Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Financiële producten zijn teveel op mannen gericht. Volgens strategisch onderzoekbureau Oliver Wyman liggen er enorme kansen voor financieel dienstverleners die specifieke producten en diensten voor vrouwen ontwikkelen.

Een interessante conclusie. Want is het niet gek om in een tijd waarin we juist pleiten voor gelijkheid - denk aan salaris en de verdeling van zorgtaken - opeens onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen als het gaat om financiële producten?

Ik herinner me een column die ik destijds schreef over ‘vrouwenverzekeraars’ Onna Onna en Queens. Bij die ‘vrouwelijke’ autoverzekeraars draaide het toen vooral om het verhaal en de commercials. Er was geen sprake van een wezenlijk ander product, het was pure marketing. (Niet zulke goede marketing overigens, want van zoiets als een handtasdekking raken wij vrouwen niet erg opgewonden. Net zo min als van een KwikFit-deal waarbij je gratis je oliepeil kunt laten checken. Maar goed, ze hebben het beide dan ook niet gered.)

Erkenning

Maar misschien is dit anders. Het onderzoek van Oliver Wyman gaat niet over marketing maar over erkenning. Vrouwen worden mondiaal niet erkend als klant door de financiële sector. Aldus de claim. Volgens de onderzoekers verschillen mannen en vrouwen fundamenteel op het gebied van levensloop (denk aan zwangerschap, hogere levensverwachting) en leggen banken en verzekeraars hun producten vooral langs een uniforme meetlat gericht op (jawel) de man. Tja, dat probleem los je niet op met gratis je oliepeil laten checken. Of met een handtasdekking.

Saillant detail, volgens het onderzoek, is ook dat vrouwen volgens het rapport tweederde van het mondiale huishoudbudget bestieren en 40 procent van de totale welvaart in handen hebben. ‘Ze’ hebben dus wat te besteden. De onderzoekers roepen de financiële sector dan ook rechtstreeks op om hun houding richting vrouwelijke klanten te veranderen, daar deze een zeer invloedrijke rol in de samenleving spelen.

Vraagstelling afstemmen

Betere toegang tot financiële dienstverlening leidt volgens Oliver Wyman tot een eerlijker samenleving met meer gelijkheid tussen man en vrouw. Hartstikke mooi is dat natuurlijk. Gelijkheid. Ben ik fan van. De vraag is echter of we daar nou nieuwe producten voor nodig hebben. En of de financiële sector hiervoor nieuwe ‘oplossingen’ moet bedenken. Erkenning zit naar mijn idee vooral in vraagstelling. In afstemmen (en vragen) wie wat op welk moment nodig heeft. Niet uitsluitend aan de vrouw vragen ‘hoe ze dat dan met de kinderen doet’ als ze vier of vijf dagen werkt, zou bijvoorbeeld al een groot verschil maken. Een goede Financieel Planner of Estate Planner snapt dat hij die vraag anno 2019 aan beide partners moet stellen. Net als de vraag op wiens of wier naam de factuur moet.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eindelijk is het dan zover: het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen! En dat niet alleen: de terrasjes zijn open, we...

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Laatst luisterde ik een podcast van de universiteit van Nederland. De centrale vraag was: waarom hebben we het monster van...

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden...

YES! WE HAVE LIFT OFF

YES! WE HAVE LIFT OFF

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We have lift off: de VVP Academy - een samenwerkingsverband tussen VVP, Lindenhaeghe, Beeckestijn, CustomerTalk en C-profile...

Dik van Velzen: de meester is niet meer

Dik van Velzen: de meester is niet meer

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We kennen het van artiesten. Van beroemde mensen. Mensen die een stempel drukten op een bepaalde muzieksoort- of kunststroming....

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Met de tijdelijke subsidieregeling NL Leert Door kan (min of meer) iedereen met een relatie tot de arbeidsmarkt een gratis...

Vijftien jaar leren met een glimlach

Vijftien jaar leren met een glimlach

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Deze week is het alweer vijftien jaar geleden dat Mike Schilperoort en Patrick van der Spek hun handtekeningen onder het project...

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) “De waarde van een glimlach is hoger geworden”, schreef Babs Gons onlangs in haar (Parool-)column. (Voor wie Babs...

Een bijzondere regeling (blog Lindenhaeghe)

Een bijzondere regeling (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In juli werd de regeling Nederland Leert Door aangekondigd: alle werkenden en werkzoekenden in Nederland konden vanaf 1 augustus...

Geen stress, wel fun! (Blog Lindenhaeghe)

Geen stress, wel fun! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In mei 2020 deed LinkedIn onderzoek naar de effecten van thuiswerken. Hieruit rolden de volgende cijfers: 30 procent van de...