Zakenreiziger verwacht vooral zekerheid
(Partner in Kennis Hienfeld in VVP 2) De coronapandemie veranderde het idee van veiligheid. Zo is voor internationale zakenreigers actuele informatie belangrijker dan ooit. Hienfeld vond het dan ook tijd voor een update van zijn zakelijke reisverzekering. Het resultaat is een moderne set voorwaarden, een alles-in-één travel app die risico’s voor en tijdens de reis in kaart brengt, een uitgebreid pakket aan hulpdiensten en de garantie op kwalitatieve afhandeling bij schade.
Covid-19 zette de wereld op zijn kop. Wat voorheen als de norm gold, naar kantoor, een vergaderruimte delen, opeengepakt in het openbaar vervoer, was plotseling onwenselijk vanwege het risico op verspreiding van het virus. De problematiek culmineerde in het internationaal zakelijk reizen. Het reizen zelf was een korte periode zo goed als onmogelijk, maar toen alles weer op gang kwam, was het maar de vraag welke regels er in een bepaald land van kracht waren en of reizigers überhaupt konden terugkeren. Inmiddels ligt de tijd van periodieke lockdowns achter ons, maar de vereiste documenten, coronaregels en risico’s verschillen nog altijd per land.
Hienfeld zag de wensen van werkgevers en werknemers in de markt van zakelijk reizen veranderen en gebruikte haar bevindingen voor een nieuw maatwerkproduct. “We krijgen dagelijks input uit onze klantenkring, alsmede via financieel adviseurs en brokers, dus onze specialisten kunnen een haarscherp beeld schetsen”, zegt Erwin Peters, manager underwriting Accident & Travel van Hienfeld. “Er is tegenwoordig veel behoefte aan brede informatievoorziening. Niet alleen voorafgaand aan de reis, ook tijdens het verblijf en na het verlaten van het land. Daarnaast willen zowel werkgevers als werknemers een pakket dat volledig ontzorgt. Als er iets gebeurt, moeten ze snel kunnen terugvallen op een netwerk van hulpdiensten en op een zorgvuldige afhandeling van eventuele schade kunnen rekenen.”
Zekerheid staat voorop, benadrukt Peters, en dat gaat vele malen verder dan het financiële plaatje. Immateriële ondersteuning wint volgens hem sinds corona alleen maar terrein. “Werknemers willen weten welke lokale veiligheidsrisco’s er zijn, zodat ze goed voorbereid op reis kunnen. Mocht er zich een calamiteit voordoen, dan moeten juridische en medische bijstand en repatriëring gegarandeerd zijn. Werkgevers dragen een zorgplicht voor hun medewerkers, ook zij willen uiteraard dat het hele traject goed is geregeld.”
Eigen travel app
De input van eindklanten zorgde bij Hienfeld voor een sterk staaltje omdenken. Waar de vroegere zakelijke reisverzekering uit een uitbreidbare basis bestond, kenmerkt de nieuwe verzekering zich door een totaalpakket, waarbij klanten er desgewenst onderdelen kunnen afhalen. Peters: “We zijn anders naar een verzekering voor zakelijk reizen gaan kijken. Alle relevante risico’s, zoals bagageverlies, medische kosten, aansprakelijkheid, zijn erin ondergebracht. Maar verzekeren blijft maatwerk, dus de klant kan er ook voor kiezen om dekkingen uit te breiden of juist weg te laten.”
De nieuw ontwikkelde Travel App van Hienfeld vervult een centrale rol in de verzekeringsoplossing voor zakelijk reizen. Reizigers kunnen er nauwkeurig (medische) risico’s voor een specifiek gebied mee in kaart brengen en ontvangen alerts en updates voor en tijdens de reis. De app biedt ook direct toegang tot de 24/7 alarmcentrale van Hienfeld. “Het is een eenvoudig te gebruiken tool waarin alles samenkomt”, geeft Erwin Peters aan. “We hebben de Travel App in eigen beheer ontwikkeld. Bovendien zijn er meerdere risicodragers aan de zakelijke reisverzekering verbonden, dus we komen niet opeens voor vervelende verrassingen te staan. Het is een product dat garant staat voor zekerheid en continuïteit. Het kan jarenlang mee.”
Persoonlijk
De ontwikkeling van de Travel App past naadloos in de visie van de grootste nicheverzekeraar van Nederland. Het vierde-generatie-familiebedrijf, opgericht in 1874, heeft persoonlijke service bovenaan het prioriteitenlijstje staan. Dat betekent in geen geval dat ze automatiseringsuitdagingen uit de weg gaat, maar een keuzemenu zul je niet bij Hienfeld aantreffen, stelt Marcel de Waal, manager Marketing & Sales bij Hienfeld. “Als financieel adviseurs ons bellen, krijgen ze gewoon een specialist aan de lijn. We staan voor kwaliteit en daar hoort een persoonlijke benadering bij.”
Hienfeld biedt inmiddels achttien nicheverzekeringen aan, onderverdeeld over de lijnen Accident & Travel, Financial Lines en Fine Art, Private & Specialty Lines. Hienfeld werkt daarbij alleen samen met financieel adviseurs. Rechtstreeks een verzekering sluiten is niet mogelijk. De Waal: “Wij vinden belangrijk dat er altijd een deskundige adviseur bij betrokken is. We willen het voor financieel adviseurs zo makkelijk mogelijk maken om hun relaties goed te adviseren. Zo leveren we drie opties aan als een adviseur een offerte voor een cyberverzekering opvraagt: een offerte van onze eigen cyberverzekering en twee exemplaren van andere verzekeraars. Dat wordt gewaardeerd.”
Erwin Peters en Marcel de Waal: ‘Zekerheid staat voorop.’
Wat automatiseren betreft, zet Hienfeld onder meer stappen in de gebruiksvriendelijkheid van het extranet, dat steeds meer nicheproducten herbergt. Financieel adviseurs kunnen het extranet gebruiken voor berekenen, offreren en aanvragen.
In de smaak
Eind april lanceert Hienfeld de nieuwe zakelijke reisverzekering. De reacties bij de eerste aankondiging waren volgens Marcel de Waal positief. “We krijgen goede berichten terug uit het werkveld. Het idee van een complete en eenvoudig te gebruiken Travel App valt in de smaak. Voor financieel adviseurs hebben we een factsheet voor de installatie van de app gemaakt. Zij kunnen daar hun klanten mee ondersteunen. En natuurlijk kunnen adviseurs altijd contact met ons op nemen. Bel gerust.”
Reactie toevoegen
Meer over
‘We willen kansen voor adviseurs beter in beeld brengen’
(Partner in Kennis Aegon in VVP 3, 2023) De beste hypotheekportalen van Nederland ontwikkelen. Dát is het doel van Arnoud van ’t Riet, Product Owner...
(Partner in Kennis Avéro Achmea in VVP 3, 2023) Wie onderneemt, heeft te maken met risico’s. “En dat zijn er momenteel nogal wat”, weet...
(Partner in Kennis Dazure in VVP 3, 2023) Gelukkig wordt er door veel mensen deskundig advies gevraagd aan een financieel adviseur. Dit is verstandig. Er zijn...
MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren
(Partner in Kennis Scildon in VVP 2) Paul Klomberg Assurantiën is gevestigd in het landelijk gelegen Silvolde (Gelderland). In deze aflevering geeft Scildon...
Jong van geest met 83 jaar bestaansrecht
(Partner in kennis DDW Group in VVP 1, 2023) In de golf van fusies en overnames is het een verademing om de directeur van een autonoom familiebedrijf aan te horen....
Duurzaam verzekeren, kan dat eigenlijk wel?
(Partner in Kennis, AnsvarIdéa in VVP 5-2022) Als van oorsprong idealistische verzekeraar zet AnsvarIdéa vol in op duurzaamheid. In de verzekeringswereld...
Adviseur snel met werkgever in gesprek
(Partner in Kennis a.s.r. in VVP 6) De contouren van ons nieuwe pensioenstelsel tekenen zich af. Hoewel de specifieke invulling nog op zich laat wachten, is al...
Financieel advies is cruciaal!
(Partner in Kennis ING Intermediair in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Heeft de onafhankelijk financieel adviseur een cruciaal beroep? Hidde Coebergh, directeur...
Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021
Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...
Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint
Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...