Zonde

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor klanten en de maatschappij. Maar ze laten die kans nog steeds liggen. Zonde.

Het triggert mij al een tijdje: we zien dat klanten financieel zelfredzaam moeten worden om ook in de toekomst hun financiën op orde te houden. En het is overduidelijk dat klanten hier mentaal niet op zijn ingesteld en financieel verstandige keuzes liever voor zich uitschuiven. Een voorbeeld? Hoe gaan we de berg aflossingsvrije hypotheken aflossen met alle opgebouwde pensioengaten en de verdampte vermogens omdat we op enig moment in ons leven mantelzorger werden? Na de tweede vechtscheiding, uiteraard.

Het beeld dat ik schets, is minder grappig of uit verband getrokken dan we zouden willen. En ik kan dit onderbouwen. Afgelopen voorjaar heb ik met Fred de Jong en Susan Visser onderzoek gedaan onder consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. En wat blijkt? Zeventig procent van de consumenten maakt zich zorgen over de financiële toekomst. Zelfs zo erg dat zij daar stress van ervaren.

Verbaasd

Consumenten maken zich zorgen over verschillende zaken met financiële gevolgen. Of men genoeg inkomen heeft na het pensioen, stijgende zorgkosten, geld om praktische zaken als een wasmachine te vervangen, een onbezorgde toekomst voor de kinderen. Allemaal herkenbare zaken. En niemand lijkt zich zorgen te maken over de kwaliteit van de verzekeringspolis.

Ons onderzoek gaat verder. Voor alle onderwerpen waarbij consumenten aangeven zich zorgen te maken, heb je een spaarpotje of vermogen nodig. Wat zeggen de uitkomsten van ons onderzoek? Meer dan 50 procent van de deelnemers aan het onderzoek wil vermogen opbouwen via sparen. En minder dan tien procent via beleggen. Nog een keer: consumenten die vermogen willen opbouwen, doen dit liever via sparen dan via beleggen. Ik was verbaasd over deze uitkomst. Ga er stiekem vanuit dat consumenten de huidige rentepercentages op spaarproducten ook kennen.

‘Verzekeringswereld bij uitstek plek om betekenisvol te zijn’

Relevant

De combinatie van deze uitkomsten leert mij twee dingen. Ten eerste: de dienstverlening van adviseurs leidt niet tot een veilig en comfortabel gevoel bij consumenten. En ten tweede: consumenten kiezen ondanks het werk van adviseurs, voor oplossingen die ze niet gaan helpen hun probleem op te lossen.

Ik vind het interessant hoe de wereld om ons heen verandert en hoe bedrijven daarop reageren. Hoe ze zich aanpassen en ontwikkelen. Het wordt steeds belangrijker om betekenisvol te zijn. Betekenis geven aan werk, betekenisvol zijn voor anderen en maatschappelijk relevant zijn. Wat we doen, moet er echt toe doen. De verzekeringswereld is volgens mij bij uitstek de plek om betekenisvol te zijn voor anderen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

PS - Platter-Schoo FD 3 januari 2020

Onder een steen geleefd? Het intermediair dealt elke dag met genoemde problemen bij klanten. Sluitpost blijft toch de portemonnee.

Meer over
Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand alleen zaken met je wil doen, onder voorwaarden dat je afwijkt van de normen? Hoe ga je om met dit dilemma? Stap je over je...

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

De stichting New Financial Forum organiseert op 14 juni samen met Björn Bierhaalder (Make Change Happen), company purpose coach Tamara Ronteltap en rechtsfilosoof...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...

Zet jezelf op voorsprong

Zet jezelf op voorsprong

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse...