Wil ik het eigenlijk echt wel?

robot (rennend 2019)

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie woorden: willen, kunnen, begrijpen.

Veel adviseurs voelen de druk en de noodzaak van het aanpassen van hun bedrijfsmodel. Als je het al niet zelf wilt, voert de wetgever de druk steeds meer op. Helaas is opgelegde druk niet de beste basis om verandering aan te brengen, laat staan te borgen.

Het allerbelangrijkste is: je moet het écht willen. Niet omdat het je verplicht wordt opgelegd, maar omdat je droom of doel echt iets is waar je ongelofelijk blij van wordt. Als het dan een keer tegenzit, kijk je naar je doel en wat dat voor je betekent. Wil je dat echt nog steeds heel graag, dan kun je kijken waar de volgende twee punten je kunnen helpen.

Kunnen

Valkuilen, tegenslagen en uitdagingen hebben vaak te maken met iets doen wat je nog niet kunt. Je lost dit op door het te doen. Dat kun je zelf doen of je vraagt iemand erbij die het al een keer gedaan heeft om het voor te doen. Net zolang totdat je het zelf kan. Het mooiste voorbeeld is fietsen. Bijna iedereen in Nederland kan fietsen en dat heb je geleerd door te proberen, te vallen en op te staan en opnieuw te doen. Het mooie is: je bent er niet aan dood gegaan en hebt inmiddels kilometers op de pedalen staan.

Begrijpen

In sommige gevallen zul je eerst iets moeten leren. Voordat je überhaupt kon fietsen, moest je eerst leren dat er iets bestond als een fiets. Merk je dat je in je bedrijf kennis tekort komt om je valkuil te overwinnen, zorg dan dat je het leert. Op internet is al veel gratis te vinden, cursussen zijn er op allerlei vlakken en er zijn veel specialisten die je op je bedrijf kunt laten komen. Niets houd je dus tegen om de noodzakelijke kennis op te doen om je uitdaging te beslechten.

‘Fietsen heb je ook geleerd door te vallen en op te staan’

Elke keer als een ingeslagen weg stokt, elke keer als je terugvalt in oude patronen kun je je zelf weer afvragen: kan ik het? Begrijp ik het? Maar uiteindelijk ligt de voortgang in de meest essentiële vraag: is mijn noodzaak groot genoeg? Wil ik het eigenlijk echt wel?

Reactie toevoegen

 
Editie
De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...

Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...