Dit zal de komende jaren alleen maar erger worden en ik verwacht niet snel een oplossing. Als branche zullen we slim moeten nadenken over hoe we financiële producten laagdrempelig houden.

Werk samen

Mijn tips aan collega-adviseurs zijn: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Werk samen. Alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder. Wees nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen en trends.

Reactie toevoegen

 
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie

Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie

(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...

Alles in het belang van de klant

Alles in het belang van de klant

(Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat betekent de waarde van advies voor mij als adviseur? Over deze vraag moest...

De waarde van duurzaam advies

De waarde van duurzaam advies

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....

Leef jouw unieke waarde

Leef jouw unieke waarde

(Maurice van den Hemel, business coach, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Hoe communiceer ik mijn unieke waarde? Wat is deze waarde dan eigenlijk? Dit...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...

"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"

"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"

Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept in een column adviseurs en organisaties van adviseurs op hun toevoegde waarde meer te benadrukken....

De waarde van advies volgens ChatGPT

De waarde van advies volgens ChatGPT

(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...

Advies waardevol vermarkten

Advies waardevol vermarkten

(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De plek waar ‘een gulden een daalder waard is’ (of een euro een fors tikkie) is...

Adviseurs laten zich piepelen

Adviseurs laten zich piepelen

(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) De financiële consument is niet bereid te betalen voor advies. Mensen die minder financieel geletterd zijn, snappen...

Verbreding van advies helpt klanten verder

Verbreding van advies helpt klanten verder

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer...