Wetgeving zien als kans

Christel

(Christel van Bommel-Versluijs, BrandMR, in Ken je vak! VVP 1-2025) Europese wetgeving blijft financieel dienstverleners uitdagen. DORA, de AI Act en de European Accessibility Act dwingen niet alleen tot naleving, maar ook tot bewustwording van de maatschappelijke rol van de financiële branche. Het is veel, maar wel belangrijk.

De Digital Operational Resilience Act (DORA) wil de digitale weerbaarheid van de financiële sector versterken. Met cyberdreigingen die elke dag groter worden, is dit hard nodig. Wat betekent dit concreet? Denk aan striktere eisen voor risicomanagement, verplichte scenario-analyses voor incidenten en rapportageverplichtingen. Hoe kun je een en ander in de praktijk brengen? Zorg dat niet alleen je IT-systemen voldoen, maar dat je ook je medewerkers traint op het gebied van cyber. Dit creëert niet alleen bewustzijn bij de medewerkers, maar kan ook zwakke plekken in de processen blootleggen. Alle financiële ondernemingen die onder DORA vallen moeten sinds 17 januari jongstleden aan de vereisten in de verordening en andere regelgeving voldoen.

Ethisch gebruik

Met de komst van de AI Act wordt het gebruik van kunstmatige intelli gentie aan strikte regels gebonden. De wet legt nadruk op transparan-tie, risicobeoordeling en ethisch gebruik. Zoals ik al in mijn vorige column schreef, mag AI geen discriminatie in de hand werken of beslissingen nemen zonder menselijke controle. Daarnaast speelt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een grote rol Kijk dus kritisch naar de AI-tools die je gebruikt. Stel jezelf de vraag: hoe worden deze getraind, en zijn de resultaten begrijpelijk voor zowel jou als jouw klanten? Op 1 februari 2025 is een verbod in werking getreden op een aantal AI-systemen die als onaanvaardbaar risico worden gezien. Dit verbod geldt voor aanbieders van deze systemen, maar ook voor gebruiksverantwoordelijken.

‘Een kans om te laten zien waar je voor staat’

Toegankelijkheid

De European Accessibility Act richt zich op toe gankelijkheid voor mensen met een beperking. Voor financiële dienstverleners betekent dit dat websites, apps en documenten toegankelijk moeten zijn, ongeacht de beperking die iemand heeft. Toegankelijkheid gaat verder dan techniek – het raakt ook aan hoe je communiceert met je klanten. Denk aan duidelijke en toegankelijke taal, voorleesfuncties en kleurgebruik op je website. Praktische tip? Laat je website en diverse documenten testen door gebruikers met verschillende beperkingen en stel een verbeter plan op. Dit toont niet alleen aan dat je aan de wet voldoet, maar ook dat je echt om je klanten geeft.

Regelgeving zoals hierboven beschreven zal als last voelen en dat is begrijpelijk. Het kost tijd en moeite om wijzigingen in de wetgeving bij te houden en door te voeren in de dagelijkse praktijk. En dat naast de ‘normale’ dagelijk se werkzaamheden: klanten adviseren over en bemiddelen in een hypotheek of verzekeringen. Informeer bij collega’s hoe zij het aanpakken, of schakel een externe specialist op het gebied van compliance in. Wetgeving volgen is geen doel op zich. Het is een kans om te laten zien waar je voor staat. Want vertrouwen win je niet alleen met woorden, maar (ook) met daden.

Christel van Bommel-Versluijs is Adviseur Legal & Compliance bij BrandMR.

Reactie toevoegen

 
Meer over
BrandMR neemt Smart Letselschade over

BrandMR neemt Smart Letselschade over

BrandMR heeft Smart Letselschade overgenomen met als doel de kwaliteit van letselschadehulp in Nederland verder te verbeteren en de handen in een te slaan voor slachtoffers...

BrandMr neemt Hooglander Advocaten over

BrandMr neemt Hooglander Advocaten over

BrandMr heeft Hooglander Advocaten overgenomen. Deze overname past in de missie van BrandMr om detoegang tot het recht op een laagdrempelige manier te groten. "We...

Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

AI en de grenzen van de AVG

AI en de grenzen van de AVG

(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...

"Mkb-ondernemers zijn notoire rechtmijders"

"Mkb-ondernemers zijn notoire rechtmijders"

BrandMR heeft een juridische dienst gelanceerd, speciaal voor kleine ondernemers. Net als bij het bestaande aanbod voor particulieren, werkt BrandMR met vaste voorspelbare...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Help, ik moet POGGEN

Help, ik moet POGGEN

(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...