Wat vertelt mijn klant?

Cas Verhage 2018

Werving van nieuwe klanten of behoud van bestaande klanten, wat je doel ook is, goede communicatie draagt hieraan bij. Maar wat is goede communicatie? Wat ons betreft, is communiceren iets anders dan je boodschap of advies zenden. De vraag ‘wat vertel ik mijn klant’, thema van VVP Event Communicatie, draaien we dan ook liever om: wat vertelt mijn klant?

Waar heeft hij behoefte aan en waaraan juist niet (meer)? Wat leeft er bij mijn klant? Dat is het startpunt. Start daarom met vragen. Ga in gesprek met je klant. Waar is jouw klant nu oprecht in geïnteresseerd en wat zijn de verwachtingen? Vanuit die betrokkenheid is het makkelijker om zijn behoeftes voor financiële zekerheid vast te stellen. Vervolgens bied je de diensten en producten aan die daarbij passen. Een adviseur heeft echter meer uitdagingen. Hij moet zijn administratie op orde hebben, goed advies geven, zijn klanten snel en goed helpen bij schade, 24/7 bereikbaar zijn via Whatsapp, chatbox, mail of brief. De verwachtingen van de huidige consument zijn hoog en liegen er niet om. Hoe kun je die verwachting nog overtreffen? We zijn allemaal gewend om met één druk op de knop een vraag de wereld in te slingeren... en bijna direct antwoord te krijgen. Vooraf de juiste verwachtingen helder hebben, is belangrijk om later teleurstellingen te voorkomen.

Rol van de adviseur

Ondanks een toenemend online aanbod kiest een groot aantal Nederlanders voor een financieel adviseur in de buurt. En terecht. Zij hebben behoefte aan persoonlijk, betrouwbaar advies en aan betrokkenheid. Niet voor niets is de klanttevredenheid bij financieel adviseurs in combinatie met hun aanbieders aanzienlijk hoger dan bij direct-writers. Wij zijn ervan overtuigd dat de financieel adviseur een belangrijke rol blijft vervullen. Nu en in de toekomst. Dat die rol (in de huidige turbulente adviesmarkt) verandert, dat mag duidelijk zijn.

Klanten voor langere tijd aan je binden: daar gaat het om. Een klant moet erop vertrouwen dat jij hem op de best mogelijke manier helpt. Dat kan alleen als je bij alles wat je doet en communiceert laat zien wat ‘ik’ (als klant) aan je heb. Niet alleen bij het afsluiten van je verzekeringspakket, maar ook bij schade. Het gaat dus over veel meer dan verzekeringen. Het gaat over het opbouwen van vertrouwen en een relatie met je klant. Dat is waar de lokale adviseur zijn echte toegevoegde waarde kan laten zien en exact de reden waarom wij een particuliere schadeverzekeraar via de onafhankelijke financieel adviseur zijn en blijven.

Solide basis

Het verschil maak je als maatschappij in voor ons essentiële zaken zoals aandacht, service en snelheid. Dat geldt ook voor de lokale adviseurs met wie wij zakendoen. Wij geloven dat het model met de lokale financieel adviseur het beste is in het vinden, binden en boeien van verzekerden. Persoonlijk en digitaal communiceren zijn daarin de succesfactoren voor een toekomstbestendige business. Daarmee heb je de perfecte combinatie te pakken van dichtbij de klant staan en snel kunnen acteren in een digitale en veranderende omgeving.

Businesspartner

Onder meer vanwege de optimale service en efficiënt ingerichte processen is Nh1816 al twaalf jaar verkozen tot beste particuliere schadeverzekeraar. Om deze positie bij de adviseurs en verzekerden te waarborgen zoekt Nh1816 de samenwerking met deze adviseurs op het gebied van klantcommunicatie. Wij ondersteunen en faciliteren lokale adviseurs in het hele land om de best mogelijke dienstverlening aan hun klanten te bieden.

Dit doen wij als verzekeringsmaatschappij door echt als businesspartner naast de adviseur te staan. Allereerst door een ijzersterk fundament te bieden in de vorm van uitstekende particuliere schadeproducten, optimale service en efficiënt ingerichte processen. Maar we zien ook dat veel advieskantoren hun handen vol hebben aan de werkzaamheden die direct voortkomen uit adviesgesprekken. Marketing, (klant)communicatie en verkoopondersteuning worden dan vaak vooruitgeschoven, terwijl de behoefte groot is. Om daarin te voorzien bieden wij onze samenwerkende adviseurs concrete ondersteuning. Zo efficiënt, praktisch en klantgericht mogelijk. Een goed voorbeeld daarvan is Business Support, een online platform met een breed palet aan marketing- en verkoopondersteuning. Zo veel mogelijk afgestemd op hun behoeften en wensen.

Creëer verbinding

De adviseur heeft een belangrijke spilfunctie en moet die rol veel meer omarmen. Dat betekent niet alleen aandacht voor klanten, maar ook voor de lokale omgeving. Die maatschappelijke betrokkenheid is ontzettend belangrijk. Vanuit onze coöperatie ondersteunt Nh1816 zelf allerlei maatschappelijke initiatieven, maar ook de adviseurs kunnen aanvragen indienen. Dat laatste gebeurt steeds meer, waarmee adviseurs uitstralen dat ze meer zijn dan alleen verzekeringsadviseur. Consumenten zien waar je voor staat en daarmee kun je binden.

Lokaal betrokken

De coöperatie Nh1816 ondersteunt de betrokkenheid van de adviseurs bij maatschappelijke initiatieven, door jaarlijks aan meerdere lokaal herkenbare evenementen voor het goede doel bij te dragen. De inspiratie voor deze maatschappelijk betrokken projecten komt vaak uit de gesprekken met klanten. Een adviseur die luistert en de juiste vragen stelt krijgt deze informatie en kan er met Nh1816 samen mee aan de slag om zijn eigen maatschappelijke betrokkenheid te tonen in zijn omgeving. Maatschappelijke betrokkenheid en persoonlijke aandacht zijn belangrijke ingrediënten voor een duurzame relatie met je klant. De juiste communicatie is daarbij essentieel.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Local hero

Local hero

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met Nh1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Local Hero Cees Duijn

Local Hero Cees Duijn

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met Nh1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Nh1816 maakt tentoonstelling Humania mede mogelijk

Nh1816 maakt tentoonstelling Humania mede mogelijk

Stichting Goede Doelen Nh1816 levert een bijdrage aan Humania, een nieuwe interactieve tentoonstelling over de mens in het NEMO Science Museum. De thematiek van...

Local hero... Ricardo Piga

Local hero... Ricardo Piga

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met Nh1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Local Hero René Knoops, Raadhuis

Local Hero René Knoops, Raadhuis

In de Rubriek Local Hero stelt VVP samen met Nh1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

All time high aan nieuwe verzekeringen bij Nh1816

All time high aan nieuwe verzekeringen bij Nh1816

Nh1816 heeft nooit zoveel nieuwe verzekeringen verkocht als in 2018. Er werd voor ruim 53 miljoen euro aan nieuwe verzekeringen gesloten. Het positief technisch...