Wel de lusten, niet de lasten
In 2016 stond het thema zorgplicht in de schijnwerpers, onder meer als gevolg van KiFiD-uitspraak 2016-373 over de opzegging van een nazorgabonnement. In discussies blijkt dat er bij veel adviseurs onzekerheid bestaat over de inhoud van de verplichte wettelijke nazorg en of daarvoor nu wel of niet een vergoeding mag worden gevraagd. Voor het katern ‘Ken je vak!’ verzorgt Adfiz dit jaar een aantal bijdragen over de invulling van de zorgplicht.
Adfiz vindt het belangrijk dat duidelijkheid wordt gecreëerd, omdat de nazorg juist veel mogelijkheden biedt om een goede band met je klant te onderhouden. Om die reden zal Adfiz in 2017 hier regelmatig aandacht aan. Ook tijdens de afgelopen Nieuwjaarsbijeenkomst stond het onderwerp centraal. Door goede voorlichting kunnen adviseurs gebruik maken van de lusten van (verplichte) nazorg, zonder deze te hoeven ervaren als een last!
wettelijke zorgplicht
Het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:401) kent een algemene zorgplicht, waarin wordt bepaald dat een opdrachtnemer de plicht heeft om de zorg in acht te nemen die van een redelijk bekwame en redelijk handelende adviseur verwacht mag worden. Daarnaast bevat de Wft (artikel 4:20) een specifieke bepaling voor de zorgplicht van financieel dienstverleners. De Wft bepaalt dat een financieel dienstverlener gedurende de looptijd van een overeenkomst aan de consument tijdig alle informatie verstrekt die relevant is voor de overeenkomst. Daarbij kun je denken aan vragen over het gegeven advies, het doorgeven van wijzigingen aan de consument en aan de verzekeraar of het melden van nieuwe regelgeving. Deze nazorg is goed te overzien en kan op relatief eenvoudige wijze worden ingevuld. De wettelijke zorgplicht hoeft dus in de uitvoering geen last te zijn.
Betaald of onbetaald
Door de aangehaalde KiFiD-uitspraak is in een deel van de markt het idee ontstaan dat de wettelijke zorgplicht gratis moet zijn. Dat lijkt niet juist. KiFiD stelt in deze uitspraak dat er in dit geval geen aparte vergoeding in rekening mocht
‘Door met je klant afspraken over nazorg te maken, blijf je als adviseur in de lead’
worden gebracht. Omdat vooraf geen aparte afspraken zijn gemaakt over de wettelijke nazorg en de vergoeding voor die nazorg, oordeelt KiFiD dat de werkzaamheden in het kader van de wettelijke zorgplicht bij aanvang reeds vergoed zijn. De werkzaamheden worden daarmee dus niet gratis uitgevoerd. Tegelijk sluit de uitspraak niet uit om over nazorg afspraken met je klant te maken.
Wie voert de nazorg
UIT Iedere klant heeft recht op nazorg. Elke financieel dienstverlener moet daarvoor zorgen. Als er bij de dienstverlening aan een klant meerdere partijen betrokken zijn, is het wel mogelijk om deze nazorg in overleg uit te laten voeren door één van de betrokken partijen. De adviseur kan dus met de verzekeraar afspreken dat de verzekeraar de nazorg voor de betreffende klant voor zijn rekening neemt.
Maar wil je dat wel? Door de wettelijke zorgplicht als een last te beschouwen en bij de verzekeraar te leggen gaan ongemerkt ook de positieve aspecten van de nazorg verloren. Door aandacht te schenken aan de klant en zijn omstandigheden krijgt de klant het gevoel echt klant te zijn en open je voor jezelf commerciële kansen, met of zonder een (betaald) nazorgabonnement!
Reactie toevoegen
Editie
Klant maakt schending zorgplicht niet hard
(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...
Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever
"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...
Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur
Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is
(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...
Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...
Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille
(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...
Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer
Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....
(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...