Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Marcel Kroon 2018

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten.

Wanneer ik de bus uitstap, zie ik de eerste rood-wit gekleurde uitdossingen al voorbijkomen. Vol verwachting klopt mijn hart als ik richting het stadion loop. Het is alweer even geleden dat ik een wedstrijd van mijn club heb bijgewoond. En juist in dit superseizoen op het moment dat ‘we’ nog op drie fronten actief zijn mag ik een wedstrijd van Ajax bijwonen in de Johan Cruijff Arena. In het stadion aangekomen blijk ik direct naast het vak met de fanatiekste Ajaxsupporters te zitten, de F-side. De passie en het vuur bij deze groep is ongeëvenaard. Ze zingen continu, scanderen namen en leuzen en blazen hun club hiermee richting het doel van de tegenstander.

Als marketeer bekijk ik dit soort taferelen vol bewondering en verwondering. Ieder bedrijf is immers op zoek naar echte fans. Fans die voor je door het vuur gaan, de loftrompet over jou afsteken. Wat mij vooral fascineert, is hoe een merk zo tot leven kan komen. Wat is daar voor nodig?

Historie en de daarbij behorende verhalen rondom een voetbalclub spelen een belangrijke rol. Voorbeelden van tragiek en heroïek die zich afspeelden in het roemruchte verleden zijn er legio. De echte Ajaxfans dissen de legendarische momenten zo op. Kluivert die met het puntje van de schoen wist te scoren in de finale tegen AC Milan. De magistrale omhaal van Van Basten tegen Den Bosch behoort tot het collectieve Ajaxgeheugen, net als de actie van Zlatan die zes spelers van NAC het bos in stuurt en dan scoort.

Instagram

Hedendaagse communicatiemogelijkheden maken het voor voetbalclubs nog makkelijker om de verhalen in beeld bij fans te krijgen. Ajax maakte daar maximaal gebruik van rond de Europese tournee van afgelopen seizoen. Dit leidde ertoe dat ze van een miljoen Instagramvolgers op 2 februari naar 2,9 miljoen volgers op 13 juni gingen. Ruim vier keer zoveel als PSV en Feyenoord samen! Heroïsche filmpjes werden gepost rondom de belangrijke Europese wedstrijden. Grappige en authentieke posts gingen viraal. Grappig was bijvoorbeeld het filmpje over de net gecontracteerde Kjell Scherpen die in het verleden had gezegd voor Feyenoord te zijn en die nu strafregels moest schrijven onder het toeziend oog van Overmars en Van der Sar. Authentiek het beeld dat nieuwbakken helden De Jong en De Ligt in de AH staan met hun boodschappenmandje.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Verhalen

In de Arena klinkt het ‘Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!’ regelmatig. En afgelopen seizoen was dat ook vaak zo. Het is natuurlijk een illusie te denken dat klanten van een assurantiekantoor een vergelijkbare slogan voor hun kantoor ten gehore zullen brengen. Toch denk ik dat kantoren nog veel kunnen winnen met contentmarketing. Content middels verhalen die zorgen voor beleving en tot de verbeelding spreken. Verhalen die klanten het gevoel geven dat ze zich met dit merk kunnen identificeren en erbij willen horen. Verhalen over bijzondere risico’s en schades. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Verhalen die supporters opleveren.

Ajax won overigens met 4-2 en de volgende dag gingen Frenkie en Matthijs gewoon weer samen boodschappen doen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

Maak een uithangbord van uw klant

Maak een uithangbord van uw klant

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben...

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Er is al ontzettend veel geschreven over cyberrisico’s en -verzekeringen. De statistieken over het aantal slachtoffers en de miljarden euro’s aan schade...

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Wanneer heeft u voor het laatst gezegd ‘ik ga deze week eens even ontzettend aan mijn gunfactor werken’? Waarschijnlijk nog nooit. Ikzelf ook niet....

Bijzondere risico's op VVP-event

Bijzondere risico's op VVP-event

VVP organiseert samen met De Hoop, OOM Verzekeringen, Turien & Co. en de Vereende op woensdag 28 maart het kennisevent Bijzondere Risico's. Financieel...

Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

Inmiddels ben ik een jaar onderweg met het bezoeken van assurantieadviseurs. Een leerzaam jaar. In eerste instantie gaf ik marketingadvies in de breedste zin van...