Wat LEGO deed, kunnen wij ook

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s die al een tijdje hot zijn en de potentie hebben om de boel lekker op te schudden. Ben je innovatief genoeg om in deze beweging mee te gaan? Of moet je nog maar zien wat deze ‘hypes’ uiteindelijk gaan opleveren?

Wat je antwoord op deze vragen ook is, als de potentie eruit komt, wil je niet te laat zijn. Voor mij staat de impact van de technische ontwikkelingen niet ter discussie. Het gebruik van nieuwe technologie en het beter gebruik van data zal de verzekeringsmarkt verbeteren. De vraag is: hoe groot gaat de verandering worden? En moet je het als aanbieder of adviseur echt helemaal anders gaan doen?

Het is interessant om een parallel te trekken met LEGO, op dit moment één van de waardevolste en succesvolste merken in de wereld. Vijftien jaar geleden was dat anders. Toen was het Deense bedrijf bijna failliet. De kern van die crisis ligt tien jaar daarvoor. In de eerste helft van de jaren negentig werden games steeds populairder. De manier waarop kinderen spelen, zou heel anders gaan worden. Binnen LEGO ontstond zorg over hun toekomst. Wie wil er nog met ‘bricks’ spelen in een wereld met fantastische games? Daarop volgde een periode waarin LEGO wanhopig probeerde zichzelf te vernieuwen. Maar ieder nieuw product leidde tot meer verlies.

‘Het motto werd: we sell bricks’

manier waarop kinderen spelen, zou heel anders gaan worden. Binnen LEGO ontstond zorg over hun toekomst. Wie wil er nog met ‘bricks’ spelen in een wereld met fantastische games? Daarop volgde een periode waarin LEGO wanhopig probeerde zichzelf te vernieuwen. Maar ieder nieuw product leidde tot meer verlies.

Op enig moment kwam het besef terug dat LEGO gaat over creativiteit, bouwen en spelen. Daar is nog steeds een markt voor. Het motto werd: ‘We sell bricks’. Door op een andere manier gebruik te maken van techniek, kon het bedrijf groeien tot wat het nu is. De essentie is gebleven, maar de manier waarop het wordt ontwikkeld en in de markt gezet, is anders dan 25 jaar geleden.

Dit deel van de LEGO-geschiedenis biedt een mooie parallel met de huidige verzekeringsbranche. De toekomstige relevantie staat ter discussie. Alternatieven komen in de markt, met de potentie om groter te worden en de dreiging om de markt fundamenteel te veranderen. Hoe reageer je hierop? Een belangrijke les vanuit LEGO is om de essentie van je bedrijf te blijven snappen. Dat is waar je goed in bent en waar je het verschil mee kunt maken. De essentie van verzekeringen is niet het zo goed en zo snel mogelijk leveren van een polis. Dat is slechts de vorm die het heeft. De essentie is het ondersteunen van mensen en bedrijven met financiële en risicovraagstukken. Met deze essentie voor ogen, kun je de digitale ontwikkelingen omarmen en je klanten beter helpen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Hoe maak je de overstap van intermediair naar klantgericht dienstverlener? Dat is hét thema van de sessie van Björn Bierhaalder (MCH) op de vijfde Dag...

Eerste afslag rechts

Eerste afslag rechts

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven...

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Stap voor stap naar je ambitie

Stap voor stap naar je ambitie

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar...

Betekenisvol zijn voor klanten

Betekenisvol zijn voor klanten

We zitten in een ontwikkeling van de verzekeringsadviseur op de fiets naar automatisering van de administratieve processen, naar digitalisering van klantgerichte...

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

De stichting New Financial Forum organiseert op 14 juni samen met Björn Bierhaalder (Make Change Happen), company purpose coach Tamara Ronteltap en rechtsfilosoof...

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...