Wat je op school niet leert

schoolsysteem Love it 2018

Haalt het huidige schoolsysteem wel het beste in een leerling naar boven? Laten we talenten niet te veel liggen? Creëren we niet een eenheidsworst? Een nieuwe economie begint bij het onderwijs.

Hoe kunnen we het onderwijs vernieuwen om talenten tot hun recht te laten komen en het onbespreekbare weer bespreekbaar te maken? Marije Remmelink schreef er een boeiend artikel over. Volgens haar zijn scholen een soort fabrieken geworden, met ‘meewaaikinderen’ als product. Daar wordt vooral het denkvermogen getraind. “Maar”, zo zegt ze. “In het reguliere onderwijs leer je niet hoe je een gesprek aanknoopt met je bejaarde buurvrouw, hoe je vluchtelingen kunt helpen zich thuis te voelen in je buurt. Weet jij wat je moet doen als je baan niet bij je blijkt te passen, of als je veel stress ervaart? Heb je al ontdekt wat voor jou echt belangrijk is in het leven, wat mens-zijn betekent voor jou, of hoe je ruzie maakt zonder iemand te kwetsen?”

Vragen waar leerlingen tijdens de wiskundeles geen antwoord op krijgen. Volgens Remmelink heb je in de huidige maatschappij meer nodig dan alleen een goede opleiding. “Wat dacht je van de ontwikkeling van je inlevingsvermogen, flexibiliteit, daadkracht en expressiviteit?“ Volgens Johannes Visser van De Correspondent is er in het huidige onderwijs te weinig tijd voor het leren maken van ethische keuzes of het vormen van een eigen mening. En dat is een probleem, want daardoor leren kinderen niet om zelf na te denken, maar om zich de mening van anderen aan te meten. Visser roept daarom iedereen op om mee te denken over beter onderwijs. Tot het probleem wordt blootgelegd én aangepakt zijn er gelukkig wel dingen die je zelf kunt doen om je verder te ontplooien en te ontwikkelen. Bijvoorbeeld met aanvullend (academisch) onderwijs.

Your lab

Een voorbeeld hiervan is Your Lab, waar alles om verbondenheid draait. “Door de focus op zelf-inzicht ontdek je wie je bent als mens, wat jouw plek is in de maatschappij en hoe je jouw kwaliteiten zo kunt inzetten dat iedereen ervan profiteert. Zodat je samen kunt groeien.”

Critical Mass wil met door het ontwikkelen van creatieve werkvormen, zoals tentoonstellingen en interactieve films, ogen openen en gesprekken op gang brengen. Thema’s als buitensluiting en pesten kunnen zwaar zijn, maar dat is juist wat prikkelt en confronteert. Wat Critical Mass daarmee wil bereiken is bewustwording, actiebereidheid en, uiteindelijk, gedragsverandering. The School Of Life laat filosofen, kunstenaars, schrijvers en wetenschappers aan het woord die je helpen je overtuigingen bij te stellen of aan te scherpen. Thema’s zijn: relaties, stress, werken, het leven. Knowmads Business School leidt studenten in zes maanden op tot echte changemakers. Mensen die een positief verschil willen maken. Niet de cijfers, maar de passie staat centraal.

Krachtpatsers

Bij FC de Krachtpatsers houdt leren nooit op. Omdat ze vinden dat bewustzijn in het hele onderwijssysteem nodig is, zijn ze er met hun trainingen over verbinding, uitvinden wie je bent en dit kunnen inzetten voor een leven waar jij blij van wordt, voor leerlingen, docenten en ouders. De Bildung Academie is een aanvullend academisch platform dat samenwerkt met onderwijsinstellingen om bildungsonderwijs mogelijk te maken. Onder Bildung verstaan zij een vorming die persoonlijk, breed, bewust en betrokken is. Bij De Bildung Academie is niet alleen kennisverwerving is belangrijk, ook de ontwikkeling op andere gebieden, zoals zelfkennis, ethiek, empathie en expressie, zijn van belang.

Visser is Neerlandicus en was zes jaar lang leraar Nederlands op een middelbare school in Zaandam. Hij was redacteur bij Propria Cures en schreef onder andere voor nrc.next. Hij nodigt iedereen uit mee te denken over hoe onderwijs beter kan. Meer info op decorrespondent.nl/johannesvisser.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over