Woekeren

section1_page2_article25_1.jpg

Het woekerpolisdossier is beladen met emoties én belangen. Iedereen lijkt het erover eens dat gedupeerden snel en goed geholpen moeten worden, zonder de consequentie dat verzekeraars en adviseurs hierdoor hun deuren definitief moeten sluiten. Er dient een respectabele oplossing te komen voor alle partijen. Probleem blijft dat heel veel partijen van mening zijn dat ‘de ander’ nu juist niet de aangewezen partij is om de consument te helpen. En wie heeft daar geen baat bij? Juist… de consument.

Deze affaire is alweer tien jaar aan de gang. Tenminste als je rekent vanaf de eerste erkenningen vanuit de sector dat er een affaire was. Het feit dat de kosteninhoudingen vanuit aanbieders aan de hoge kant zijn, is al bekend sinds 1995. Als je het zo stelt, blinkt de sector niet bepaald uit in doeltreffendheid en oplossingsgerichtheid.

Natuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden aan te wijzen, maar door deze affaire te laten voortwoekeren, wordt het probleem er alleen maar erger op. Voormalig Ombudsman financiële dienstverlening Jan Wolter Wabeke zei onlangs nog dat de strijd tussen verzekeraars en consumentenorganisaties alleen maar verder escaleert, waardoor een einde van de affaire waarschijnlijk nog jaren op zich laat wachten.

In deze diepe duisternis zijn er ook lichtpunten. Tal van adviseurs zijn al jaren bezig met het geven van hersteladviezen. Hier zijn vele consumenten mee geholpen. Ook hebben verzekeraars hier en daar wel degelijk werk gemaakt om gedupeerden te helpen, ook al was het soms een harde leerschool. Je kunt in ieder geval stellen dat de sector niet heeft uitgeblonken in inlevingsvermogen en dat te veel financieel dienstverleners zich niet verantwoordelijk voelen voor deze affaire en dus nu ook de verantwoordelijkheid niet nemen om mee te werken aan een oplossing. Dit zijn echter totaal verschillende dingen. Een klant met een gebroken been moet je willen helpen, ook al heb je dat been niet eigenhandig gebroken.

Anno 2016 heeft het Verbond een Adviesloket geopend. Hier krijgen mensen hersteladvies, dat door het Verbond wordt betaald, van advieskantoor Triple A Risk Finance. Het Verbondsinitiatief wordt toegejuicht door de AFM, die consumenten oproept in actie te komen. Vervolgens zijn er weer partijen die hier ernstig bezwaar tegen maken en het initiatief betitelen als een ‘zwarte dag voor het onafhankelijke financieel advies in Nederland’.

Ga met elkaar praten, probeer van elkaar te leren en help elkaar om de consument daadwerkelijk verder te helpen. Daarbij passen de initiatieven van al die onafhankelijke adviseurs, daarbij past dit Verbondsadvies, daarbij past ook een site en een promotiecampagne vanuit politiek en sector om consumenten te verwijzen naar alle mogelijke woekerpolisherstellers en daarbij past een dialoog over verdere ideeën om dit immense probleem aan te pakken.

‘Een klant met een gebroken been moet je willen helpen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure

Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure

Odin heeft een nieuwe claimprocedure voor 'woekerpolisgedupeerden' ontwikkeld. "In de laatste jaren zijn veel nieuwe feiten boven water gekomen, is er meer...

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

In haar column zaterdag in het FD stelt Erica Verdegaal de adviseurs die woekerpolissen verkochten voor de klant aanvoelen als zakkenrollers. Verdegaal, in een column...

Ruim 1.000 meldingen bij Meldpunt Woekerpolissen ASR

Ruim 1.000 meldingen bij Meldpunt Woekerpolissen ASR

De Consumentenbond heeft meer dan 1.000 meldingen gekregen bij haar Meldpunt Woekerpolissen ASR. "Wij gaan voor de consumenten die een melding bij ons hebben...

Wantrouwen wegens woekerpolissen blijft

Wantrouwen wegens woekerpolissen blijft

“Hoe kunt u mij daarvoor nu naar mijn verzekeraar sturen?! Deze heeft mij toch dat foute product verkocht!” Zo reageerde een klant bij het Nibud op de...

Verbond: onafhankelijk loket hersteladvies

Verbond: onafhankelijk loket hersteladvies

Het Verbond van Verzekeraars werkt aan een onafhankelijk adviesloket waar consumenten kosteloos hersteladvies kunnen krijgen. Dat schrijft het Verbond in een reactie...

Omtzigt: "woekerpolis had nooit verkocht mogen worden"

Omtzigt: "woekerpolis had nooit verkocht mogen worden"

Het tv-programma 'Dit is de dag', dat zaterdag een uitzending had over woekerpolissen, heeft aanvullende interviews op haar website gezet. Het gaat om gesprekken...

Consumentenbond opent \'meldpunt woekerpolissen a.s.r.\'

Consumentenbond opent \'meldpunt woekerpolissen a.s.r.\'

De Consumentenbond heeft een meldpunt woekerpolissen a.s.r. geopend. Dit nadat vorige week bekend werd dat a.s.r. in een aantal gevallen een geheime schikking heeft...

Omtzigt blijft inzetten op openheid over verdiensten op woekerpolissen

Omtzigt blijft inzetten op openheid over verdiensten op woekerpolissen

Tweede-Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) blijft inzetten op openheid over de verdiensten op woekerpolissen. Omtzigt diende onlangs een motie in op grond waarvan verzekeraar/adviseur...

Woekerpolissen: AFM laat tanden zien

Woekerpolissen: AFM laat tanden zien

De AFM heeft een tuchtklacht ingediend tegen SRLEV N.V. (Reaal) bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) omdat "de resultaten van...

Woekerpolissen: Dijsselbloem houdt lijn vast

Woekerpolissen: Dijsselbloem houdt lijn vast

Minister Dijsselbloem van Financiën gaat niet in op het pleidooi van de Consumentenbond voor een commissie voor aanvullende collectieve compensatieregelingen....