Wat LEGO deed, kunnen wij ook
(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s die al een tijdje hot zijn en de potentie hebben om de boel lekker op te schudden. Ben je innovatief genoeg om in deze beweging mee te gaan? Of moet je nog maar zien wat deze ‘hypes’ uiteindelijk gaan opleveren?
Wat je antwoord op deze vragen ook is, als de potentie eruit komt, wil je niet te laat zijn. Voor mij staat de impact van de technische ontwikkelingen niet ter discussie. Het gebruik van nieuwe technologie en het beter gebruik van data zal de verzekeringsmarkt verbeteren. De vraag is: hoe groot gaat de verandering worden? En moet je het als aanbieder of adviseur echt helemaal anders gaan doen?
Het is interessant om een parallel te trekken met LEGO, op dit moment één van de waardevolste en succesvolste merken in de wereld. Vijftien jaar geleden was dat anders. Toen was het Deense bedrijf bijna failliet. De kern van die crisis ligt tien jaar daarvoor. In de eerste helft van de jaren negentig werden games steeds populairder. De manier waarop kinderen spelen, zou heel anders gaan worden. Binnen LEGO ontstond zorg over hun toekomst. Wie wil er nog met ‘bricks’ spelen in een wereld met fantastische games? Daarop volgde een periode waarin LEGO wanhopig probeerde zichzelf te vernieuwen. Maar ieder nieuw product leidde tot meer verlies.
‘Het motto werd: we sell bricks’
manier waarop kinderen spelen, zou heel anders gaan worden. Binnen LEGO ontstond zorg over hun toekomst. Wie wil er nog met ‘bricks’ spelen in een wereld met fantastische games? Daarop volgde een periode waarin LEGO wanhopig probeerde zichzelf te vernieuwen. Maar ieder nieuw product leidde tot meer verlies.
Op enig moment kwam het besef terug dat LEGO gaat over creativiteit, bouwen en spelen. Daar is nog steeds een markt voor. Het motto werd: ‘We sell bricks’. Door op een andere manier gebruik te maken van techniek, kon het bedrijf groeien tot wat het nu is. De essentie is gebleven, maar de manier waarop het wordt ontwikkeld en in de markt gezet, is anders dan 25 jaar geleden.
Dit deel van de LEGO-geschiedenis biedt een mooie parallel met de huidige verzekeringsbranche. De toekomstige relevantie staat ter discussie. Alternatieven komen in de markt, met de potentie om groter te worden en de dreiging om de markt fundamenteel te veranderen. Hoe reageer je hierop? Een belangrijke les vanuit LEGO is om de essentie van je bedrijf te blijven snappen. Dat is waar je goed in bent en waar je het verschil mee kunt maken. De essentie van verzekeringen is niet het zo goed en zo snel mogelijk leveren van een polis. Dat is slechts de vorm die het heeft. De essentie is het ondersteunen van mensen en bedrijven met financiële en risicovraagstukken. Met deze essentie voor ogen, kun je de digitale ontwikkelingen omarmen en je klanten beter helpen.
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse...
Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?
Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...
Ver voorbij de standaardoplossing
In een wereld waarin efficiëntie, standaardisatie en digitalisering leidende begrippen zijn, is het de kunst om als adviseur klantgericht te blijven. Hoe...
Mensen helpen maakt ‘t vak mooi
Wat zijn de momenten waarop je echt blij bent met je keuze voor het vak? Waarschijnlijk de momenten waarop je een klant hebt kunnen helpen en die klant daar dankbaar...
Wezenlijke antwoorden voor adviseurs
Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...
"Intermediaire zoektocht kost tijd"
"De veranderingen in de sector bieden kansen, maar dan moet je wel in beweging komen. Oude gewoontes en wetmatigheden loslaten en je volledig richten op meerwaarde...
Lego Serious Play kent drie ‘superpowers’ die kunnen helpen bij ingewikkelde vraagstukken als het ontwikkelen van visies en toekomstscenario’s:...
Tips voor succesvol ondernemerschap
"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...
Let's play seriously op 29 maart in Den Haag
Het New Financial Forum organiseert op 29 maart 2017 in Den Haag het bijzondere event Let’s play seriously. Realisatiekracht is het uitgangspunt. Met de materialen...
Laat als adviseur oude gewoonten en wetmatigheden los
“In de markt zijn digitalisering, veranderend klantgedrag, wet- en regelgeving en herstel van vertrouwen belangrijke thema’s. Dat weten we inmiddels...