Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

Ali Niknam

(Uit VVP 06-2022) “Innovatie gebeurt nooit zomaar uit het niets”, aldus CEO Ali Niknam van bunq. Volgens Niknam “barst de wereld van dingen die eenvoudiger, effectiever en beter kunnen”.

Niknam: “Kijk bijvoorbeeld naar Europese jongeren: steeds meer van hen wonen en werken voor een langere periode in het buitenland. Zo’n internationale levensstijl vraagt om een lokale manier van bankieren, ongeacht je locatie of bij welke bank je zit. Daarom introduceerden we bij bunq als eerste de mogelijkheid om je lokale rekening te kunnen openen als je op het vliegveld de gate uitloopt. Bij traditionele banken is dit vele malen ingewikkelder.

‘De komst van bunq is een enorme wake-up call geweest voor de financiële sector’

“Traditionele banken zullen continu achter de feiten aan blijven lopen, simpelweg omdat zij niet het DNA hebben van een innovatief techbedrijf. Het resultaat is dan ook dat ze volgen om relevant te blijven, niet vernieuwen om het leven van hun klanten te verbeteren. Terwijl dat juist de crux is: bieden wat consumenten willen. Innovatie gebeurt nooit zomaar uit het niets. Bij bunq hebben we altijd haarscherp voor ogen waar onze gebruikers naar op zoek zijn, wat hun wensen en doelen zijn.”

Voor niets gaat de zon op

“Voor niets gaat de zon op: wij geloven dat als je mooie producten bouwt, mensen bereid zijn daarvoor te betalen. We zijn daarom ook niet bezig met zo goedkoop mogelijk zijn, maar met het zo veel mogelijk waarde toevoegen voor onze gebruikers. De app biedt talloze manieren om tijd en geld te besparen, op een manier die bij hen past.

“De tevredenheid van onze gebruikers bepaalt ons commercieel succes. Zijn onze gebruikers tevreden, dan willen ze betalen voor een abonnement dat op hun behoeften aansluit. De omzet uit abonnementen is het afgelopen jaar verdubbeld, een duidelijke indicatie dat we onze gebruikers goed van dienst zijn.

Diversiteit

“Met bunq brengen we diversiteit naar een sector waarin alle banken, wereldwijd, eigenlijk hetzelfde doen. Ze gebruiken dezelfde systemen, dezelfde mensen, dezelfde verdienmodellen. Wij brengen het terug naar de essentie: wij bewaren jouw geld en zorgen ervoor dat jij de controle behoudt om ermee te doen wat je wil, waar je wil, wanneer je maar wil. Wij zijn er om het leven makkelijk te maken.

Ali Niknam: ‘Gebruiker bepaalt ons commercieel succes’

“Waar traditionele banken te kampen hebben met legacy software, hebben wij ons eigen banksysteem van de grond af aan opgebouwd en gebruiken we moderne technologieën om onze diensten nóg beter te maken. Als we zien dat traditionele spelers onze features kopiëren om relevant te blijven, wat regelmatig gebeurt, dan betekent dit dat we verandering op schaal teweegbrengen, niet alleen voor onze eigen gebruikers, maar juist ook daarbuiten. De komst van bunq is een enorme wake-up call geweest voor de financiële sector. We waren de eerste bank die in 35 jaar een Europese bankvergunning kreeg, wat de weg vrij heeft gemaakt voor andere partijen en de sector blijvend heeft verbeterd.”

Hypotheken

Het is tegen deze achtergrond ook dat bunq inmiddels ook actief is op het vlak van hypotheken. Dit overigens in nauwe samenwerking met hypotheekadviseurs, afsluiten van een bunq-hypotheek op basis van execution only is niet mogelijk. Bij Easy Mortgages werkt bunq samen met Tulp Hypotheken, dat feitelijk het hele traject verzorgt.

Niknam: “Ons doel is om problemen voor onze gebruikers op te lossen, waar hun leven op dat moment dan ook om draait. We introduceerden bunq Easy Mortgages voor starters die hun eerste huis willen kopen, zonder de stress van het wachten op een aanbod van een traditionele bank, wat doorgaans weken kan duren. Wij werken de aanvraag, snel, volledig digitaal en ondersteunen bij het milieuvriendelijker maken van de woning. Het is niet eenvoudig om de hypotheekmarkt te betreden, maar de afgelopen maanden hebben we in onze doelgroep een marktaandeel van ruim tien procent bereikt in een markt die in zijn geheel juist een sterke afname liet zien.”

Toekomst

Niknam: “Wat onze groeiambities betreft: the sky is the limit, maar we groeien altijd op een duurzame manier. We gaan nu een nieuwe fase in: de komende tijd staat in het teken van het verder versnellen van onze internationale groei door onze missie verder uit te breiden door heel Europa en daarbuiten.

“De afgelopen jaren hebben we talloze innovaties geïntroduceerd en mijlpalen bereikt die velen voor onmogelijk hielden. Bovendien hebben we een grote invloed op beleid en wetgeving van de gehele sector. Onlangs wonnen we een rechtszaak tegen De Nederlandsche Bank over in hoeverre nieuwe technologieën ingezet mogen worden om witwassen effectiever te bestrijden. Maar wij zetten voornamelijk in op een financiële sector waarin de consument weer centraal staat. Met bunq als voorloper van dit gedachtegoed.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van der Sluijs - Wonen en Hypotheek 5 januari 2023

Ik snap deze pretenties niet zo. Heb je wel eens geprobeerd om met die app te werken? Ondoorgrondbaar, een service van lik-me-vestje, ladingen slechte reviews en waarderingen.... en die gaan hypotheken doen.... Laat me niet lachen, ik heb een kloofje in mijn lip. Zijn witte gympen ten spijt.

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Inschrijving JIP 2023 gestart

Inschrijving JIP 2023 gestart

Voor alles en voor iedereen een verzekering. Dat is het thema van de achtste editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond van Verzekeraars,...