Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Financiële producten zijn teveel op mannen gericht. Volgens strategisch onderzoekbureau Oliver Wyman liggen er enorme kansen voor financieel dienstverleners die specifieke producten en diensten voor vrouwen ontwikkelen.

Een interessante conclusie. Want is het niet gek om in een tijd waarin we juist pleiten voor gelijkheid - denk aan salaris en de verdeling van zorgtaken - opeens onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen als het gaat om financiële producten?

Ik herinner me een column die ik destijds schreef over ‘vrouwenverzekeraars’ Onna Onna en Queens. Bij die ‘vrouwelijke’ autoverzekeraars draaide het toen vooral om het verhaal en de commercials. Er was geen sprake van een wezenlijk ander product, het was pure marketing. (Niet zulke goede marketing overigens, want van zoiets als een handtasdekking raken wij vrouwen niet erg opgewonden. Net zo min als van een KwikFit-deal waarbij je gratis je oliepeil kunt laten checken. Maar goed, ze hebben het beide dan ook niet gered.)

Erkenning

Maar misschien is dit anders. Het onderzoek van Oliver Wyman gaat niet over marketing maar over erkenning. Vrouwen worden mondiaal niet erkend als klant door de financiële sector. Aldus de claim. Volgens de onderzoekers verschillen mannen en vrouwen fundamenteel op het gebied van levensloop (denk aan zwangerschap, hogere levensverwachting) en leggen banken en verzekeraars hun producten vooral langs een uniforme meetlat gericht op (jawel) de man. Tja, dat probleem los je niet op met gratis je oliepeil laten checken. Of met een handtasdekking.

Saillant detail, volgens het onderzoek, is ook dat vrouwen volgens het rapport tweederde van het mondiale huishoudbudget bestieren en 40 procent van de totale welvaart in handen hebben. ‘Ze’ hebben dus wat te besteden. De onderzoekers roepen de financiële sector dan ook rechtstreeks op om hun houding richting vrouwelijke klanten te veranderen, daar deze een zeer invloedrijke rol in de samenleving spelen.

Vraagstelling afstemmen

Betere toegang tot financiële dienstverlening leidt volgens Oliver Wyman tot een eerlijker samenleving met meer gelijkheid tussen man en vrouw. Hartstikke mooi is dat natuurlijk. Gelijkheid. Ben ik fan van. De vraag is echter of we daar nou nieuwe producten voor nodig hebben. En of de financiële sector hiervoor nieuwe ‘oplossingen’ moet bedenken. Erkenning zit naar mijn idee vooral in vraagstelling. In afstemmen (en vragen) wie wat op welk moment nodig heeft. Niet uitsluitend aan de vrouw vragen ‘hoe ze dat dan met de kinderen doet’ als ze vier of vijf dagen werkt, zou bijvoorbeeld al een groot verschil maken. Een goede Financieel Planner of Estate Planner snapt dat hij die vraag anno 2019 aan beide partners moet stellen. Net als de vraag op wiens of wier naam de factuur moet.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Innovatie? Zeker. Maar ook: behoud het goede

Innovatie? Zeker. Maar ook: behoud het goede

(Blog door Ewald Bary, algemeen directeur Lindenhaeghe) ‘Partners voor het leven’, is voor mij de zakelijk variant van ‘vrienden voor het leven’....

Van lockdown naar locked in

Van lockdown naar locked in

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tijdens de coronacrisis en de bijbehorende lockdowns riepen we allemaal het hardst dat we hybride gingen werken en dat het...

Gewoon ergens beginnen

Gewoon ergens beginnen

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) 1 april: PE-periode afgesloten. Coronamaatregelen voorbij - alleen nog mondkapjes in het ziekenhuis volgens mij -, we...

Miep Miep Zoeffff: Road Runner vs Stap Sjezer

Miep Miep Zoeffff: Road Runner vs Stap Sjezer

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Afgelopen week moest ik regelmatig aan Road Runner denken. Road Runner, de snelle Loony Tunes renkoekoek die altijd alweer...

Met je tengels aan andermans pegels

Met je tengels aan andermans pegels

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het einde van de PE-periode nadert en dat is aan alles te merken. Trainingen zitten vol, examenplekken gaan hard en de...

Zo willen we toch niet met elkaar omgaan?! (Blog Lindenhaeghe)

Zo willen we toch niet met elkaar omgaan?! (Blog Lindenhaeghe)

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Voor 2022 had ik een krachtige blog in gedachten. Iets dat zou inspelen op vertrouwen in de mensheid en al het goede om...

Regel jij dat ff voor mij? (Blog Lindenhaeghe)

Regel jij dat ff voor mij? (Blog Lindenhaeghe)

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tijdens het in elkaar zetten van het Leen Bakker-bed en de Billy-boekenkast op de nieuwe kamer van Studerende Dochter,...

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Stilstaan is achteruitgaan. Sommige uitdrukkingen worden zó vaak gebruikt dat ze wel waar móeten zijn. Toch? Niet...

Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

(Blog Lindenhaeghe door Esther Vuijsters) Onlangs las ik een artikel over ‘gedeelde besluitvorming’. Over hoe belangrijk het is om samen met de klant...

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In het artikel Zo krijgt je bedrijf een ziel (onderdeel van Lindenhaeghe On Tour) zoomt Willem Vreeswijk in op het woord...