Wetgeving zien als kans
(Christel van Bommel-Versluijs, BrandMR, in Ken je vak! VVP 1-2025) Europese wetgeving blijft financieel dienstverleners uitdagen. DORA, de AI Act en de European Accessibility Act dwingen niet alleen tot naleving, maar ook tot bewustwording van de maatschappelijke rol van de financiële branche. Het is veel, maar wel belangrijk.
De Digital Operational Resilience Act (DORA) wil de digitale weerbaarheid van de financiële sector versterken. Met cyberdreigingen die elke dag groter worden, is dit hard nodig. Wat betekent dit concreet? Denk aan striktere eisen voor risicomanagement, verplichte scenario-analyses voor incidenten en rapportageverplichtingen. Hoe kun je een en ander in de praktijk brengen? Zorg dat niet alleen je IT-systemen voldoen, maar dat je ook je medewerkers traint op het gebied van cyber. Dit creëert niet alleen bewustzijn bij de medewerkers, maar kan ook zwakke plekken in de processen blootleggen. Alle financiële ondernemingen die onder DORA vallen moeten sinds 17 januari jongstleden aan de vereisten in de verordening en andere regelgeving voldoen.
Ethisch gebruik
Met de komst van de AI Act wordt het gebruik van kunstmatige intelli gentie aan strikte regels gebonden. De wet legt nadruk op transparan-tie, risicobeoordeling en ethisch gebruik. Zoals ik al in mijn vorige column schreef, mag AI geen discriminatie in de hand werken of beslissingen nemen zonder menselijke controle. Daarnaast speelt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een grote rol Kijk dus kritisch naar de AI-tools die je gebruikt. Stel jezelf de vraag: hoe worden deze getraind, en zijn de resultaten begrijpelijk voor zowel jou als jouw klanten? Op 1 februari 2025 is een verbod in werking getreden op een aantal AI-systemen die als onaanvaardbaar risico worden gezien. Dit verbod geldt voor aanbieders van deze systemen, maar ook voor gebruiksverantwoordelijken.
‘Een kans om te laten zien waar je voor staat’
Toegankelijkheid
De European Accessibility Act richt zich op toe gankelijkheid voor mensen met een beperking. Voor financiële dienstverleners betekent dit dat websites, apps en documenten toegankelijk moeten zijn, ongeacht de beperking die iemand heeft. Toegankelijkheid gaat verder dan techniek – het raakt ook aan hoe je communiceert met je klanten. Denk aan duidelijke en toegankelijke taal, voorleesfuncties en kleurgebruik op je website. Praktische tip? Laat je website en diverse documenten testen door gebruikers met verschillende beperkingen en stel een verbeter plan op. Dit toont niet alleen aan dat je aan de wet voldoet, maar ook dat je echt om je klanten geeft.
Regelgeving zoals hierboven beschreven zal als last voelen en dat is begrijpelijk. Het kost tijd en moeite om wijzigingen in de wetgeving bij te houden en door te voeren in de dagelijkse praktijk. En dat naast de ‘normale’ dagelijk se werkzaamheden: klanten adviseren over en bemiddelen in een hypotheek of verzekeringen. Informeer bij collega’s hoe zij het aanpakken, of schakel een externe specialist op het gebied van compliance in. Wetgeving volgen is geen doel op zich. Het is een kans om te laten zien waar je voor staat. Want vertrouwen win je niet alleen met woorden, maar (ook) met daden.
Christel van Bommel-Versluijs is Adviseur Legal & Compliance bij BrandMR.
Reactie toevoegen
Meer over
(door Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur) Adviseren komt eigenlijk overal op hetzelfde neer. Inventariseren, analyseren wat passend is bij de wensen...
(door Christel van Bommel, compliance-expert) Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een...
Het belang van een incidentenprocedure bleek weer eens in het geval waarin een kantoor door een aanbieder werd gewezen op mogelijke fraude door een van de medewerkers....

Maak van nazorg een beetje liefde
Nazorg lijkt alleen maar een verplichting. De markt bedelt zelfs bij de AFM voor meer regels. Dit is toch tegennatuurlijk?! Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid?...

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan
(door Christel van Bommel, Polis Advocaten) Als compliance-adviseur kom ik vaak bij financieel dienstverleners over de vloer. Om ze te adviseren over het inrichten...

Formaliteit?! Lampje ging uit...
O nee…daar heb je haar weer. Komt ze weer zeuren wat er allemaal niet goed gaat. Dat een procedure niet juist is uitgevoerd of een werkwijze niet klopt....

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...

"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"
"De meest overtrokken zorgplicht is wel de wettelijk verplichte informatie", stelt Silvia Janssen van Onkar Compliance in het kenniskatern Ken je vak! in VVP 2. "Die...

Aantekeningen in een dossier. Ik houd ervan. Wat losse woorden van wat een klant tijdens een gesprek terloops heeft genoemd. Wat hij leuk of belangrijk vindt:...

