Wat LEGO deed, kunnen wij ook
(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s die al een tijdje hot zijn en de potentie hebben om de boel lekker op te schudden. Ben je innovatief genoeg om in deze beweging mee te gaan? Of moet je nog maar zien wat deze ‘hypes’ uiteindelijk gaan opleveren?
Wat je antwoord op deze vragen ook is, als de potentie eruit komt, wil je niet te laat zijn. Voor mij staat de impact van de technische ontwikkelingen niet ter discussie. Het gebruik van nieuwe technologie en het beter gebruik van data zal de verzekeringsmarkt verbeteren. De vraag is: hoe groot gaat de verandering worden? En moet je het als aanbieder of adviseur echt helemaal anders gaan doen?
Het is interessant om een parallel te trekken met LEGO, op dit moment één van de waardevolste en succesvolste merken in de wereld. Vijftien jaar geleden was dat anders. Toen was het Deense bedrijf bijna failliet. De kern van die crisis ligt tien jaar daarvoor. In de eerste helft van de jaren negentig werden games steeds populairder. De manier waarop kinderen spelen, zou heel anders gaan worden. Binnen LEGO ontstond zorg over hun toekomst. Wie wil er nog met ‘bricks’ spelen in een wereld met fantastische games? Daarop volgde een periode waarin LEGO wanhopig probeerde zichzelf te vernieuwen. Maar ieder nieuw product leidde tot meer verlies.
‘Het motto werd: we sell bricks’
manier waarop kinderen spelen, zou heel anders gaan worden. Binnen LEGO ontstond zorg over hun toekomst. Wie wil er nog met ‘bricks’ spelen in een wereld met fantastische games? Daarop volgde een periode waarin LEGO wanhopig probeerde zichzelf te vernieuwen. Maar ieder nieuw product leidde tot meer verlies.
Op enig moment kwam het besef terug dat LEGO gaat over creativiteit, bouwen en spelen. Daar is nog steeds een markt voor. Het motto werd: ‘We sell bricks’. Door op een andere manier gebruik te maken van techniek, kon het bedrijf groeien tot wat het nu is. De essentie is gebleven, maar de manier waarop het wordt ontwikkeld en in de markt gezet, is anders dan 25 jaar geleden.
Dit deel van de LEGO-geschiedenis biedt een mooie parallel met de huidige verzekeringsbranche. De toekomstige relevantie staat ter discussie. Alternatieven komen in de markt, met de potentie om groter te worden en de dreiging om de markt fundamenteel te veranderen. Hoe reageer je hierop? Een belangrijke les vanuit LEGO is om de essentie van je bedrijf te blijven snappen. Dat is waar je goed in bent en waar je het verschil mee kunt maken. De essentie van verzekeringen is niet het zo goed en zo snel mogelijk leveren van een polis. Dat is slechts de vorm die het heeft. De essentie is het ondersteunen van mensen en bedrijven met financiële en risicovraagstukken. Met deze essentie voor ogen, kun je de digitale ontwikkelingen omarmen en je klanten beter helpen.
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar
Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé, staat centraal in de derde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek
De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...
Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal
(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...
Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies
Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....
Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag
Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...
(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...
(De omslag door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 5-2020) Afgelopen zomer brandde het bedrijf van mijn buurman tot de grond af. Vindt...
Dit kan ons allemaal overkomen
Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy. Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld...
Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden
In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...
(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen...