Wil ik het eigenlijk echt wel?

robot (rennend 2019)

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie woorden: willen, kunnen, begrijpen.

Veel adviseurs voelen de druk en de noodzaak van het aanpassen van hun bedrijfsmodel. Als je het al niet zelf wilt, voert de wetgever de druk steeds meer op. Helaas is opgelegde druk niet de beste basis om verandering aan te brengen, laat staan te borgen.

Het allerbelangrijkste is: je moet het écht willen. Niet omdat het je verplicht wordt opgelegd, maar omdat je droom of doel echt iets is waar je ongelofelijk blij van wordt. Als het dan een keer tegenzit, kijk je naar je doel en wat dat voor je betekent. Wil je dat echt nog steeds heel graag, dan kun je kijken waar de volgende twee punten je kunnen helpen.

Kunnen

Valkuilen, tegenslagen en uitdagingen hebben vaak te maken met iets doen wat je nog niet kunt. Je lost dit op door het te doen. Dat kun je zelf doen of je vraagt iemand erbij die het al een keer gedaan heeft om het voor te doen. Net zolang totdat je het zelf kan. Het mooiste voorbeeld is fietsen. Bijna iedereen in Nederland kan fietsen en dat heb je geleerd door te proberen, te vallen en op te staan en opnieuw te doen. Het mooie is: je bent er niet aan dood gegaan en hebt inmiddels kilometers op de pedalen staan.

Begrijpen

In sommige gevallen zul je eerst iets moeten leren. Voordat je überhaupt kon fietsen, moest je eerst leren dat er iets bestond als een fiets. Merk je dat je in je bedrijf kennis tekort komt om je valkuil te overwinnen, zorg dan dat je het leert. Op internet is al veel gratis te vinden, cursussen zijn er op allerlei vlakken en er zijn veel specialisten die je op je bedrijf kunt laten komen. Niets houd je dus tegen om de noodzakelijke kennis op te doen om je uitdaging te beslechten.

‘Fietsen heb je ook geleerd door te vallen en op te staan’

Elke keer als een ingeslagen weg stokt, elke keer als je terugvalt in oude patronen kun je je zelf weer afvragen: kan ik het? Begrijp ik het? Maar uiteindelijk ligt de voortgang in de meest essentiële vraag: is mijn noodzaak groot genoeg? Wil ik het eigenlijk echt wel?

Reactie toevoegen

 
Editie
Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...