Zorgpret

Voorwoord zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip in de Wft. Minister Kaag ziet geen reden om het adviesbegrip uit te breiden naar de beheerfase. Adfiz wel. Immers: waarom gelden kwaliteitswaarborgen wel voor het afsluiten van een complex financieel product, maar gelden deze waarborgen niet meer tijdens de beheerfase? De financiële gevolgen van verkeerde beslissingen en inschattingen tijdens de beheerfase kunnen nu eenmaal een enorme impact hebben op de financiële gezondheid van klanten.

Laten we hopen dat er in Den Haag naar Adfiz geluisterd wordt. Maar eigenlijk zou het niet nodig hoeven zijn. Adviseurs zijn immers het baken van hun klant en loodsen hen langs alle financiële uitdagingen. Dat is niet alleen logisch, maar ook slim. Als je je klant goed begeleid, is hij niet alleen blijer en dus loyaler maar levert hij ook meer op.

In het rapport Principes voor de doorlopende ondersteuning van klanten uit december 2021 constateerde de AFM al dat financieel dienstverleners steeds meer werk maken van ondersteuning gedurende de looptijd, omdat zij inzien dat dit een voorwaarde is voor een duurzame relatie met klanten en een gezond verdienmodel. De focus ligt vaak nog op het binnenhalen van nieuwe klanten. En dus is er verbetering nodig.

Hoe doe je dat? De AFM is helder: formuleer eerst je ambitie over klantzorg in de beheerfase en bepaal een aanpak. Maak vervolgens duidelijk aan de klant wat hij mag verwachten en wat niet. Breng dit in de praktijk en toets, evalueer en verbeter je dienstverlening doorlopend.

De AFM zegt echter dat je met de klant kunt afspreken dat er geen werkzaamheden worden verricht in de beheerfase, bijvoorbeeld als de klant aangeeft geen behoefte te hebben aan een periodiek onderhoudsmoment. “Wel is het goed om dan de consequenties te bespreken, namelijk dat de klant zelf de opbouw van zijn vermogen, de betaalbaarheid van zijn hypotheek of de passendheid van zijn dekkingen goed in de gaten moet houden en op het juiste moment contact moet opnemen met de adviseur of zelf maatregelen moet nemen”, aldus de AFM. Er zullen denk ik niet heel veel klanten wegrennen. Wel is het zaak om vervolgens op het juiste moment er als adviseur wél voor de klant te zijn.

De AFM zegt echter dat je met de klant kunt afspreken dat er geen werkzaamheden worden verricht in de beheerfase, bijvoorbeeld als de klant aangeeft geen behoefte te hebben aan een periodiek onderhoudsmoment. “Wel is het goed om dan de consequenties te bespreken, namelijk dat de klant zelf de opbouw van zijn vermogen, de betaalbaarheid van zijn hypotheek of de passendheid van zijn dekkingen goed in de gaten moet houden en op het juiste moment contact moet opnemen met de adviseur of zelf maatregelen moet nemen”, aldus de AFM. Er zullen denk ik niet heel veel klanten wegrennen. Wel is het zaak om vervolgens op het juiste moment er als adviseur wél voor de klant te zijn.

Digitalisering biedt de mogelijkheid klanten persoonlijk en laagdrempelig te benaderen op relevante momenten om te inventariseren of een onderhoudsgesprek wenselijk is, aldus de AFM. “Zo zijn er adviseurs die met behulp van een korte online vragenlijst over life events of middels het gebruik van een digitale app met financiële klantgegevens (waarvoor de klant toestemming geeft), periodiek snel inschatten of het zinvol is om persoonlijk contact te leggen om samen met de klant het onderhoud van zijn financiële huishouden te bespreken.”

Adviseren wordt pas echt leuk tijdens de beheerfase. ABC Pensioen, een van de finalisten van de VVP Advies Award dit jaar spreekt niet voor niets van zorgpret. Met goede principes heb je geen wet- en regelgeving meer nodig.

Laten we er samen een heel mooi adviesjaar van maken!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Woningnood

Woningnood

(Voorwoord VVP 4-2024) Er gaat geen week voorbij of geldverstrekkers en adviesketens presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat het steeds lastiger wordt om aan...

Legio kansen

Legio kansen

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 3-2024) “Er is geen enkele steekhoudende reden om niet te verduurzamen en bovendien zijn de voordelen voor adviseurs ook...

Actie

Actie

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 2-2024) “Hoe zorgen we ervoor dat het eerlijker wordt in de samenleving, dat iedereen mee kan doen en dat de kloof tussen...

Focus

Focus

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 1-2024) Een meerderheid van 64 procent was het eens met de eerste stelling van dit jaar op VVPonline.nl: ‘2024 belooft een...

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

(Jouw Vakbekwaamheid, Ken je Vak! VVP 5-2023) Drie Wft-examens behalen en je mag het vak van hypotheekadviseur uitoefenen. Maar kan je dan ook daadwerkelijk adviseren?...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

Actief betrokken

Actief betrokken

(Voorwoord VVP 5-2023) Thema’s als Actief Klantbeheer en Duurzaam Advies staan bij advieskantoren hoog op to do lijstjes, maar de echte invulling komt vaak...

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Na onderzoek door Centerdata ziet minister Kaag van Financiën geen directe aanleiding het adviesbegrip uit de Wft uit te breiden naar de beheerfase. De minister:...

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Inmiddels hebben de eerste grootbanken hun vergelijkingskaarten gepubliceerd. En ja, hun advies is niet op onafhankelijke basis. Want dat moet op de vergelijkingskaart...

Vijf jaar

Vijf jaar

Aan het eind van dit veelbewogen jaar heeft VVP een aantal partijen gevraagd om een visie te geven op het adviesvak over vijf jaar en dat heeft hele interessante...