Zelf weer even klant

Christel van Bommel 2019

(door Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur) Adviseren komt eigenlijk overal op hetzelfde neer. Inventariseren, analyseren wat passend is bij de wensen van de klant en adviseren over mogelijke productoplossingen.

Eerlijk is eerlijk, het zat er al een tijdje aan te komen. Mijn oude laptop was aan vervanging toe. Ik had wel al een paar keer gekeken naar een andere. Maar hij deed het nog, dus er was geen echte noodzaak. Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden. Welke laptop past het beste bij waar ik hem voor nodig heb? Toen gaf mijn laptop zonder aankondiging een boodschap die neerkomt op: ‘Ik ben oud, je hebt nu tijd genoeg gehad om een andere aan te schaffen. Ik kap ermee. Succes verder.’

Om toch te kunnen werken moest ik me wel gaan verdiepen in een wereld die vreemd voor mij is. Hoe kan ik de juiste keuze maken als er zoveel mogelijkheden zijn? Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua prestaties. Maar eigenlijk wilde ik me er helemaal niet in verdiepen. Ik had gewoon geen zin om erover na te denken. Want het is mijn expertise niet. Het is voor mij een eens in de zoveel tijd noodzakelijk kwaad. Aan de andere kant gaat het wel over iets dat ik dagelijks gebruik en nodig heb. Op naar een adviseur. Een laptopadviseur.

“Wat zijn uw wensen? Waar gaat u hem voor gebruiken? Wat zijn de belangrijkste voorwaarden waar de laptop aan moet voldoen? En, niet geheel onbelangrijk, wat wilt u er maximaal voor betalen?” Hé, die vragen komen mij bekend voor. Die worden ook in ‘mijn wereld’ aan klanten gesteld. En zo dus ook in de laptopwereld.

Op zijn vragen heb ik antwoord gegeven. Waarvan de belangrijkste waren: ik wil een snelle, makkelijk mee te nemen Windows laptop. Ik zei nog net niet: ‘een witte’ erachteraan. Want dat was bij mijn vorige laptop mijn eerste prioriteit. Dat hij wit was.

Dode-pixelverzekering

Wanneer ik advies vraag over een onderwerp waar ik zelf niet thuis in ben, wil ik duidelijke antwoorden en een specifiek advies. Iemand die tegen mij zegt: deze moet je nemen, omdat deze het beste bij jou en de wensen die je hebt past.

‘Bij een goed advies hoort ook ongevraagd advies’

Ook volgden de aanvullende vragen of ik nog hulp nodig had bij overzetten van de bestanden van mijn oude laptop naar de nieuwe, het installeren van bepaalde programma’s waaronder anti virus en het belang van een dode-pixelverzekering (echt, het bestaat). Ook dat hoort bij ‘mijn wereld’. Bij een goed advies hoort ook ongevraagd advies. Omdat een minder ervaren klant zelf niet overal aan denkt of goed kan inschatten of hij wel of niet een bepaald risico kan lopen.

Het is goed om af en toe zelf weer klant te zijn en zo’n proces te doorlopen. Ik heb het advies grotendeels gevolgd en de laptop bij de adviseur aangeschaft. Het risico van een dode pixel heb ik bewust genomen. Misschien had ik de laptop via internet voordeliger kunnen krijgen, maar het advies en de service zijn ook wat waard.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Help, ik moet POGGEN

Help, ik moet POGGEN

(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

(Door Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique) Verzekeringsvoorwaarden stiekem aanpassen, een forse verhoging van de verzekeringspremie bewust vaag communiceren...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....