Werken zonder stopwatch
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik kan niet elke minuut declareren bij mijn klanten en dat wil ik ook niet. Als ik met een ‘stopwatch’ moet werken, is de lol er al snel af”, aldus Tim Klerx van Klerx Financieel Advies.
Tim ontvangt zijn inkomsten vanuit fees bij hypotheek- en financieel advies. “Daarnaast maak ik ook omzet vanuit provisie van schadeverzekeringen en abonnementen. Dit kan nog steeds uit. Ik vind de vergoeding die ik vraag (en krijg) passend voor de tijd en werkzaamheden die ik aan het betreffende werk besteed. Mocht dat niet meer zo zijn, dan zou ik bijvoorbeeld de tarieven van de abonnementen kunnen verhogen; iets wat ik sinds de start van mijn kantoor – zo’n drie jaar geleden – nog steeds niet heb hoeven doen. Of ik verhoog de fees voor advies.”
“Een enkele klant betaalt mij op basis van een vooraf afgesproken uurtarief. Naderhand heb ik diegene nog nooit het aantal gewerkte uren hoeven te verantwoorden (alleen laten zien). Hier wil ik voorlopig niets aan veranderen; dit werkt voor mij fijn genoeg op dit moment. En vooral mijn klant vindt dit ook, en daar doe je het tenslotte voor.”
Communicatie
Tim communiceert zijn beloning altijd vooraf. “Voordat mijn klant een krabbel zet op een opdracht tot dienstverlening of overeenkomst, weet diegene de kosten die aan het betreffende advies of financieel product verbonden zijn. En wat ik daarvoor ga doen. Ook hierbij hoef ik weinig verantwoording af te leggen. Mocht ik dat wel moeten, dan is dat voor mij absoluut geen probleem; ik kan hierin volledig open en eerlijk zijn.”
Tim Klerx: ‘Met openheid en eerlijkheid kom je uiteindelijk het verst, vooral in de financiële wereld.’
Tim vindt de term ‘provisieverbod’ wat zwaar klinken. “Naar mijn mening kun je het beter kostentransparantie noemen. Wat vraag je, wat doe je er wel en niet voor en wat krijgt de klant ervoor terug? Hoe betaalt de klant jou? Als je dat vooraf duidelijk maakt richting je klant, ben je al een heel eind. Maar het ‘verbod’ zelf vind ik goed. Met openheid en eerlijkheid kom je uiteindelijk het verst, ook (of beter gezegd: vooral) in de financiële wereld.”
Actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen is volgens Tim niet meer dan logisch. “Voordat een klant via mijn kantoor een verzekering afsluit, leg ik hem uit waar de te betalen premie uit bestaat. Ik heb nog nooit een klant gesproken die daarna heeft gezegd: laat die verzekering dan maar zitten. Ze gunnen hun adviseur die provisie echt wel, als er vooraf maar openheid over wordt gegeven.”
Vergrootglas
Volgens Tim ligt de sector nog steeds onder een vergrootglas. “Vooral vanwege het verleden en de ‘provisiegeheimen’ die de branche hebben gekenmerkt. Gelukkig zijn we nu steeds meer bezig om eerlijk en duidelijk te zijn naar onze klanten, ook over onze kosten en ons verdienmodel. Als we dat blijven doen, dan weet ik zeker dat de discussie over verdiensten snel zal eindigen.”
Tim gelooft dat provisie er ook over tien jaar nog zal zijn. “Maar dan wel met honderd procent eerlijkheid aan de voorkant. Ik zag bijvoorbeeld laatst al een polis voorbijkomen waar de provisie was ‘uitgesplitst’: een deel voor de verzekeringsmaatschappij, en een vergoeding voor de adviseur.”
Reactie toevoegen
Meer over
Veilig wonen begint met inzicht
(Uit katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Klanten zijn nog lang niet allemaal bewust als het gaat om woonrisico’s. Adviseren over ‘veilig wonen’...
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie
(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...
Volledige transparantie over tarieven
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik ben volledig transparant over mijn tarieven en leg uit wat de klant hiervoor mag verwachten. Nog nooit heeft een...
Laat zien wat je voor de klant doet
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen actieve provisietransparantie. Laat maar zien wat je allemaal voor de...
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik volg de beloningsdiscussie zijdelings, maar ben er niet mee bezig. Ik focus mij op mijn klanten en mijn portefeuille...
Transparantie zegt niets over kwaliteit
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Actieve provisietransparantie gaat het gesprek met de klant over de daadwerkelijke dienstverlening niet op gang brengen....
Sector moet meegroeien met de tijd
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Tevreden klanten krijg je door goede service en als je tevreden klanten hebt, krijg je automatisch goede ambassadeurs...
Uitkomst VVP-poll: provisieverbod bij uitvaartverzekeringen begraven
Een zeer ruime meerderheid (89 procent) van de stemmers op de afgelopen VVP-poll is het eens met Adfiz-directeur Enno Wiertsema dat het provisieverbod bij uitvaartverzekeringen...
Vooruitgang en persoonlijke groei
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “2023 was een jaar van vooruitgang, verdere professionalisering, waardevolle samenwerkingen en persoonlijke groei”,...
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Er gebeurt veel in de wereld. Oorlogen, spanningen, vluchtelingen die gehuisvest moeten worden, huizencrisis, inflatie,...