Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Financiële producten zijn teveel op mannen gericht. Volgens strategisch onderzoekbureau Oliver Wyman liggen er enorme kansen voor financieel dienstverleners die specifieke producten en diensten voor vrouwen ontwikkelen.

Een interessante conclusie. Want is het niet gek om in een tijd waarin we juist pleiten voor gelijkheid - denk aan salaris en de verdeling van zorgtaken - opeens onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen als het gaat om financiële producten?

Ik herinner me een column die ik destijds schreef over ‘vrouwenverzekeraars’ Onna Onna en Queens. Bij die ‘vrouwelijke’ autoverzekeraars draaide het toen vooral om het verhaal en de commercials. Er was geen sprake van een wezenlijk ander product, het was pure marketing. (Niet zulke goede marketing overigens, want van zoiets als een handtasdekking raken wij vrouwen niet erg opgewonden. Net zo min als van een KwikFit-deal waarbij je gratis je oliepeil kunt laten checken. Maar goed, ze hebben het beide dan ook niet gered.)

Erkenning

Maar misschien is dit anders. Het onderzoek van Oliver Wyman gaat niet over marketing maar over erkenning. Vrouwen worden mondiaal niet erkend als klant door de financiële sector. Aldus de claim. Volgens de onderzoekers verschillen mannen en vrouwen fundamenteel op het gebied van levensloop (denk aan zwangerschap, hogere levensverwachting) en leggen banken en verzekeraars hun producten vooral langs een uniforme meetlat gericht op (jawel) de man. Tja, dat probleem los je niet op met gratis je oliepeil laten checken. Of met een handtasdekking.

Saillant detail, volgens het onderzoek, is ook dat vrouwen volgens het rapport tweederde van het mondiale huishoudbudget bestieren en 40 procent van de totale welvaart in handen hebben. ‘Ze’ hebben dus wat te besteden. De onderzoekers roepen de financiële sector dan ook rechtstreeks op om hun houding richting vrouwelijke klanten te veranderen, daar deze een zeer invloedrijke rol in de samenleving spelen.

Vraagstelling afstemmen

Betere toegang tot financiële dienstverlening leidt volgens Oliver Wyman tot een eerlijker samenleving met meer gelijkheid tussen man en vrouw. Hartstikke mooi is dat natuurlijk. Gelijkheid. Ben ik fan van. De vraag is echter of we daar nou nieuwe producten voor nodig hebben. En of de financiële sector hiervoor nieuwe ‘oplossingen’ moet bedenken. Erkenning zit naar mijn idee vooral in vraagstelling. In afstemmen (en vragen) wie wat op welk moment nodig heeft. Niet uitsluitend aan de vrouw vragen ‘hoe ze dat dan met de kinderen doet’ als ze vier of vijf dagen werkt, zou bijvoorbeeld al een groot verschil maken. Een goede Financieel Planner of Estate Planner snapt dat hij die vraag anno 2019 aan beide partners moet stellen. Net als de vraag op wiens of wier naam de factuur moet.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wij doen (niet) aan filterbubbels

Wij doen (niet) aan filterbubbels

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het zou zomaar het woord van 2019 kunnen worden: de filterbubbel. Het woord stamt weliswaar al uit 2011 - toen verscheen...

Dat geeft niet...

Dat geeft niet...

Dat geeft niet…(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het is toch elk jaar weer een gedoe, zo’n nieuwe PE-periode. Voor de financieel adviseurs, de opleiders...

Agent Disclaimer heeft zijn bonnenboekje paraat

Agent Disclaimer heeft zijn bonnenboekje paraat

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het heeft even geduurd, maar het ei is gelegd: de wijzigingen rond het vakbekwaamheidsbouwwerk zijn definitief. Alle adviseurs...

Zeg eens eerlijk, zit jij nog op je plek?

Zeg eens eerlijk, zit jij nog op je plek?

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het is een bekend trucje: stel je eens voor dat je een gesprek voert met jouw achtjarige ik. Wat zou dat kind van toen, nú...

Ook ministers hebben zorgplicht

Ook ministers hebben zorgplicht

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eind 2017 gaf minister Hoekstra de financiële markt een schouderklopje. “De sector lijkt op de goede weg”,...

Iemand zoals ik

Iemand zoals ik

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het valt me op dat er de laatste tijd veel geschreven wordt over ‘vertrouwen’. Over het lage vertrouwen dat er...

De financieel adviseur als mossel

De financieel adviseur als mossel

(door Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe) Als ik naar het huidige vakbekwaamheidsbouwwerk kijk, moet ik altijd denken aan de evolutietheorie van...

Een zieke nabije toekomst

Een zieke nabije toekomst

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) (Black Mirror-fans, pas op! Dit artikel bevat spoilers.) Het mooist aan de serie Black Mirror vind ik toch wel de omschrijving:...

Passie voor het vak

Passie voor het vak

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Natuurlijk gaan we bij Lindenhaeghe door het vuur als het om onze cursisten gaat. Of ze nou een PE-training van drie uur volgen...

De klant repareren

De klant repareren

(blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Als je tegenwoordig top-of-mind bij je klant wil blijven, zul je op de één of andere manier een onuitwisbare...