Wat nou als…

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via Zoom en iedereen stond op mute. Met 75 man wordt het anders een kakofonie. Ik hou van lesgeven, maar zo’n eenzijdig zendverhaal is niet heel leuk. Dus ging ik als een razende door de stof heen. Bij het thema goed werkgeversaansprakelijkheid zette ik nog een tandje snelheid erbij, want hoe die aansprakelijkheid zit, dat weten mijn toehoorders natuurlijk wel. Dacht ik.

Omdat ik niet gestoord werd in mijn verhaal, had mijn andere hersenhelft blijkbaar even niets te doen. Werkgeversaansprakelijkheid, je bent aansprakelijk voor datgene wat je mensen overkomt of doen tijdens werktijd. Maar wat nou als je eigenaar bent van een fabriek met grote machines waar geschreven instructies voor zijn, wat nou als je zorgpersoneel hebt, die medicatie moeten geven, wat nou als je een vuil verwerkend bedrijf bent en met chemische stoffen om moet gaan, wat nou als je niet weet dat jouw mensen moeite hebben met lezen. Wat nou, als er heel veel mensen zijn die niet goed kunnen lezen en toch werken.

Wat dan?

Er zijn inmiddels best wat uitspraken geweest van rechters over het niet goed of onvoldoende instrueren van werknemers. Alleen geschreven instructies aanbieden in het Nederlands is niet voldoende gebleken als je anderstaligen aan het werk hebt, mondelinge instructies idem dito. Er is een uitspraak over het gebruik van pictogrammen om met een bepaalde machine te werken. In alle gevallen kreeg de werkgever geen gelijk en was hij aansprakelijk voor het ongeval van zijn medewerker. In deze zaken ging het vaak om een anderstalig persoon. Maar hoe zou het nou gaan als blijkt dat je medewerker gewoonweg niet goed kan lezen en jij er van uit bent gegaan dat die dat wel kan? Wat voor uitspraken zouden daarover zijn? Ik heb ze nog niet gezien, maar dit soort situaties moeten zich wel voordoen denk ik zo.

‘Mensen op weg helpen én premies verlagen’

Als we weten dat ergens tussen de 700.000 en 1.5 miljoen werken de mensen (of meer) laaggeletterd zijn en we weten dat die vooral werken in de zorg, de landbouw, de industrie en de horeca, moeten we dan niet checken of ze moeite hebben met lezen en schrijven en moeten we ze dan niet de ruimte bieden om daar wat mee te doen? Dat is in ieders belang. Als werkgever ben je immers aansprakelijk voor datgene wat je medewerker doet tijdens het werk en de gevolgen daarvan. Een ongeval met een machine, verkeerde medicatie toegediend, je kunt je er van alles bij voorstellen.

Ik ging direct hard nadenken over een product voor werkgevers waarbij zij mensen kunnen laten testen op leesvaardigheid en ze daarmee helpen. Misschien kunnen we ze dan wel een lagere premie voor de Wegas laten betalen?

Mijn andere hersenhelft moest toen er weer even bij blijven omdat ik bij de online sessie was aangekomen bij het thema Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. En daar heb ik beide hersenhelften voor nodig.

Maar het borrelt. Hoe kunnen we zowel mensen op weg helpen als aantrekkelijkere premies of voorwaarden voor hun verzekering realiseren. Wat nou als…

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gewoon betekenisvol zijn

Gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Minister heeft geen bemoeienis met sluiting RegioBank- en SNS-kantoren

Minister heeft geen bemoeienis met sluiting RegioBank- en SNS-kantoren

“Zowel NLFI als ik hebben geen invloed op de commerciële en operationele keuzes die de Volksbank maakt.” Aldus minister Heinen in antwoord op Kamervragen...

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...

Anders kijken naar financieel advies

Anders kijken naar financieel advies

(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...

AFM: toegankelijkheidsrichtlijn zo snel mogelijk oppakken

AFM: toegankelijkheidsrichtlijn zo snel mogelijk oppakken

De AFM wil dat financiële ondernemingen zo snel mogelijk aan de slag gaan met het toepassen van de vereisten uit de toegankelijkheidsrichtlijn. Het vraagt namelijk...

CFD stuurt vertrouwkaart naar Haagse politiek

CFD stuurt vertrouwkaart naar Haagse politiek

CFD heeft de Haagse politiek een vertrouwkaart gestuurd. Volgens CFD zijn de adviesmarkten pensioen, uitvaart en ORV doodgeslagen, waardoor consumenten geen toegang...

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

Ken je vak!: Ik heb een schade…

Ken je vak!: Ik heb een schade…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...