Wat nou als…
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via Zoom en iedereen stond op mute. Met 75 man wordt het anders een kakofonie. Ik hou van lesgeven, maar zo’n eenzijdig zendverhaal is niet heel leuk. Dus ging ik als een razende door de stof heen. Bij het thema goed werkgeversaansprakelijkheid zette ik nog een tandje snelheid erbij, want hoe die aansprakelijkheid zit, dat weten mijn toehoorders natuurlijk wel. Dacht ik.
Omdat ik niet gestoord werd in mijn verhaal, had mijn andere hersenhelft blijkbaar even niets te doen. Werkgeversaansprakelijkheid, je bent aansprakelijk voor datgene wat je mensen overkomt of doen tijdens werktijd. Maar wat nou als je eigenaar bent van een fabriek met grote machines waar geschreven instructies voor zijn, wat nou als je zorgpersoneel hebt, die medicatie moeten geven, wat nou als je een vuil verwerkend bedrijf bent en met chemische stoffen om moet gaan, wat nou als je niet weet dat jouw mensen moeite hebben met lezen. Wat nou, als er heel veel mensen zijn die niet goed kunnen lezen en toch werken.
Wat dan?
Er zijn inmiddels best wat uitspraken geweest van rechters over het niet goed of onvoldoende instrueren van werknemers. Alleen geschreven instructies aanbieden in het Nederlands is niet voldoende gebleken als je anderstaligen aan het werk hebt, mondelinge instructies idem dito. Er is een uitspraak over het gebruik van pictogrammen om met een bepaalde machine te werken. In alle gevallen kreeg de werkgever geen gelijk en was hij aansprakelijk voor het ongeval van zijn medewerker. In deze zaken ging het vaak om een anderstalig persoon. Maar hoe zou het nou gaan als blijkt dat je medewerker gewoonweg niet goed kan lezen en jij er van uit bent gegaan dat die dat wel kan? Wat voor uitspraken zouden daarover zijn? Ik heb ze nog niet gezien, maar dit soort situaties moeten zich wel voordoen denk ik zo.
‘Mensen op weg helpen én premies verlagen’
Als we weten dat ergens tussen de 700.000 en 1.5 miljoen werken de mensen (of meer) laaggeletterd zijn en we weten dat die vooral werken in de zorg, de landbouw, de industrie en de horeca, moeten we dan niet checken of ze moeite hebben met lezen en schrijven en moeten we ze dan niet de ruimte bieden om daar wat mee te doen? Dat is in ieders belang. Als werkgever ben je immers aansprakelijk voor datgene wat je medewerker doet tijdens het werk en de gevolgen daarvan. Een ongeval met een machine, verkeerde medicatie toegediend, je kunt je er van alles bij voorstellen.
Ik ging direct hard nadenken over een product voor werkgevers waarbij zij mensen kunnen laten testen op leesvaardigheid en ze daarmee helpen. Misschien kunnen we ze dan wel een lagere premie voor de Wegas laten betalen?
Mijn andere hersenhelft moest toen er weer even bij blijven omdat ik bij de online sessie was aangekomen bij het thema Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. En daar heb ik beide hersenhelften voor nodig.
Maar het borrelt. Hoe kunnen we zowel mensen op weg helpen als aantrekkelijkere premies of voorwaarden voor hun verzekering realiseren. Wat nou als…
Reactie toevoegen
Meer over
(Uit VVP 2-2025) Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2025) Ik heb weer eens een heerlijk plan. Ik ga mijn huis lekker verbouwen, de dakkapel is al tijden verrot, de cv...
(Sonja Stalfoort, Alpina Group, in Ken je vak! VVP 2-2025) We leren het al vroeg: kleur netjes binnen de lijntjes. Maar de grootste kunstenaars beginnen met een...
Paarse krokodil is alive and kicking
(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 2025) Hier volgt een waar gebeurd verhaal. Ik wil graag een thuisbatterij. Niet alleen om mijn steentje bij te dragen aan...
(Sonja Stalfoort, expert in klantbeleving, in Ken je vak! VVP 1-2025) Je leest het goed: niet een ‘hele’ klant, maar een ‘onsje’ klant....
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 1-2025) Soepel heeft ook haar eigen assuradeurenbedrijf. Nou moet ik voor het volmachtbedrijf natuurlijk voldoen aan...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
Minister heeft geen bemoeienis met sluiting RegioBank- en SNS-kantoren
“Zowel NLFI als ik hebben geen invloed op de commerciële en operationele keuzes die de Volksbank maakt.” Aldus minister Heinen in antwoord op Kamervragen...
Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden
Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...