Woorden kunnen tot misverstanden leiden

LEVEN – Door de sector gebruikte termen en woorden kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Een aantal voorbeelden in recente uitspraken van de geschillencommissie.

Standaard rendement: De consument interpreteerde dit ten onrechte als een rendement waarvan hij er van mag uitgaan dat het te realiseren rendement ergens in deze buurt zal komen (Uitspraak 2017 – 472).

Garantieverzekering: In deze casus ging het om een levensverzekering waarbij het kapitaal bij vooroverlijden was gegarandeerd, maar niet het kapitaal dat uitgekeerd wordt bij inleven zijn op einddatum. Dit had de consument dus wel verwacht (Uitspraak 2017 – 473).

Rendement Beleggings Polis: De vraag of de polis wel of niet een positieve waardeontwikkeling kent, heeft niets te maken met het rendement dat de bank, die deze constructie aanbiedt als concern, tijdens de looptijd van de verzekering boekt (Uitspraak 2017 – 420).

Bij in leven zijn van de verzekerde op de einddatum van de verzekering wordt een bedrag uitgekeerd, dat wordt opgebouwd met de opbrengsten voortvloeiend uit de belegging van de reserve van de verzekering. Consument verwachtte een relevant bedrag om daarmee zijn hypotheekschuld te kunnen aflossen. De uitkering bedroeg slechts 48 euro omdat uit de polisvoorwaarden blijkt dat er slechts reserve wordt opgebouwd indien het rendement op de beleggingen meer is dan 5 procent en er in de bewuste periode niet meer dan deze 5 procent door de verzekeraar was behaald (Uitspraak 2017 – 421).

De voorbeelden tonen aan dat zorgvuldige communicatie veel klachten kunnen voorkomen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0869) De consument heeft een woonhuisverzekering afgesloten. De gevolmachtigde heeft de verzekering na een schademelding tussentijds opgezegd....

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...

Dak ging er ten onrechte af bij klager

Dak ging er ten onrechte af bij klager

(Kifid-uitspraak GC 2023-0831) De consument heeft tijdens zijn vakantie contact opgenomen met Aveco vanwege een defect aan het hefdak van zijn camper. Hoewel er...