Welke klantwaarde heb jij?
(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant voor het kantoor en daar wordt de bediening op afgestemd. Maar welke waarde voor de klant heb jij en welke klantwaarde heeft jouw kantoor? Dat klinkt als een eenvoudige vraag, maar de praktijk laat zien dat dit antwoord niet makkelijk op papier te zetten is.
De toekomst van een bedrijf laat zich niet langer vangen in spreadsheets, maar vraagt om écht begrijpen wat klanten willen en waarde creëren. Het creëren van waarde is een randvoorwaarde voor succes, een spel dat om totale verbinding tussen bedrijf, medewerkers en klant vraagt, met als randvoorwaarde dat het goed is voor de maatschappij. Dit doe je door een of meerdere waardeproposities te ontwikkelen. Dat is de belofte over de waarde die van het bedrijf, een product of dienst mag worden verwacht in alle facetten van de marketingmix; Product, Prijs, Plaats, Promotie, Proces, Personeel en Purpose. Een waardepropositie vertelt hoe het probleem of behoefte van de klant wordt opgelost, wat de unieke klantvoordelen zijn. Een waardepropositie stelt dus de klant centraal en niet het product of de dienst.
Bbbb-model
Het ontwikkelen van een goede waardepropositie kan met verschillende modellen. Een model dat ik heel handig vind, is het zogenaamde BBBB-model. De eerste B staat voor het ontdekken van de échte klantbehoefte. Wat is het probleem, de wens, behoefte of frustratie van de klant? En dan echt op de essentie. De behoefte is geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar bijvoorbeeld bij volledige arbeidsongeschiktheid nog in hetzelfde huis kunnen blijven wonen. Daarna ga je aan de slag met de belofte. Dat is geen lange lijst met voordelen, maar op de kern een belofte die zowel het hoofd (functionele belofte) als het hart (emotionele belofte) raakt. Als je tien tennisballen tegelijk naar iemand gooit, zal hij er hoogstwaarschijnlijk niet één vangen. Gooi je er daarentegen slechts één, dan vangt de persoon de bal meestal wel. Het ontwikkelen van de belofte betekent dus simpelweg keuzes maken. In de bewijsvoering maak je duidelijk waarom jouw bedrijf dit kan en waarom het product of de dienst doet wat hij moet doen. En als de waardepropositie staat, kunnen er nog altijd barrières zijn waarom een klant het product of de dienst toch niet koopt. Probeer deze feedback van klanten vooraf te ontdekken en met passende oplossingen te komen. Klantfeedback is immers de brandstof van iedere klantgerichte organisatie. Als je jezelf bij alles wat je doet, de vraag blijft stellen wat de waarde voor de klant is, ben je goed op weg om een klant-energieke organisatie te worden. Een organisatie die actief de feedback van klanten omzet naar de juiste oplossingen en daarmee tevreden klanten genereert, medewerkers inspireert en toekomstbestendig onderneemt. Welke klantwaarde heb jij?
‘Hoe maak je jouw waarde voor de klant helder?’
Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’. Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder bij ARAG
Reactie toevoegen
Reacties
Pieter van Stratum - Betrokken gepensioneerde 24 maart 2022
Beste Sonja, De klant centraal en niet het product of dienst. Dit spreekt me aan. Mijn ambitie is "de mens achter de klant staat centraal". Ieder mens vraagt om maatwerk gerelateerd aan leefwijze, dromen, gezondheid, gezinssamenstelling, ambities etc. De oplossing is slechts het sluitstuk.
Meer over
Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
Ken je vak: Medewerkers Aandelenplan
(Rutger Westenburg, Westenburg Bedrijfsadvies, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Onlangs werd mij gevraagd: hoe kan ik mijn key medewerkers meer bij mijn bedrijf betrekken?...
Volop voer voor ondernemers in nieuwe VVP!
Financieel adviseurs dienen zich te ontwikkelen van volgers naar koplopers. Dat is de wens van hoofdredacteur Willem Vreeswijk – op 1 december 30 jaar bij...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...
Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden
Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...
Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG
(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
Ken je vak!: Ik heb een schade…
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...