Zonde

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor klanten en de maatschappij. Maar ze laten die kans nog steeds liggen. Zonde.

Het triggert mij al een tijdje: we zien dat klanten financieel zelfredzaam moeten worden om ook in de toekomst hun financiën op orde te houden. En het is overduidelijk dat klanten hier mentaal niet op zijn ingesteld en financieel verstandige keuzes liever voor zich uitschuiven. Een voorbeeld? Hoe gaan we de berg aflossingsvrije hypotheken aflossen met alle opgebouwde pensioengaten en de verdampte vermogens omdat we op enig moment in ons leven mantelzorger werden? Na de tweede vechtscheiding, uiteraard.

Het beeld dat ik schets, is minder grappig of uit verband getrokken dan we zouden willen. En ik kan dit onderbouwen. Afgelopen voorjaar heb ik met Fred de Jong en Susan Visser onderzoek gedaan onder consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. En wat blijkt? Zeventig procent van de consumenten maakt zich zorgen over de financiële toekomst. Zelfs zo erg dat zij daar stress van ervaren.

Verbaasd

Consumenten maken zich zorgen over verschillende zaken met financiële gevolgen. Of men genoeg inkomen heeft na het pensioen, stijgende zorgkosten, geld om praktische zaken als een wasmachine te vervangen, een onbezorgde toekomst voor de kinderen. Allemaal herkenbare zaken. En niemand lijkt zich zorgen te maken over de kwaliteit van de verzekeringspolis.

Ons onderzoek gaat verder. Voor alle onderwerpen waarbij consumenten aangeven zich zorgen te maken, heb je een spaarpotje of vermogen nodig. Wat zeggen de uitkomsten van ons onderzoek? Meer dan 50 procent van de deelnemers aan het onderzoek wil vermogen opbouwen via sparen. En minder dan tien procent via beleggen. Nog een keer: consumenten die vermogen willen opbouwen, doen dit liever via sparen dan via beleggen. Ik was verbaasd over deze uitkomst. Ga er stiekem vanuit dat consumenten de huidige rentepercentages op spaarproducten ook kennen.

‘Verzekeringswereld bij uitstek plek om betekenisvol te zijn’

Relevant

De combinatie van deze uitkomsten leert mij twee dingen. Ten eerste: de dienstverlening van adviseurs leidt niet tot een veilig en comfortabel gevoel bij consumenten. En ten tweede: consumenten kiezen ondanks het werk van adviseurs, voor oplossingen die ze niet gaan helpen hun probleem op te lossen.

Ik vind het interessant hoe de wereld om ons heen verandert en hoe bedrijven daarop reageren. Hoe ze zich aanpassen en ontwikkelen. Het wordt steeds belangrijker om betekenisvol te zijn. Betekenis geven aan werk, betekenisvol zijn voor anderen en maatschappelijk relevant zijn. Wat we doen, moet er echt toe doen. De verzekeringswereld is volgens mij bij uitstek de plek om betekenisvol te zijn voor anderen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

PS - Platter-Schoo FD 3 januari 2020

Onder een steen geleefd? Het intermediair dealt elke dag met genoemde problemen bij klanten. Sluitpost blijft toch de portemonnee.

Meer over
Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Hoe maak je de overstap van intermediair naar klantgericht dienstverlener? Dat is hét thema van de sessie van Björn Bierhaalder (MCH) op de vijfde Dag...

Eerste afslag rechts

Eerste afslag rechts

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven...

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s...

Stap voor stap naar je ambitie

Stap voor stap naar je ambitie

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar...

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Sjoerd (het online platform van SparklingCRM) heeft naar aanleiding van het trendonderzoek 2018 inzake  klantgerichtheid intermediair een kennisdocument opgesteld...

Betekenisvol zijn voor klanten

Betekenisvol zijn voor klanten

We zitten in een ontwikkeling van de verzekeringsadviseur op de fiets naar automatisering van de administratieve processen, naar digitalisering van klantgerichte...