Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Bert Sonneveld 2017!!!!

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten. Het is een bekend gegeven dat een specialist en expert klanten of patiënten goed adviseert, maar de eigen adviezen zelf niet altijd opvolgt. Zorg – als financieel adviseur die zijn of haar klanten goed adviseert over cyberverzekeringen – ook zelf voor een goede cyberverzekering, want cyberaanvallen komen regelmatig voor en de impact is groot.

De Vereende is een bekende speler als het gaat om onverzekerbare risico’s. Maar dat de verzekeraar ook de beroepsaansprakelijkheid dekt van onder andere financieel adviseurs is wellicht minder bekend. Ook daar speelt de Vereende met de BAVAMpolis een belangrijke rol in verzekeringsland. En nu voegt de Vereende een aanvullende cyberdekking toe aan de BAVAM-polis.

Manager Marketing en Acceptatie Bert Sonneveld: “Financieel adviseurs zijn vanuit de Autoriteit Financieel Markten verplicht om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Echter, wij vinden het belangrijk dat u als financieel adviseur niet alleen kijkt naar wie de laagste premie heeft voor een dergelijke verzekering, maar ook naar wie u het beste helpt als u aansprakelijk wordt gesteld voor een beroepsfout. U wilt toch zelf ook geholpen worden op de manier waarop u uw klanten helpt?”

“We houden continu onze producten tegen het licht. Uit onderzoek bij onze klanten distilleren we wat zij belangrijk vinden en dat vertalen we weer in aanpassingen en veranderingen. Zo wordt er nu hard gewerkt aan het aanbieden van een cyberdekking voor de verzekeringsnemers van de BAVAM-polis”.

Bavam is betrouwbaar

De Vereende deed in juni onderzoek onder financieel adviseurs op basis van de Net Promotor Score. Daaruit blijkt dat 86 procent van de financieel adviseurs een acht of hoger aan de Vereende geeft voor haar Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor Assurantietussenpersonen en Makelaars & taxateurs (BAVAM-polis).

Een kwart van de ondervraagden geeft de verzekeraar zelfs het cijfer tien. In het bijbehorende rapport staan reacties van zeer tevreden financieel adviseurs. “BAVAM is betrouwbaar. Ik heb uit ervaring geleerd dat als er een situatie is, er direct actie ondernomen wordt.” Een andere adviseur: “Ik ben enthousiast omdat ik recent een zaak had met BAVAM-polis. Ik vind dat ik erg goed ben behandeld en het contact was zeer prettig.”

Verschil maken

Sonneveld: “Ik ben blij dat we in dit soort gevallen het verschil kunnen maken. Fouten maken is menselijk. Als financieel adviseur kun je danig in de put zitten als gevolg van een aansprakelijkheidsclaim. Het levert soms slapeloze nachten op en het kan zelfs de voortgang van uw bedrijf in gevaar brengen. Dan wilt u kunnen rekenen op betrouwbare hulp. Wij bieden die. Het liefst laten we het helemaal niet komen tot een claim. We roepen financieel adviseurs dan ook op om niet te wachten tot het escaleert, maar eerder contact met ons op te nemen. Ons vroeg inschakelen heeft ook als voordeel dat we kunnen meedenken en het dossier al vroeg kennen. Schroom dus niet om contact op te nemen.”

“Onze klanten beamen dat u met een BAVAM-polis gewoon goed zit en weet waar u aan toe bent. We geven dan ook korting aan ambassadeurs. Als u als tevreden klant een nieuwe klant aandraagt, krijgen u en de nieuwe klant een jaar lang een korting van 10 procent op de jaarpremie. U steekt dan uw nek uit voor ons. Dat waarderen we en we willen die waardering dan ook laten zien.”

Cyberverzekering

Binnen het Nederlandse bedrijfsleven is er veel gedigitaliseerd. Er werd al veel gebruik gemaakt van mobiele apparatuur zoals laptops, tablets of telefoons en in de afgelopen maanden is dit gebruik, door veelvuldig thuiswerken, alleen maar toegenomen. Het is volgens Sonneveld dus van groot belang dat de data die via deze apparatuur wordt uitgewisseld en verwerkt, goed beschermd wordt tegen hackers. “Ook moet u er niet aan denken dat computersystemen worden vergrendeld en de dader losgeld eist. Naast het losgeld dat betaald moet worden kan de bedrijfsschade door het stil liggen van het bedrijf aardig oplopen. En dit overkomt niet alleen grote bedrijven. Juist ook kleine bedrijven zijn vaak het slachtoffer omdat zij op dit gebied vaak net iets minder geregeld hebben dan grote bedrijven.”

