Wil ik het eigenlijk echt wel?

robot (rennend 2019)

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie woorden: willen, kunnen, begrijpen.

Veel adviseurs voelen de druk en de noodzaak van het aanpassen van hun bedrijfsmodel. Als je het al niet zelf wilt, voert de wetgever de druk steeds meer op. Helaas is opgelegde druk niet de beste basis om verandering aan te brengen, laat staan te borgen.

Het allerbelangrijkste is: je moet het écht willen. Niet omdat het je verplicht wordt opgelegd, maar omdat je droom of doel echt iets is waar je ongelofelijk blij van wordt. Als het dan een keer tegenzit, kijk je naar je doel en wat dat voor je betekent. Wil je dat echt nog steeds heel graag, dan kun je kijken waar de volgende twee punten je kunnen helpen.

Kunnen

Valkuilen, tegenslagen en uitdagingen hebben vaak te maken met iets doen wat je nog niet kunt. Je lost dit op door het te doen. Dat kun je zelf doen of je vraagt iemand erbij die het al een keer gedaan heeft om het voor te doen. Net zolang totdat je het zelf kan. Het mooiste voorbeeld is fietsen. Bijna iedereen in Nederland kan fietsen en dat heb je geleerd door te proberen, te vallen en op te staan en opnieuw te doen. Het mooie is: je bent er niet aan dood gegaan en hebt inmiddels kilometers op de pedalen staan.

Begrijpen

In sommige gevallen zul je eerst iets moeten leren. Voordat je überhaupt kon fietsen, moest je eerst leren dat er iets bestond als een fiets. Merk je dat je in je bedrijf kennis tekort komt om je valkuil te overwinnen, zorg dan dat je het leert. Op internet is al veel gratis te vinden, cursussen zijn er op allerlei vlakken en er zijn veel specialisten die je op je bedrijf kunt laten komen. Niets houd je dus tegen om de noodzakelijke kennis op te doen om je uitdaging te beslechten.

‘Fietsen heb je ook geleerd door te vallen en op te staan’

Elke keer als een ingeslagen weg stokt, elke keer als je terugvalt in oude patronen kun je je zelf weer afvragen: kan ik het? Begrijp ik het? Maar uiteindelijk ligt de voortgang in de meest essentiële vraag: is mijn noodzaak groot genoeg? Wil ik het eigenlijk echt wel?

Reactie toevoegen

 
Editie
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...