Wat LEGO deed, kunnen wij ook

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s die al een tijdje hot zijn en de potentie hebben om de boel lekker op te schudden. Ben je innovatief genoeg om in deze beweging mee te gaan? Of moet je nog maar zien wat deze ‘hypes’ uiteindelijk gaan opleveren?

Wat je antwoord op deze vragen ook is, als de potentie eruit komt, wil je niet te laat zijn. Voor mij staat de impact van de technische ontwikkelingen niet ter discussie. Het gebruik van nieuwe technologie en het beter gebruik van data zal de verzekeringsmarkt verbeteren. De vraag is: hoe groot gaat de verandering worden? En moet je het als aanbieder of adviseur echt helemaal anders gaan doen?

Het is interessant om een parallel te trekken met LEGO, op dit moment één van de waardevolste en succesvolste merken in de wereld. Vijftien jaar geleden was dat anders. Toen was het Deense bedrijf bijna failliet. De kern van die crisis ligt tien jaar daarvoor. In de eerste helft van de jaren negentig werden games steeds populairder. De manier waarop kinderen spelen, zou heel anders gaan worden. Binnen LEGO ontstond zorg over hun toekomst. Wie wil er nog met ‘bricks’ spelen in een wereld met fantastische games? Daarop volgde een periode waarin LEGO wanhopig probeerde zichzelf te vernieuwen. Maar ieder nieuw product leidde tot meer verlies.

‘Het motto werd: we sell bricks’

manier waarop kinderen spelen, zou heel anders gaan worden. Binnen LEGO ontstond zorg over hun toekomst. Wie wil er nog met ‘bricks’ spelen in een wereld met fantastische games? Daarop volgde een periode waarin LEGO wanhopig probeerde zichzelf te vernieuwen. Maar ieder nieuw product leidde tot meer verlies.

Op enig moment kwam het besef terug dat LEGO gaat over creativiteit, bouwen en spelen. Daar is nog steeds een markt voor. Het motto werd: ‘We sell bricks’. Door op een andere manier gebruik te maken van techniek, kon het bedrijf groeien tot wat het nu is. De essentie is gebleven, maar de manier waarop het wordt ontwikkeld en in de markt gezet, is anders dan 25 jaar geleden.

Dit deel van de LEGO-geschiedenis biedt een mooie parallel met de huidige verzekeringsbranche. De toekomstige relevantie staat ter discussie. Alternatieven komen in de markt, met de potentie om groter te worden en de dreiging om de markt fundamenteel te veranderen. Hoe reageer je hierop? Een belangrijke les vanuit LEGO is om de essentie van je bedrijf te blijven snappen. Dat is waar je goed in bent en waar je het verschil mee kunt maken. De essentie van verzekeringen is niet het zo goed en zo snel mogelijk leveren van een polis. Dat is slechts de vorm die het heeft. De essentie is het ondersteunen van mensen en bedrijven met financiële en risicovraagstukken. Met deze essentie voor ogen, kun je de digitale ontwikkelingen omarmen en je klanten beter helpen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Zesde Dag van het Topadvies op 7 oktober in DUS (De Utrechtse Stadsvrijheid)

Zesde Dag van het Topadvies op 7 oktober in DUS (De Utrechtse Stadsvrijheid)

De zesde Dag van het Topadvies heeft als missie een bijdrage te leveren aan het verder future proof maken van het maatschappelijk ongelooflijk relevante adviesvak...

Zesde Dag van het Topadvies: de adviessector als great place to work

Zesde Dag van het Topadvies: de adviessector als great place to work

De zesde Dag van het Topadvies heeft als missie het adviesvak een welverdiend podium te geven én een bijdrage te leveren aan het verder future proof maken...

How to be future proof als advieskantoor

How to be future proof als advieskantoor

Niet met prijs, niet met producten, niet met kennis, maar met een klantgerichte dienstverlening maak je het echte onderscheid als onafhankelijk advieskantoor....

Pak financiële onzekerheid consument aan

Pak financiële onzekerheid consument aan

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben...

Vakmanschap en enthousiasme

Vakmanschap en enthousiasme

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen...

Zonde

Zonde

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor...

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

De sector van de toekomst

De sector van de toekomst

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...