Sonneveld: “Het belang van een goede cyberverzekering begint ook steeds meer door te dringen bij onze verzekerden van de BAVAM-polis. Steeds vaker krijgen wij de vraag of wij iets kunnen betekenen op het gebied van cyberverzekeringen. Naar aanleiding hiervan hielden wij een enquête onder de lezers van onze nieuwsbrief. Hieruit bleek dat 70 procent van de respondenten niets of nauwelijks iets voor het afdekken van cyberrisico’s heeft geregeld. Ook kwam naar voren dat 90 procent wel interesse heeft in het aanvullend afsluiten van een cyberverzekering.”

 

Bert Sonneveld: ‘Geen ingewikkelde keuzes.’

Naar aanleiding hiervan heeft de Vereende de samenwerking gezocht met een gerenommeerd bedrijf op het gebied van cyberverzekeringen dat met zorgvuldig geselecteerde partners samenwerkt. “Mocht het dan onverhoopt toch tot een cyberaanval komen, dan moeten klanten er immers op kunnen vertrouwen dat deze partners de begeleiding, het advies en het nemen van maatregelen verder oppakken.

Regelmatig zorgt menselijk handelen voor het slagen van een cyberaanval. Het per ongeluk openen van een phishing e-mail is immers zo gedaan. Het bieden van een verzekeringsoplossing is dan cruciaal, maar het zorgen voor een stukje preventie en bewustwording is net zo belangrijk. Ook op dit vlak biedt de cyberverzekering van de Vereende ondersteuning. Want ook op dit vlak is voorkomen beter dan genezen.”

Het is vaak lastige materie en klanten vinden het moeilijk om een dekking te vinden die bij hen past. De Vereende kiest er daarom voor om geen ingewikkelde keuzes voor te leggen. “We willen een uitgebreide dekking gaan bieden met één verzekerd bedrag, één eigen risico en dit tegen een goede premie. Kort gezegd; binnenkort komen wij met een complete dekking die ruimschoots volstaat bij de cyberaanvallen waar onze klanten mee te maken kunnen krijgen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Overheid moet levenmarkt impuls geven"

"Overheid moet levenmarkt impuls geven"

De overheid dient de levenmarkt een impuls te geven. Te denken valt aan het toestaan van – actief transparante – provisie, fiscaalvriendelijke oplossingen...

FvActueel 21 april 2021: kansen op de levensverzekeringsmarkt

FvActueel 21 april 2021: kansen op de levensverzekeringsmarkt

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 21 april 2021 vanaf 16:30 uur het webinar ‘FvActueel: kansen op de levensverzekeringsmarkt’. Voorzitter...

Zurich lanceert Cyber Risico Scan

Zurich lanceert Cyber Risico Scan

Zurich heeft samen met Threadstone Cyber Security de Cyber Risico Scan ontwikkeld. De scan moet direct inzicht geven in de kwetsbaarheden van websites en het publiek...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Aon lanceert Cyber Incident Response

Aon lanceert Cyber Incident Response

Aon heeft Cyber Incident Response gelanceerd, een dienstverlening die bedrijven en organisaties 24/7 hulp biedt bij cyberincidenten. Maarten de Jonge, managing...

Het begint bij jezelf

Het begint bij jezelf

Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf als financieel dienstverlener. Je moet het echt zelf willen, je moet er echt zelf in geloven. Dan is klanttevredenheid...

Univé biedt standaard cyberhulp

Univé biedt standaard cyberhulp

Univé heeft een cyberhelpdesk opgezet die 24/7 klaarstaat voor klanten die met cybercriminaliteit te maken hebben of dit vermoeden. De toegang tot de service...

Webinar betekenisvol adviseren

Webinar betekenisvol adviseren

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 21 januari om 16.00 uur in de reeks FvActueel een webinar over betekenisvol ondernemen. Dagvoorzitter en tevens voorzitter...