De klant repareren

Esther Vuijsters nieuw 2018

(blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

Als je tegenwoordig top-of-mind bij je klant wil blijven, zul je op de één of andere manier een onuitwisbare indruk moeten maken. Met een gelikte campagne (gepersonaliseerde content!), een fancy manier van aanspreken (u bent geen ‘klant’, u bent een ‘vriend’) of een bijzondere bonus (‘volg deze training nu in een heuse boomhut’).

In al dat marketinggeweld wordt de ‘P’ van Product nog wel eens vergeten. Lastig, want als het product (of de dienst) niet goed is, verliest al het andere zijn waarde. Sterker nog, het werkt contraproductief. We kennen allemaal de voorbeelden van bedrijven die in de reclames van alles beloven maar die je in de praktijk keihard laten zitten. Jammer dat uw nummerbehoud is mislukt, balen van die wifi-loze week, pech dat uw aanmelding niet in het systeem staat.

U zit niet goed op de bank

En dan is de ‘failure’ nog tot daaraantoe. Dingen gaan kapot, systemen denken niet mee en mensen maken fouten. Dat staat in de Wet van Murphy en die is er niets voor niets. Maar het gaat pas écht mis als het bedrijf gaat reageren op het euvel. Klassieke fout één wanneer er gereclameerd wordt: “Het ligt écht aan u, u heeft het niet goed begrepen”. Klassieke fout twee: “Het ligt aan de computer, niet aan ons.” Klassieke fout drie: “Het ligt aan een ander bedrijf/de posterijen/buitenaardse wezentjes en u heeft gewoon pech.” En zo kunnen we nog wel even doorgaan, terwijl de frustratie bij de klant opbouwt. Het treurigste dat ik ooit te horen kreeg toen de beschermleertjes onder de poten van onze nieuwe bank begonnen los te laten (en de vloer beschadigd raakte): ‘U zit waarschijnlijk niet goed op de bank.’ 

In al dat marketinggeweld wordt de P van Product nog wel eens vergeten

Bedrijf 2-0 achter

Gelukkig gaat het ook vaak goed. En juist daarvan kunnen we iets leren. Zo had ik onlangs een monteur op bezoek omdat onze afzuigkap het had begeven. Er zat garantie op, dus het ding werd kosteloos gerepareerd. Maar ik moest er wel weer een dag voor thuisblijven. Bovendien moest ik voorrijkosten betalen. Het bedrijf stond dus op 2-0 achterstand op het moment dat de monteur aanbelde. Het eerste dat hij zei, nadat hij zich had voorgesteld: “Wat ontzettend vervelend dat uw afzuigkap kapot is. En heeft u voorrijkosten moeten betalen? Dacht ik al. Dat staat natuurlijk in het contract maar toch: dat is balen. En ik kan er natuurlijk niets aan doen, maar ik kan wel de afzuigkap maken. Dat ga ik nu snel voor u doen.”

Frustratie kwijt

Ik was meteen al mijn frustratie kwijt. De monteur accepteerde een kopje koffie, maakte nog een praatje en rondde zijn klus af. Toen hij weg ging, bedankte ik hem voor zijn begrip. “Geen probleem”, zei hij. “Dat noemen wij ‘de klant repareren’. Dat technische, dat is niet zo bijzonder voor ons. Dat zijn maar spullen. Maar de klant repareren, daar gaat het om. U moet weer blij met ons zijn.” De klant repareren. Dat klonk een stuk beter dan ‘U zit waarschijnlijk niet goed op de bank.’ Dit bedrijf zou bij mij voorlopig nog wel even ‘top-of-mind’ zitten. Of ze me nou als klant, vriend of buitenaards wezen beschouwden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De risico’s van de verkeerstuin

De risico’s van de verkeerstuin

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Menig kantoorvloer heeft tegenwoordig de uitstraling van een ouderwetse verkeerstuin. U weet wel, zo’n rubbergranulaatvloertje...

Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het coronavirus is hebberig. Het neemt veel. Mensenlevens om te beginnen. Maar het pakt ons ook pleziertjes, vrijheden, banen...

Na de coronacrisis (blog Lindenhaeghe)

Na de coronacrisis (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) En toen hád ik dat visum voor Rusland eindelijk geregeld, gooide decoronacrisis roet in het eten. Afijn, hele vakantie...

Zoek de verschillen (blog)

Zoek de verschillen (blog)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een mens gaat wel eens met vakantie. Soms ‘gewoon’ naar Frankrijk of Spanje (Italië even niet..) en soms naar...

Vakbekwaamheids-escaperoom? (Blog Lindenhaeghe)

Vakbekwaamheids-escaperoom? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Vorige week publiceerden wij een artikel in onze nieuwsbrief met daarin de voorzichtige conclusie dat de financiële sector...

Blote billen op het speelveld (blog Lindenhaeghe)

Blote billen op het speelveld (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tussen de kerstkransjes en de oliebollen door, viel me opeens een woord op. Of eigenlijk, een woordgroep. ‘Perverse transparantie’....

Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Financiële producten zijn teveel op mannen gericht. Volgens strategisch onderzoekbureau Oliver Wyman liggen er enorme...

Het blijft Bijzonder

Het blijft Bijzonder

De tweede ronde (toetsweek) Bijzondere Examens is in aantocht! Een mooi moment om terug te kijken naar de eerste ronde, afgelopen zomer in juni. 39 mensen schreven...

Op tijd opladen

Op tijd opladen

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Dachten we dat we eruit waren, blijkt het toch weer anders. Een burn-out wordt namelijk niet veroorzaakt doordat we te veel...

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In al het ‘soft skills’-geweld waarmee we tegenwoordig om de oren geslagen worden, zouden we bijna vergeten dat...