Wat levert het op?

Karin van Geelen adviseert en ondersteunt ondernemers bij hun communicatievraagstukken. Zij is eigenaar van het PR- en communicatiebureau Yellow Communications en werkt zelfstandig als life planner en business coach. Connectie maken? Volg Karin op LinkedIn (linkedin.com/ in/karinvangeelen), Twitter (@yellowowner), Instagram karin_van_geelen of stuur een mail naar karin@karinvangeelen.com.

(Karin van Geelen, communicatiespecialist, in Ken je vak! VVP 6-2020) Leuk die sociale media, maar wat levert het nou werkelijk op? Wat is de ROI van een post, tweet of reactie?

Dit is de laatste aflevering van een serie waarin ik ben ingegaan op de vraag: hoe zet u als financieel dienstverlener sociale media doordacht en effectief in? Ik ben ervan overtuigd dat sociale media voor u als financieel adviseur prachtige, laagdrempelige kanalen zijn om in gesprek te blijven met klanten, en met de rest van de wereld. En ik zie dat adviseurs nog maar mondjesmaat gebruik maken van de mogelijkheden die LinkedIn, Instagram, Facebook en Twitter bieden.

Als u actief of actiever wilt worden op sociale media, start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Meer naamsbekendheid, klanten helpen en binden, wilt u zich profileren als deskundige? Bedenk ook dat de activiteiten op bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook moeten passen in uw totale communicatiestrategie. U wilt immers een consequent en stijlvast verhaal vertellen. De eerste aflevering van deze serie schreef ik een paar dagen voor de intelligente lockdown. Sindsdien zijn kantoorbezoeken, keukentafelgesprekken, congresbezoeken en netwerkbijeenkomsten vrijwel onmogelijk. Des te meer reden om via sociale media uw doelgroepen op te zoeken.

Aantrekkelijk? Interessant?

Dan is LinkedIn wat mij betreft het belangrijkste zakelijke kanaal. Dat platform biedt veel mogelijkheden om relaties (en de relaties van relaties) te bereiken en uzelf als betrokken deskundige neer te zetten. Verder zijn vooral Facebook en Instagram interessant om ondernemer, medewerkers en organisatie in beeld te brengen. Bedenk ook dat filmpjes en animaties effectief zijn in de communicatie en daar bewijst YouTube uiteraard goede diensten. En los van de kanalen die u kiest, is het ook belangrijk dat de content die u deelt – in welke vorm dan ook – aantrekkelijk, interessant en waardevol is. Kortom, denk goed na over: wat is uw doel, waar bent u actief, wie spreekt u aan en hoe maakt u verbinding met uw doelgroepen?

In deze laatste aflevering een antwoord op de vraag die u misschien al in het begin had: wat levert het op? Dat hangt uiteraard nauw samen met de allereerste vraag over uw doelstelling. U kunt de opbrengst op verschillende manieren meten. Ten eerste de platte cijfers: de interactie met uw uitingen op de sociale platformen. Hoe vaak wordt een LinkedIn-post gelezen, hoeveel reacties krijgt u op een Facebook-bericht, neemt het aantal volgers op Twitter toe? Ten tweede een niveautje dieper: komen er meer bezoekers op uw website, welke posts scoren goed, wordt er vaker naar uw content verwezen? Google Analytics is een prima tool voor inzicht in de kwantitatieve interactie. Dan de conversie: leiden uw activiteiten bijvoorbeeld tot nieuwe aanmeldingen voor uw e-nieuwsbrief, worden vaker kennisdocumenten of whitepapers gedownload, krijgt u leads of nieuwe klanten (mede) dankzij sociale media?

Blijf in gesprek

Ik heb dit jaar met veel plezier een klein deel van mijn kennis en ervaring als communicatiespecialist hier gedeeld. Ik zou zeggen: ga actief en gestructureerd aan de slag. Het kan u echt iets opleveren, als u er wat tijd, aandacht en enig denkwerk aan besteedt. En – niet onbelangrijk – het is ook gewoon leuk om op sociale media uw stem te laten horen en een directe verbinding aan te gaan met uw doelgroepen. Veel succes! n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online...

Consument heeft onderzoeksplicht

Consument heeft onderzoeksplicht

(Kifid-uitspraak GC 2021-0723) Florius heeft voor de wijziging van een bestaande hypothecaire geldlening de consumenten een offerte verstrekt die per abuis gebaseerd...

Financieel dienstverlener als influencer?

Financieel dienstverlener als influencer?

(Communicatie door Karin van Geelen, communicatiedeskundige, in VVP 5-2020) Hoe krijg je het verhaal van je onderneming bij de juiste lezers en kijkers? Dat hangt...

Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet...

LinkedIn, Instagram, TikTok?

LinkedIn, Instagram, TikTok?

(Door Karin van Geelen, communicatie-specialist) Via sociale media kunt u direct in gesprek gaan met klanten en geïnteresseerden. Maar er zijn nogal wat kanalen...

In de wereld van likes, shares en retweets

In de wereld van likes, shares en retweets

Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan? In de anderhalvemetersamenleving...